Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbordet till MB, vänjer man sig?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 17:29

Tycker mig minnas att det var lite diskussion om tangentbordet på macbooken precis när den kom. Har sökt en del i de trådarna, och verkar som att de flestas första intryck var rätt positivt. Med den här tråden tänkte jag kolla om det håller i sig. Är ni som använt MB ett tag fortfarande nöjda med tangentbordet?

Anledningen till att jag undrar är att jag skaffade en MB för ett par dagar sedan, och inte alls trivs med det. Jag tänkte inte på det först, men efter lite skrivande tycker jag tangenterna känns väldigt plastiga och stela, och framförallt alldeles för tröga. Får till och med ont i lederna på lillfingrarna för att de är så tröga. (Macbook pro och iBook har ju t.ex. mycket mjukare tangenter).

Tror ni att det är en vanesak? Kommer jag att vänja mig allteftersom jag sliter in dom? Annars funderar jag helt klart att försöka byta till en MBP.

Jag kan inte tala för andra, men jag personligen har vant mig ganska väl vid tangentbordet. Dock skall tilläggas att jag har haft min MacBook sedan november 2006, så jag har haft en stund på mig.

Men jag måste ju säga att jag älskar tangentbordet på den gamla iBooken som jag hade innan MacBooken. Maken till underbart skrivdon har jag inte upplevt varken före eller efter. Där ligger tyvärr MacBook efter, men annars är i princip allt bättre.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-04-16 18:06

Jag säger som ovanstående talare, jag har också vant mig. Jag har vant mig MER vid att använda MacBookens tangentbord än MacBook Prons som jag har nu. Visserligen har jag det trådlösa tangentbordet men ändå, det sitter i på något sätt. Lättare att hantera än MacBook Prons, slinter så ofta på det tycker jag, men det är ju en vanesak som sagt. Har också haft en iBook och jag gillade det tangentbordet också, men ännu mer MacBookens som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 19:02

Okej, hade ju en iBook innan, och den gillade jag riktigt bra. Tyckte macbook prons tangentbord kändes ganska likt dens när jag kände på det i en butik idag.

Kan det vara så att fördelen med macbooken är just att det är mer distinkta och tydliga tangenter (hårdare, större mellanrum), vilket minimerar risken att man slinter. Priset man får betala är att det blir "trögare" att skriva. På pron och ibooken så var tangenterna mjukare och tätare, vilket gör att det går lättare att skriva. Självklart så blir det ju så då att man föredrar vad man är van vid.

Tycker dock aldrig att jag haft problem med slintande, samtidigt som jag tycker MBns tangenter är jäkligt tröga. Kommer säkert vänja mig till en del, men tvivlar på att jag någonsin kommer att föredra det. Hur illa tyckte ni om det innan ni vant er?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-04-16 22:44

Jag tyckte att det var lite jobbigt i början, men nu när jag haft datorn i några månader är jag riktigt nöjd med det. Jag slant också en del i början, men det är också borta nu när jag är vant mig vid tangentbordet. Jag tror du kommer gilla det mer och mer efterhand.

Fast det där med ont i fingrarna låter ju konstigt. Trycker du väldigt hårt?

Föredrar MBP

JAg har haft min MacBook sedan september 2007 och har vant mig vid tangentbordet men varje gång jag "lånar" min gamla PowerBook så längtar jag tillbaks till de mjuka, synliga och genomsköna tangenterna som jag en gång hade....:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 09:01
Ursprungligen av ollie1:

Jag tyckte att det var lite jobbigt i början, men nu när jag haft datorn i några månader är jag riktigt nöjd med det. Jag slant också en del i början, men det är också borta nu när jag är vant mig vid tangentbordet. Jag tror du kommer gilla det mer och mer efterhand.

Fast det där med ont i fingrarna låter ju konstigt. Trycker du väldigt hårt?

Trycker så hårt det behövs för att få ner dem. Känner som sagt egentligen bara i lillfingrarna, när man ska skriva å eller q eller liknande. Dels sitter tangenterna lite längre ifrån varandra, så man får liksom sträcka sig efter de yttersta tangenterna, och dessutom ska man i det där utsträckta läget applicera tillräckligt med kraft för att få ner tangenthelvetena. Mina lillfingrar är på gränsen till för klena för det känner jag, iaf om man ska skriva längre texter. Kanske är nyttig träning iofs:)
Ingen annan med liknande problem?

Jag var såld på tangentordet redan första gången när jag provade en MacBook. Nu kör vi även Apples senaste stationära tangentbord på jobbet som är baserade på dessa, och de få tillfällen jag måste byta till ett annat så får jag känslan av att tangenterna är klumpiga och kräver onödigt mycket tryck för att skriva snabbt och smidigt (fast det kan lika gärna vara jag som har veka fingrar ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 15:41

Intressant! Du tycker alltså att de är relativt lätta att trycka ner... Kanske mina som kärvar av någon anledning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 11:26

Macbookens tangentbord var en showstopper för mig när jag köpte ny laptop. Tycker det är på tok för stumt. Trist att det går åt det hållet även på de stationära.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-19 15:14

Jag tycker tangentbordet på MacBooken är väldigt bekvämt, har aldrig tänkt på att det är trögt att trycka ner tangenterna osv.

Hade tidigare en Powerbook, och föredrog det efter bytet till Macbooken. Med tiden började jag dock att uppskatta Macbookens tangentbord, och föredrar det nu framför -bordet på Powerbooken som min bror har fått ärva.

Jag hade Macbook i cirka ett år, och använder nu Macbook Pro sedan ca 6 månader tebax. Fick jag välja skulle jag vilken dag som helst ta Macbook tangentbordet, har inget bra alls att säga om MBP tangentbordet. Som tur är använder jag extrent tangentbord med den om jag inte är "on the road".. så då är det nästan Macbook känsla.

Jag har haft en hel del problem med handlederna och fingrarna från att jag använde det äldre externa Apple tangenbordet, men med de nya Macbook tangentbordet är det mycket bättre. Det korta slaget gör att jag skriver både snabbare och lättare och utan värk i handlederna... (Detta är alltså inte direkt klagomål på MBP's tangentbord, utan på Apple's gamla externa).

Men detta är givetvis en smaksak och smaken är delad...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-04-21 00:16

Sitter på en mbp men tycker mb har skönare tgb vilket är en av anledningarna till att jag oftast har framme mitt trådlösa tgb. Sammanfattning: Macbook tangentbordet är skönt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 17:59

Okej, verkar ju som att de flesta vant sig till slut Låter ju lovande...

Tror efter att ha testat vidare lite grann att anledningen till att jag tycker de är tröga, är att de bara går att trycka ned så kort. Eftersom jag är van att trycka ner tangenterna längre, får jag ont i fringrarna när jag försöker trycka ner dem längre än vad som är tänkt. Rent objektivt så tycker jag inte att de är trögare (jämförde bara hur mycket tryck som behövdes mellan en MB och en MBP i affären). Så ska helt enkelt försöka vänja mig vid att inte trycka ned dem så långt

1
Bevaka tråden