Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midi krångel

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt midiklaviatur har inte funkat på ett tag nu, har testat lite grejjer men fattar inte vad det kan vara som e fel.
Jag skulle vara väldigt tacksam om någon vet hur jag ska få igång den igen.
Jag kör Logic Studio 8 version 8.0.1
Har också Reason 3.0.5 men det använder jag inte så mycket
Jag har en Mbox 2 Firmware version 1.38
En Macbook med OS 10.4.11
En skräpig gammal Casio synth som funkar helt okej som midiklaviatur

Jag tror att antingen:
1. det är det fel på synthen
2. Reason och Logic sammarbetar inte som dem ska, dom är i konflikt med varandra. Kanske blir mboxen förvirrad.
3. Att Ljudkorten inte sammarbetar och är i konflikt. Jag menar då Logics egna ljudkort A62m (eller vad det är).

Minsta lilla hjälp uppskattas.
MVH Lukas

Testade just att uppdatera Mboxen till Firmware 1.43
Det blev ingen skillnad

  • Medlem
  • 2008-04-19 07:41

Finns det någon midimonitor något av programmen, dvs visar om det kommer in midi till det? I sådana fall börja med att se om det kommer midi in från klaviaturet.

Nu antar jag att du har valt korrekt port för midi in, kan alltid vara värt att kolla det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-19 10:59

Hur menar du när du säger att logic och reason inte sammarbetar? Har svårt att tänka mig att det skulle påverka ljudkortet. Däremot vet jag en massa saker som kan störa protools kort, manualen sa att man skulle stänga av airport, dashboard, bluetooth och spotlights hårddiskindexering.
Men precis som föregående talare skulle jag rekommendera att du först kollar dom sjukt enkla sakerna som att du har kopplat rätt dv s midi out från synten till midi in på datorn och tvärt om.

okej, tack för hjälpen
Får det fortfarande inte att funka. Allt är rätt inställt tror jag, det har hänt att det har funkat i några dagar för någon månad sen men sen la det av, så allt är rätt inkopplat. Jag vet inte riktigt, har också svårt att tro att reason och logic inte sammarbetar, men det var när jag skulle använda reason en stund midin slutade fungera.

Förstår inte riktgit vad du menar med midimonitor, I logic kan man ju se om det kommer in midi signaler och det gör inte det.

Vad menas med hårddiskindexering?
Med tanke på att jag har haft det här problemet väldigt länge nu så lär det ju inte vara bluetooth eller airport etc. som inte får det och funka. Jag menar att jag lär ha testat det.

Förresten har jag testat att ställa om Logic till default settings, så...

  • Medlem
  • 2008-04-20 18:29

Ok. Kommer det inget midi till logic så börja med att felsöka där.

1. Skickar verkligen ditt midiklaviatur ut midi? Kan du testa med ett annat?
2. Är midisladden hel? Kan du testa med en annan?
3. Har ljudkortet någon form av midimonitorfunktion? Så att du kan se att det tar emot midi (antar att det är där du har kopplat in midiklaviaturet).
4. Nu är jag ingen mac-expert direkt, men finns det några systeminställningar där som har blivit fel? Kolla en gång till.
5. Är det valt rätt i programmen? Dvs, är de inställda på att ta emot midi in från det som skall skicka det?

En nätt listen lista på saker som kan påverka...

1
Bevaka tråden