Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken forumprogramvara ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att frågan om programvara varit uppe tidigare. Har läst alla inlägg här. Trots det kan jag inte välja och har svårt att riktigt förstå skillnaden. Eftersom det finns mjukvara som inte kostar håller jag mig till dem. De tre jag hittat som tycks förespråkas nu är:

  • PunBB

  • SimpleMachines

  • Joomla med Communitybuilder (som Taz_1999 kom in med för ett tag sedan)

Förutsättningar
1. Bör vara "enkelt" att sätta upp, dvs det ska finnas en manual man kan följa.
Vi har tidigare haft ett forum på en server utan PHP och använt E-Blah (cgi-script). Det lyckades jag sätta upp, inkl ändra rättigheterna på filerna på servern

2. Det kommer att vara ett relativt litet medlemsantal. Till en början 15 personer och fullt utbyggt max 100 användare. De lär inte vara särskilt flitiga skribenter

3. Det ska gå att ladda upp bilder (jpg) och dokument (doc, pdf, xls) till inläggen. Det senare är viktigt.

4. Med tanke på det hackande en del håller på med så vill jag naturligtvis att det ska vara så säkert som möjligt

Bra, men INTE nödvändigt:
kalender, galleri, möjlighet att inte ge alla användare tillgång till alla diskussioner, PM, skicka e- post till deltagarna

Organisationen kommer att ha det på one.com (slå inte på mig - det är en tokig skotte som beställt det!) och där finns PHP5 och MySQL

Vad säger ni? Finns det någon ni skulle rekommendera utifrån mina önskemål?

Personligen föredrar jag PunBB, men SMF (Simple Machines) klarar nästan allt du vill ha, och resten med väldigt lite arbete. PunBB är jobbigt att utöka så mycket som du vill. Det går, men det innebär massor med ändrande i filer. Nästa version utav PunBB, 1.3, åtgärdar detta mha ett väldigt smidigt pluginsystem. Tyvärr är det säkert ett halvår in i framtiden tills det släpps en skarp version av det.

Så trots att SMF (iaf senast jag testade det) är lite otympligt, skickar småjobbig HTML och innehåller massor med saker de flesta inte använder så blir det min rekommendation för den här gången.

Tack irrelogical!

Det innebär att jag kan stryka PunBB tillsvidare - detta forum bör vara uppe om en månad eller så

Ska ta och läsa en gång till på SMF webbsida (under tiden kanske någon kan svara om Joomla )

Går det att någorlunda enkelt förklara vad du menar med "skickar småjobbig HTML"?

Ursprungligen av macwitty:

Går det att någorlunda enkelt förklara vad du menar med "skickar småjobbig HTML"?

Man kan alltid försöka.

Man märker av det först och främst när man ska göra egna stilmallar till det. Stora delar av layouten bygger på tabeller, och det är i mina ögon allmänt rörigt. Det finns säkert alternativ till original-templaten som råder bot på detta, men så långt kom jag inte i mina SMF-relaterade utflykter. Om du inte har tänkt att göra några jättestora förändringar på utséendet (eller är standardfascist som man själv är) så kan man mer eller mindre skita i det här argumentet. PunBB är mer eller mindre motsatsen, det är väldigt lite "markup" och bara tabeller där det ska vara det.

Tack än en gång, irrelogical!

Nja, jag kan nog känna viss dragning åt det standardfascistoida hållet ...

Å andra sidan kan jag ibland hålla fingrarna i styr och blunda med ena ögat om jag inte begriper. Om det blir SMF så ska jag försöka intala mig själv att jag inte förstår PHP och MySQL (och försöka glömma att det är "vanlig" html-kod) och att jag därför inte ska in och rota i i templaten utan hålla mig så mycket jag kan till någon färdig.

Har hunnit kolla en del av alternativen och det finns nog någon som skulle kunna duga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-19 21:57

PHPBB är min favorit.
Inget konstigt språk.
Stora modifieringsmöjligheter

Ursprungligen av XeroX:

PHPBB är min favorit.
Inget konstigt språk.
Stora modifieringsmöjligheter

Ehh, va? Svenska finns till både SMF och PunBB, och bägge går att modifiera "hur mycket som helst".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 16:06
Ursprungligen av irrelogical:

Ehh, va? Svenska finns till både SMF och PunBB, och bägge går att modifiera "hur mycket som helst".

syftade på först och främst på kodningsspråket men såg nu att PunBB också använde PHP. Hade för mig att PunBB använde sig av "pun" filer (av någon konstig anledning).

Ber om ursäkt för detta missförstående.

Rapport
Det blev SimpleMachines och forumet är upp och fungerar.
Enkel installation och hade det inte varit för att webbhotellet inte tillät /temp i open_basedir så hade allt fungerat "out of the box".
Sedan blev det lite pill för att få det som jag ville att det skulle se ut blev det. Och ett och annat fel lyckade jag och göra då men på det stora hela var det ett trevligt nybörjarprojekt.

Inte för att jag förstår PHP men det känns som jag börjat ana vad det rör sig om och jag har nog fått lite blodad tand. Funderar nu på en portal med joomla för en annan organisation - men jag ska börja med att tänka igenom vad den ska innehålla. Men sedan kommer nog mina frågor

Tack än en gång irrelogical, som satt mig på rätt spår

ps - har du något php-problem (som du inte löser på php.net) så kan du alltid höra av dig.

Personligen diggar jag också PubBB skarpt!
irrelogical - tycker du det är jobbigt att hantera/modifiera/bygga plugins till PunBB? Jag tycker det är riktigt smidigt!

Tack ninjamac! Ska komma ihåg det inför nästa projekt - jag tror att det forum som finns uppe får vara som det är och bli symbolen för mitt första steg in i PHP-världen. Användarna är av den kalibern som är nöjda för allt så för deras del finns det ingen anledning att ändra. Men för nästa projekt ...

Kollar inte så ofta här, men kan bidra men lite info i alla fall:

Har man valt one.com som har Safe Mode=On så är Joomla och därmed olika tillägg till Joomla som tex Community Builder (inte forum men CommunityFunktioner som tex privata meddelanden mellan användare, profiler och bloggar för användare mm) eller FireBoard (forum) ingen bra ide. Safe Mode ställer till en massa saker för Joomla.

Av din lista som finns i första inlägget så kan dessa tre saker göra allt du vill om du lägger till ett par tillägg, som tex kalender (finns massor att välja på här: http://extensions.joomla.org/) och en skojig gruppfunktion som heter GroupJive där man kan bilda grupper som man vill (varje grupp får eget forum + anslagstavla).

Kan också tipsa dig om min webbsite, byggd i Joomla som visar upp en massa tillägg och ibland deras administrationsgränssnitt. http://cmsdemo.se/

Tack Taz_1999!
Nästa gång ska jag, om det finns ett befintligt konto, kolla det där med Safe Mode och annat innan jag bestämmer vilken programvara det blir. Det har säkert stått någonstans men ibland behöver jag få känna på problemen för att lära mig

Tack för länken till din webbplats - det gör det lättare att förstå Joomla. Helt ärligt, efter att ha besökt deras egen plats förstod jag inte riktigt vilken nytta jag skulle ha av den. Att demon inte fungerade (testade vid olika tillfälle) kan ha bidragit.

Som sagt, just nu njuter jag av förstlingslyckan men jag kommer nog att ge mig in i leken igen!

För mig låter det galet att ens fundera på något annat än vBulletin. Jag är inte medlem på någon PhpBB, PunBB eller Joomla diskussionsforum faktiskt.

Det finns över 1250st vBulletin sajter med över 500.000 inlägg vardera - ingen slump

Hur stora forumen är säger ärligt talat väldigt lite om kvalitén på mjukvaran, förutom att den inte är jättedålig. Personligen använder jag inte någon finess här på 99mac som är vBulletin-specifik, och har inte hört om några fler fördelar än hinkvis med finesser (på gott och ont) och betald support. Men det är väl en smaksak.

Ursprungligen av irrelogical:

Hur stora forumen är säger ärligt talat väldigt lite om kvalitén på mjukvaran, förutom att den inte är jättedålig. Personligen använder jag inte någon finess här på 99mac som är vBulletin-specifik, och har inte hört om några fler fördelar än hinkvis med finesser (på gott och ont) och betald support. Men det är väl en smaksak.

Jag tror att en PHP utvecklare och en Systemadministratör/Sajtägare har lite olika syn på vad "kvalitet" innebär eftersom dom antagligen har olika perspektiv. För mig innebär timmar av kodande troligen nertid av tjänster och att jag får en fet faktura i brevlådan - inte ett kul kvällsprojekt.

Förutom att vBulletin är så väldigt komplett och välskött av en seriös leverantör (börsnoterad på NASDAQ) med möjlighet till support (både telefon och epost) så har systemet en annan stor fördel:

vBulletin är modulärt vilket gör att man enkelt kan lägga till nya funktioner med "install plug-in" utan att behöva ändra källkoden. Något man är evigt tacksam för när det är dags för uppdateringar. Det är möjligt att slå på/av moduler enkelt vilket underlättar vid felsökning.

Precis som med MySQL, Apache, PHP och andra open-source lösningar finns en stor etablerad utvecklarskara som gärna delar med sig av egna moduler och erfarenheter. För mig är stödet från ett par tusen andra forum administratörer värt lika mycket som leverantören själv. Det finns vBulletinsajter med 100 miljoner inlägg - gissa om dom har lärt sig lite längs vägen...

Programmet (en ägd licens) kostar ju bara 1100kr vilket är galet superbilligt med tanke på vad man får för pengarna. För den som har planer på att bygga en stor sajt kan det vara värt att lägga några kronor i starten - det har man igen senare. För stora etablerade vBulletin sajter är licenskostnaden täckt första timmen på första dagen på året.

Vi har gjort ett par konsultuppdrag där kunder fastnat i fel forumprogramvara och det är smärtsamt att behöva byta senare... Fråga användarna på Byggahus.se vad dom tycker om vBulletin jämfört med skräpet dom använde tidigare

1
Bevaka tråden