Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raid-status nedklassad?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har mjukvaruraidat diskspegling på två identiska wd externa diskar via firewire. Det har varit frid och fröjd, och fortfarande kan jag komma åt materialet.

Men ena disken har försvunnit ur skivverktyget,

det är rödfärgad text och sen säger den att det är raid-statud nedklassad?

Vad innebär detta?

Skivkontrollen säger att allt är finemang.

/Jon

Vi får väl se vad det är frågan om,

Antingen är os x inte så stabilt som ryktet säger, eller så är den nya WD disken ett måndagsexemplar. Håller på att kopierar och ska formatera om diskarna, sen köper jag mig ett program som kopierar det hela till en annan disk, så blir allt väldigt simpelt och då är det bara diskarna som kan falera

Men nu hade jag ju en raid så en disk är helt intakt och ingen information har gått förlorad. Men om det är wd-disken som är kass nu så återkommer jag med en fet varning

/j

Inget fel på disken vad som går att utröna. Leopard hade gjort filsystemet oläsligt.

Istället för att försöka laga det hela så överlåter jag nu denna speglingsuppgift på antingen Chronosync eller Super Duper som jag ska testa så fort jag flyttat filer i några timmar till

Jag måste säga att OS X har gett mig väldigt mycket allvarliga fel på kort tid. Visserligen var en ominstallation en dröm jämfört med windows men kanske skulle tiger varit lämpligare

Drömmen vore ett dualsystem, windows och os x på en egen burk som inte är överprissatt från apple. Windows går inte att komma undan dessvärre hur jag än vänder och vrider på det.

Undrar om man törs lita på en drobo????

Nu har jag köpt chronosync och det gjorde jag rätt i.

Kör en mirror och lägger sync varje gång systemet loggar in. Och det fungerar perfa

182 kronor kostade det också tack vare låg dollar Så det är absolut värt sin peng nu i alla fall

Väntar med spänning på en prisvärd online lagring på 1TB, då kanske det kan vara värt det för att slippa allt meck själv.

/j

det hade varit fint om ZFS fungerat i leopard ... det hade varit billigare och alltid konsistent.

Varför är inte framtiden här ???

1
Bevaka tråden