Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu funkar Nordeas e-leg (på Visakort) för Mac

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-17 18:24

Nu funkar Nordeas e-legitimation för kort på mac!
Kika på http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=956112 för instruktioner!

Det verkar vara en sida som inte ska ligga ute egentligen, eftersom det inte finns några länkar till den på Nordeas övriga sidor!

Jag testade just, och det funkar fint för mig!

/Rasmus

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-17 18:41

Men kan du skaffa E-leg på deras hemsida?

Yes!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-17 18:48

Alla som har ett bankkort från Nordea har ett e-leg inlagt i chipet på kortet. Man aktiverar det via deras internettjänst.

http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=854162

Fan nu köpte jag en Macbook Pro helt i onödan för att kunna köra Nordeas E-leg i Windows. Fan fan fan.

Perfekt detta har jag väntat på. Undrar om fk.se funkar på mac då...

Det funkade inte alls för mig. När jag går in på internetbanken och väljer E-legitimation på fil står det att jag måste ha IE 5.5 eller senare... Detta både i Safari och Firefox.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-04-17 21:14

Jag testade med e-leg på fil.
Fick dra igång VPC för att kunna skapa/ladda ner filen. Startar säkerhetsprogrammet i VPC och väljer exportera. Sparar den exporterade filen. Går över till Mac OS X, importerar filen jag nyss exporterade.
Testar att logga in på skatteverket för att deklarera, fungerar icke. Går in i säkerhetsprogrammet och kollar där, där i inställningar finns det en hänvisning till Firefox.
Startar FF och lyckas logga in. Alles gut.

Senast redigerat 2007-04-17 21:25

Beställde kortläsaren igår så jag meddelar hur det går när den kommer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-18 12:10

Det fungerar att logga in till FK med FF om du använder user agent switch o väljer IE men när man ska skriva under med sitt e-leg i sista fasen så dyker inte "knappen" upp för att bekräfta, detta problem har man med FF på Pc också, kör du IE dyker rutan upp ;-(. Safari kunde jag inte få att logga in ens.

Hur funkade det, Mattias?
De ska ju byta inloggning till själva internetbanken till kortet, så det måste funka, annars får jag byta bank.

Jag har inte fått det att fungera. Nordeas support säger att sidan jag hänvisar till inte ska gå "live" förren i höst... med deras nya säkerhetslösning.
Så jag har gett upp och kör allt som kräver bank-id via VMWare Fusion.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har inte fått det att fungera. Nordeas support säger att sidan jag hänvisar till inte ska gå "live" förren i höst... med deras nya säkerhetslösning.
Så jag har gett upp och kör allt som kräver bank-id via VMWare Fusion.

Nåväl, låter väl lovande att de fixar mac-lösning till den dagen då man måste använda kortet. Lugnar mig en aning.

Funkar det än? De har väl börjat rulla ut den nya dosan nu? Vore schysst om e-leg på kort skulle funka för mac.

Kör just nu fullösningen med att ladda ner en e-leg fil på en PC, och sen importera i mac-versionen av Nexus Personal. Funkar fint med Firefox. Men min gamla BankID-lösning från Swedbank funkade även med Safari, vilket vore smidigast.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-10 13:57

Se här hur det går.

Någon som fått detta och fungera? Så trött på Nordea som vägrar stödja mac.....

Nej, de vägrar. Tråkigt att man har lånen där, men snart byter jag oavsett.

Rent allmänt är eleg ett jävla misslyckande. Om det ska användas av staten för medborgarna ska det fan funka överallt, och vara gratis. Att vara tvungen att göra alla myndighetsärenden på jobbet bara för att Nordea, som tjänar miljarder varje kvartal, inte orkar lägga ner 100000 på mac-stöd är inte acceptabelt.

är det ngn som vet vilka banker som har macfungerande e-leg och vilka som inte har det?

funderar allvarligt på att byta men vill veta vilka mina alternativ är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 22:11

Skandiabanken som jag använder har stöd för Bank-ID på macen.

Dock fungerar det bara om du har en burk med intelprocessor, värför det är så vet jag inte.

Tyvärr är du dock hänvisad till Firefox för att kunna logga in på själva banken men det är en annan femma.

Nu har Nordea uppdaterat sidan med drivrutiner för nya dosan som alla fått, NC1.

http://www.nordea.se/Privat/Internet%2boch%2btelefon/Nerladdning%2bav%2bprogram%2bför%2bMac/956112.html

Verkar som att alla andra gett upp Nordea här, kanske lika bra

Nåväl testat nya programvaran för kortläsaren, och jävla Nordea säger jag. Nexus Personal hittar e-leget på mitt kort, men det måste aktiveras. För att kunna göra det direkt via internetbanken krävs Internet Explorer. Oväntat.

Men värre är att jag inte ens kan beställa hem en 8-siffrig aktiveringskod som alternativ! Värsta jag varit med om; måste alltså gå fysiskt in på ett Nordea-kontor och där beställa hem en aktiveringskod, som sedan kommer med posten efter ett par dagar.

Förs efter det vet jag ens om det kommer funka.

Ursprungligen av Leftrustle:

Verkar som att alla andra gett upp Nordea här, kanske lika bra

Nåväl testat nya programvaran för kortläsaren, och jävla Nordea säger jag. Nexus Personal hittar e-leget på mitt kort, men det måste aktiveras. För att kunna göra det direkt via internetbanken krävs Internet Explorer. Oväntat.

Men värre är att jag inte ens kan beställa hem en 8-siffrig aktiveringskod som alternativ! Värsta jag varit med om; måste alltså gå fysiskt in på ett Nordea-kontor och där beställa hem en aktiveringskod, som sedan kommer med posten efter ett par dagar.

Förs efter det vet jag ens om det kommer funka.

Det är för att skydda dina pengar och din identitet som de är fullständigt anala på den här fronten. Mitt Handelsbanken är likadant. Fast jag kunde få med mig kodkuvert etc...

Jag har dock fått allt att fungera, både e-leg och bank-ID utan problem eller inblandning av PC-körande.

Nexus Personal + Firefox 2.0.0.14, Leopard 10.5.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 00:45

jag kan ju meddela att jag har fått igång det, dock lite bökigt, men jag lyckades med det hela efter mycket pill. Var tvungen att använda PC där jag laddade ner legitimationen som en fil, och sedan exportera filen via USB-stickan till min Mac ståendes några meter bort. Därefter fick jag in det i själva programmet, och det fungerar ju alldeles prima på t.ex. Skatteverkets hemsida, dock har jag inget att deklarera (yeah!), men jag kommer in osv i min profil.

Ursprungligen av EEG2:

jag kan ju meddela att jag har fått igång det, dock lite bökigt, men jag lyckades med det hela efter mycket pill. Var tvungen att använda PC där jag laddade ner legitimationen som en fil, och sedan exportera filen via USB-stickan till min Mac ståendes några meter bort. Därefter fick jag in det i själva programmet, och det fungerar ju alldeles prima på t.ex. Skatteverkets hemsida, dock har jag inget att deklarera (yeah!), men jag kommer in osv i min profil.

Jo, e.leg på fil funkar hjälpligt, men åtminstone på Försäkringskassan kommer man bara in; man kan inte signera, vilket gör det ganska obrukbart.

Lyckades aktivera mitt kort på jobbet igår, ska testa kortet nu.

Edit: Funkade inte alls. Hur svårt kan det vara? Nåväl, kortet hittas av Nexus Personal, är väl kopplingen därifrån till webläsaren som är trasig.

Ja, Bank-ID är sedan gammalt väl (nåja) fungerande på mac. Hade Swedbank förut, deras BankID fungerad utan några som helst problem.

Och visst känns det skönt att de är anala gällande min personliga integritet bara för att jag har en mac, kanske en service de ger mig pga. min goda smak?

Bumpar tråden; Är det värt besväret att försöka få e-leg på Mac att funka, isåfall kort eller fil? Vart kan jag använda ett e-leg upplagt på en Mac? Somliga verkar haft besvär med FK etc..så undran kvarstår, är det värt besväret?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-25 19:02
Ursprungligen av harlekin:

Bumpar tråden; Är det värt besväret att försöka få e-leg på Mac att funka, isåfall kort eller fil? Vart kan jag använda ett e-leg upplagt på en Mac? Somliga verkar haft besvär med FK etc..så undran kvarstår, är det värt besväret?

Det är inga problem att använda E-leg till Mac med Nordea. Jag använder själv kortläsaren från dem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-25 20:15
Ursprungligen av harlekin:

Bumpar tråden; Är det värt besväret att försöka få e-leg på Mac att funka, isåfall kort eller fil? Vart kan jag använda ett e-leg upplagt på en Mac? Somliga verkar haft besvär med FK etc..så undran kvarstår, är det värt besväret?

Det är inga problem på FK, däremot har Nordea haft en riktigt dålig hemsida som krävt windows för att ladda ner sitt certifikat. Men efter man gjort det kan man lägga in det på en mac och köra.

Klaro, funkar bra på OS X leoparden men...
..får det inte att funka i SL.. Senaste version av Firefox på båda. Kommer en bit på väg i SN men när det är dags att knappa in PIN från dosan händer ingenting, dosan är blank (testat flera) och Firefox skär fullständigt=tvångsavsluta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-01-26 22:07
Ursprungligen av harlekin:

Klaro, funkar bra på OS X leoparden men...
..får det inte att funka i SL.. Senaste version av Firefox på båda. Kommer en bit på väg i SN men när det är dags att knappa in PIN från dosan händer ingenting, dosan är blank (testat flera) och Firefox skär fullständigt=tvångsavsluta.

Jag använder Snow Leopard och Firefox 3.6.13(Senaste) till Nordea´s e-leg och det brukar aldrig vara några större problem. Vet inte riktigt vad som kan gå fel hos dig tyvärr.
Det är inte så att du använder någon beta av Firefox 4?

Ingen Betaversion, samma lika som sagt...letar vidare och ser var det strular. /

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-14 11:26

Funkar inte alls för mig att få e-legitimation på Nordeas hemsida. Säkerhetsprogrammet de hänvisar till har jag nu laddat ner 4ggr och nada händer. Måste jag ha internet explorer för att jag ska kunna får e-leg på min MacBook Pro?:(:confused:

Bevaka tråden