Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör man?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad gör man om man känner att EN person bidrar med så mycket illamående att man funderar på att lämna forumet?

Hur klagar man ?

Vad krävs för grund för att någon skall bli avstängd från forumet?

Du väljer väl "Rapportera" knappen som finns mellan Citera och nr på inlägget? / Midmus

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-18 10:49

Börja med att lägga till personen i din ignorera-lista under inställningar.

Man kan sluta läsa personens inlägg om man nu stör sig så mycket på dom.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-18 12:24

Personligen känns det fel att behöva klicka på ignoreraknappen för att slippa en person. Man får då diskussioner som är fullständigt obegripliga, så den delen fungerar inte. Man kan välja att inte kommentera, att försöka "tiga" ihjäl trollet, men fungerar det? Har det fungerat någon gång att tiga ihjäl ett problem?

Någon form av varningssystem borde finnas, typ första, andra, tredje, du är bannad, en månad. Tredje banningen utesluten. Skaffar du nytt nick för att komma runt en banning, utesluten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 17:19
Ursprungligen av MatsOlov:

Personligen känns det fel att behöva klicka på ignoreraknappen för att slippa en person. Man får då diskussioner som är fullständigt obegripliga, så den delen fungerar inte. Man kan välja att inte kommentera, att försöka "tiga" ihjäl trollet, men fungerar det? Har det fungerat någon gång att tiga ihjäl ett problem?

Någon form av varningssystem borde finnas, typ första, andra, tredje, du är bannad, en månad. Tredje banningen utesluten. Skaffar du nytt nick för att komma runt en banning, utesluten.

Låter som en lysande regel! Vill minnas att det fanns ett par personer i 99mac's begynnelse som inte längre ansågs önskvärda på forumet. Bara deras närvaro i diskussionerna fick folk att gå i taket. Det håller ju givetvis inte i längden. Är det ett
utstuderat pucko man har att göra med så gäller bara en sak: förvisning!

  • Medlem
  • 2008-04-19 19:57
Ursprungligen av MatsOlov:

Någon form av varningssystem borde finnas, typ första, andra, tredje, du är bannad, en månad. Tredje banningen utesluten. Skaffar du nytt nick för att komma runt en banning, utesluten.

Varningssystemet finns redan. Rapportera inlägg som är störande eller stötande så tar vi i ledningen ställning till om det är en befogad rapportering eller inte.
Just den detaljen kan vi inte överlåta åt en "mob" då det snabbt skulle kunna bli så att en liten klick bestämmer sig för att få ut en person. Vi vill ju att en rapportering ska kunna räcka om den är tillräckligt substantiell.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-19 20:05

Jag ser att en del av mina inlägg tagits bort. Jag respekterar det. Jag ber om ursäkt om någon känt sig träffad, det har absolut inte varit min avsikt! Det är ju begränsningen med kommunikation när den bedrivs på detta sätt - man kan så lätt missförstås. Så om någon känt sig kränkt så ber jag om ursäkt.

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig helg.

Cajewi

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-19 21:50

Hälften av tråden är borta samt alla mina inlägg. Tydligen får man inte diskutera om man ska säga ignoration eller ignorans...

Ursprungligen av Laleh:

Hälften av tråden är borta samt alla mina inlägg. Tydligen får man inte diskutera om man ska säga ignoration eller ignorans...

-Vad är skillnaden mellan ignorans och arrogans?
-Jag vet inte och jag bryr mig inte

Ursprungligen av PowerAxl:

-Vad är skillnaden mellan ignorans och arrogans?
-Jag vet inte och jag bryr mig inte

Ha ha! Tack för den.
Den åker in bland mina anteckningar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-18 14:33

Ignoration är det bästa sättet.

Senast redigerat 2008-04-20 05:40
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-18 15:11
Ursprungligen av Laleh:

Ignoration ...

Is that even a word?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-18 15:15
Ursprungligen av lither:

Is that even a word?

Haha, njaa. Nu när du säger det så.

Ignorans ska det nog vara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-19 01:49
Ursprungligen av Laleh:

Haha, njaa. Nu när du säger det så.

Ignorans ska det nog vara

Det tror jag då inte, då det är synonymt med okunnighet.

förlåt?

jag har många gånger funderat på att sluta diskutera över internet öht. men sedan när man väl tänker på det så är man lika skyddad bakom sina ord som de övergödna trollen man i själva verket irriterade sig på, från början.
så what the hell. internet är fubar, och jag älskar det.

Förstår inte vad problemet är, det är väl rapporterat till moderatorerna. Om Goflorp mår dåligt för att ha deltagit i dialoger som inte varit tillfredsställande för honom så är han väl vuxen nog att ta ansvar för sin inblandning i det utan att behöva springa till 'pappa' om hjälp. Det handlar inte om att vara en snäll pojke och vända andra sidan till, utan om vara vuxen nog att stå för den kommunikation man ger sig in i, och dra sig ur om man tycker att det spårar ur. Hålla på och skylla på andra är bara barnsligt.

Senast redigerat 2008-04-18 18:04
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-18 17:49
Ursprungligen av panther:

Förstår inte vad problemet är, det är väl rapporterat till moderatorerna, om Goflorp mår dåligt för att ha deltagit i dialoger som inte varit tillfredsställande för honom så är han väl vuxen nog att ta ansvar för sin inblandning i det utan att behöva springa till 'pappa' om hjälp. Det handlar inte om att vara en snäll pojke och vända andra sidan till, utan om vara vuxen nog att stå för den kommunikation man ger sig in i, och dra sig ur om man tycker att det spårar ur. Hålla på och skylla på andra är bara barnsligt.

Jupps!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 21:56

Jag bistår i att inte mata trollen.

  • Medlem
  • 2008-04-18 22:16

Hmm. Jag får lite otrevliga vibbar av den här diskussionen. Inte grundfrågan i sig, utan hur folk reagerar på den. Det är som "oj, nu har vi någon vi alla kan tycka illa om, jag måste veta vem så att jag också kan tycka illa om personen". Snaskighet på samma sätt som kvällstidningar. Ger mig en fadd smak i munnen.

Vad sägs om att ignorera det som uppfattas som provokationer, och istället svara på de inlägg och frågeställningar som uppfattas vettiga från de personer man stör sig på?

Tyckte man att stämningen var dålig innan så blir den inte bättre av att man klagar på att det är dålig stämning, föregå med gott exempel istället! Bete dig som du tycker att man skall göra på forumet och låt bli resten.

Ta ett par steg tillbaka och fundera på det hela. Är det verkligen hela världen det här? Är det så farligt så att man absolut inte kan strunta i det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-18 23:20
Ursprungligen av jgb:

Vad sägs om att ignorera det som uppfattas som provokationer, och istället svara på de inlägg och frågeställningar som uppfattas vettiga

Bra sagt jgb, kan vara svårt ibland om man känner sig provocerad, men effektivt om man klarar det.

Lite som när man jobbar med barn. Då får man ofta bra resultat om man negligerar det oönskade beteende och i stället fokuserar på det som är bra.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-18 23:51
Ursprungligen av Goflorp:

Vad gör man om man känner att EN person bidrar med så mycket illamående att man funderar på att lämna forumet?

Det skulle verkligen vara tråkigt om Goflorp valde att lämna forumet. Han som bidrar med så mycket bra och positivt här. Det är ju väldigt tråkigt om trollen tillåts jaga bort 99macs "goda" medlemmar.

Som sagt, skit i att skriva och främst av allt, skit i att ta diskussioner som handlar om åsikter, för uppenbarligen är ni båda "vinnarskallar" som inte vill ge upp och uppenbarligen når ni aldrig samma åsikt, utan fortsätter i oändlighet att tjafsa. Jag menar, även om den ena är ett prakt-as och den andra inte så krävs det två idioter för att hålla igång en idiotisk diskussion

Men Goflorp, jag gillar dig ändå!

Senast redigerat 2008-04-20 06:11

Jag har haft mycket för mig de senaste dagarna och inte inte hunnit vara här så mycket. Men vad hittar man när man sitter sig en lördagsmorgon och börjar titta igenom trådar? En tråd där man hänger ut en person som den stora syndabocken. Vad är det för sandlåda? Oavsett om den här personen har gjort något fel eller inte så är det här inte rätt ställe att ta den här diskussionen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-19 10:24

Innehållet i den här tråden gör ju att mobbas-det-på-99?-tråden blir ytterst relevant. Vad håller ni på med?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-04-19 11:00
Ursprungligen av Skilling:

Innehållet i den här tråden gör ju att mobbas-det-på-99?-tråden blir ytterst relevant. Vad håller ni på med?

En sån här "meta-tråd" (som denna utvecklats till) kanske är bra och nyttig. Det har ju med all önskvärd tydlighet visat sig att det inte är svart eller vitt. Att det faktiskt behövs två för att dansa m.m.! Jättebra tycker jag. Ursprunget till det hela ställer jag mig totalt oförstående till? Och handen på hjärtat så tycker jag, fast jag deltar i den, att starten av just denna tråd är hela händelsens lågvattensmärke. Sen är det ju upp till oss andra och göra den relevant och det tycker jag vi gjort!

/Cajewi

Ni får gärna fortsätta diskussionen, men lägg av med personangreppen. Det är ju pinsamt vilka lågvattenmärken en del inlägg i den här tråden var. De inlägg och de som byggde på dem har tagit bort.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-19 13:00

Marcus K, jag börjar förstå frustrationen hos en del användare, när du helt enkelt tystar ner en del användare. Så vuxet och moget av dig. Ungefär som "kom hem till mig och lyssna på musik, men om du inte har samma smak som jag kan du dra".

Ursprungligen av platon:

Ungefär som "kom hem till mig och lyssna på musik, men om du inte har samma smak som jag kan du dra".

Jag uppfattar det snarare som, om du kommer hem till mig och börjar bråka hemma hos mig, eller börjar uppträda utan respekt för andra besökare, så accepteras detta inte. Om någon kom hem till mig och uppträdde på det sättet så skulle de inte bara åka ut, bägge två eller alla inblandade. Jag skulle dessutom se till att de drog iväg långt ifrån mitt hem och inte störde mina grannar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 13:05

Mitt inlägg togs bort, och jag skrev inte något personangrepp, jag föreslog att vi (Goflorp och jag) skulle sluta mata trollet bara — vilket förövrigt även Konrad föreslog.

Man upplever ju ett visst godtycke och slumpmässighet i modereringen, inte särskilt mycket respekt för de vars ord man väljer att censurera.

Bevaka tråden