Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte se på SVT Play med QuickTime

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-04-13 11:42

Hej,
jag försöker se gamla tvprogram på svt.se/play och väljer att använda mediaplayer-inställningar eftersom jag inte har installerat Realplayer.
Strömmen öppnas då externt i Quicktime och är i asx-format. Ljudet är perfekt, men bilden hackar något otroligt. Är det fler som upplever detta? Programmet jag försöker se är "Andra Avenyn" avsnitt 85.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-16 21:50

Om du söker här på forumet finner du en del över SVT Play. Själv kör jag med Quicktime + Flip4Mac. Det funkar perfekt!

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-04-18 12:00
Ursprungligen av Jafu:

Om du söker här på forumet finner du en del över SVT Play. Själv kör jag med Quicktime + Flip4Mac. Det funkar perfekt!

Det är precis det jag gör. Quicktime+Flip4Mac. Men bilden hänger inte med för fem öre. Vi pratar sekunders fördröjning, man skulle kunna kalla det stillbilder med ljud.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-17 00:26

Trist att inte SVT fattar galoppen och använder det mer flyttbara Flash-formatet som alla andra stora video-sajter gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-17 12:06

De är mig veterligen halvvägs, då vissa saker kommer i flashformat (men endast genom deras egna spelare).

Installera RealPlayer så slipper du laggandet.

(Otroligt men sant när det gäller just SVT Play).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-17 12:29
Ursprungligen av Mikamar:

Installera RealPlayer så slipper du laggandet.

Hädelse!

Ursprungligen av Notch:

Hej,
jag försöker se gamla tvprogram på svt.se/play och väljer att använda mediaplayer-inställningar eftersom jag inte har installerat Realplayer.
Strömmen öppnas då externt i Quicktime och är i asx-format. Ljudet är perfekt, men bilden hackar något otroligt. Är det fler som upplever detta? Programmet jag försöker se är "Andra Avenyn" avsnitt 85.

Jag har aldrig upplevt att det hackat på SVT Play, inte med asx-formatet iaf. Det funkar fint för mig.

En alternativ lösning (om du vägrar inse att RealPlayer faktiskt är det bästa i detta sammanhang) är att starta uppspelningen, gå på en promenad och sedan se programmet när du kommit hem.

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-04-18 14:36
Ursprungligen av Mikamar:

En alternativ lösning (om du vägrar inse att RealPlayer faktiskt är det bästa i detta sammanhang) är att starta uppspelningen, gå på en promenad och sedan se programmet när du kommit hem.

Hehe... Det är ren och skär envishet från min sida att använda så lite extraprogram som möjligt. Men alternativ 2 är ju att köra PC-läge med Leopard och köra med mediaplayer i windows. Trist bara att det inte fungerar på simplast möjliga vis.
Gillar inte att använda windows för annat än spela spel...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-18 16:26
Ursprungligen av Mikamar:

En alternativ lösning (om du vägrar inse att RealPlayer faktiskt är det bästa i detta sammanhang) är att starta uppspelningen, gå på en promenad och sedan se programmet när du kommit hem.

Det har inte med det att göra. Jag tänker av princip aldrig någonsin använda en RealNetworks-produkt, helt enkelt. Oavsett hur bra de är nu, oavsett hur bra de blir i framtiden.

jag upplever att realplayer vill stanna upp o buffra hur ofta som helst, så programmen blir inte särskilt lätt-tittade om man säger så.. en 20 sekunder åt gången med svt play..

ser verkligen fram emot mer med flash-player..

vi borde alla skriva o klaga!

I utlandet är SVT Play helt hopplöst att titta på med hjälp av Real då man får titta ett par sekunder, vänta nästan en minut på buffring, ytterligare några sekunders titt osv. Ibland får man bara "keyframes" vid varje scenbyte medans ljudet går fram. Så var fallet under julkalendern 2007. Kanske att det var Flash då?

I vilket fall som helst funkar det med Quicktime om man installerar Flip4Mac (ingår väl i Perian-paketet?). Sparar filmen på hårddisken och tittar i lugn och ro när man har tid o lust. Synd bara att Häxan Surtant utgått ur Play-utbudet - dottern ville se den serien igen...

hur sparar du filen på hårddisken?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-19 10:29
Ursprungligen av klarabara:

hur sparar du filen på hårddisken?

Du måste ha Quicktime Pro.

Ursprungligen av Gunnar B:

Du måste ha Quicktime Pro.

aja.. dammit..

jogin: sen var det här en tråd för den som vill använda tjänsten men inte kan?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 13:26
Ursprungligen av klarabara:

aja.. dammit..

jogin: sen var det här en tråd för den som vill använda tjänsten men inte kan?

Det här är inte heller en tråd för dem som vill kritisera att andra svarar på tilltal, som du precis gjorde.

Inlägg som ditt som frågasätter andra inläggs existensberättigande är dem själva helt meningslösta, eftersom ditt eget inlägg inte heller faller under de kriterier för meningsfullhet som du själv sätter upp. Du försöker påtvinga mig regler för vad jag får skriva, samtidigt som du i samma inlägg själv bryter mot de regler du sätter upp.

Sköt ditt så sköter jag mitt. Tack.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-19 10:24

Jag har, som de flesta, svurit långa eder över Real Player. Men man behöver ju inte vara envis övergränsen till dumhet. Real Player har funkat bra sedan version 10, och nu kör jag med version 11 (beta) utan några problem. Jag använder det enbart för SVT och SR, men där funkar det hur bra som helst, och mycket bättre än Windows-formatet. Iaf för mig.

Ursprungligen av hugin:

Jag har, som de flesta, svurit långa eder över Real Player. Men man behöver ju inte vara envis övergränsen till dumhet. Real Player har funkat bra sedan version 10, och nu kör jag med version 11 (beta) utan några problem. Jag använder det enbart för SVT och SR, men där funkar det hur bra som helst, och mycket bättre än Windows-formatet. Iaf för mig.

Gamla fördomar är till för att omprövas. Heder åt Hugin!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 11:23
Ursprungligen av Mikamar:

Gamla fördomar är till för att omprövas. Heder åt Hugin!

Det är inte fel att bojkotta företag pga bevisat användarfientliga metoder heller. RealNetworks är ett riktigt jävla skitföretag som sysslat med rent bedrägeri när de hade marknadsandelen till sin fördel.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-19 12:05
Ursprungligen av Jogin:

Det är inte fel att bojkotta företag pga bevisat användarfientliga metoder heller. RealNetworks är ett riktigt jävla skitföretag som sysslat med rent bedrägeri när de hade marknadsandelen till sin fördel.

Du är införstådd med att alternativet är Microsofts format, va? Om jag måste välja mellan format från två skitföretag så väljer jag så klart det format som är bäst.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 12:13
Ursprungligen av hugin:

Du är införstådd med att alternativet är Microsofts format, va? Om jag måste välja mellan format från två skitföretag så väljer jag så klart det format som är bäst.

Jag väljer att inte använda tjänsten överhuvudtaget.

Man behöver inte ha quicktime pro för att spara svt-play-program på hårddisken, om man tittar på dem direkt från webläsaren i windows media-format med flip4mac-pluginen: 1. Låt hela programmet buffras 2. Klicka på den lilla trekanten längst till höger bland quicktime-reglaget och välj "Save as Quicktime Movie". Klart!

ninjanja: åh, va bra! tack!

Varit borta ett tag från datorn - jo det stämmer att man kan "spara som" efter det att hela filmen laddats klart. Har på detta sätt tankat ned alla tillgängliga Tekniskt magasin i Öppet arkiv, ett dussintal avsnitt, och sedan bränt som DVD med menyer och allt i Toast. Bara att kasta in i Toast iom att QT klarar av att läsa WMV-formatet (allt som QT klarar, klarar även Toast). Bakgrundsbilden fick förstås bli de orunda kugghjulen på SVTs egen sida som rätt och slätt drogs in i miniatyrfönstret i Toast (ver 8). Bildkvaliteten blev riktigt hyfsad. Perfekt present till fadern.

1
Bevaka tråden