Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vaknar utan anledning från vilan...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-16 19:36

Hm...

Min iMac (vit 2.16Ghz) vill uppenbarligen inte sova sött på nätterna. Plötsligt drar den igång utan någon anledning. Har slängt ströminställningarna men ja...tror problemet är kvar. Provade även att klicka ur den där "vakna av nätaktivitet".

Andra trix? Har även bulle-alt-p-r-kört burken. =P

/Fredrik

Kolla om BT har rätt väcka burken, det kan vara en BT-mus som ligger precis på gränsen till att skicka ett värde och sedan hoppar musen till när bussen kör förbi...

precis, jag hade samma problem. Men när jag drog ut externmusen på Macbooken så somnade den fint

Ursprungligen av Nifo:

Hm...

Min iMac (vit 2.16Ghz) vill uppenbarligen inte sova sött på nätterna. Plötsligt drar den igång utan någon anledning. Har slängt ströminställningarna men ja...tror problemet är kvar. Provade även att klicka ur den där "vakna av nätaktivitet".

Andra trix? Har även bulle-alt-p-r-kört burken. =P

/Fredrik

Löste det sig ? Eller skall vi fortsätta leta efter felet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-18 22:51

Har du EyeTV så har du boven där. Känd Mac-väckare. Man kan tyvärr inte använda EyeTV på ett effektivt sätt om man inte vill att Macen ska stå på för jämnan. Trist...och uselt av Elgato....ena riktigt lata typer som inte orkar skriva juste kod.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-18 23:59
Ursprungligen av mjg:

Har du EyeTV så har du boven där. Känd Mac-väckare. Man kan tyvärr inte använda EyeTV på ett effektivt sätt om man inte vill att Macen ska stå på för jämnan. Trist...och uselt av Elgato....ena riktigt lata typer som inte orkar skriva juste kod.

Kan du utveckla det där?
Har själv EyeTV i version 2. Jag har inte märkt att datorn väcks bara för att EyeTV är igång, däremot har jag irriterat mig över att den INTE går i vila efter inaktivitet efter en planerad inspelning.
Om en EyeTV-inspelning är igång och jag är klar vid datorn, brukar jag aktivera skärmvila. Det händer dock ibland att den gång på gång vaknar ur skärmvilan efter en kortare stund, varvid rummet plötsligt lyser upp av skärmljuset. Men jag är osäker om det är EyeTV eller Safari eller annat program som är boven. Har jag nyligen startat om, brukar inte det problemet uppstå.
Det brukar å andra sidan alltid fungera att ha datorn i vila fast man har en inplanerad inspelning på EyeTV.
Hur beter sig EyeTV 3, är det någon som hat testat?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-19 17:43

Jag har EyeTV 3. Jag har hittat 11 trådar på nätet som spekulerar i om det är EyeTV som ger Macar insomnia och spontana uppvaknanden. När jag tvångsstänger en aktivitet som heter "EyeTV Helper" i Aktivitetskontrollen och drar ut Elgato Hybrid USB-recievern - så blir min burk frisk och somnar in och sover gott ända till jag väcker den med mus eller tangentbord.

Jag hade problem med random vaknande mac, vilket jag härledde till att det var spänningsvariationer i elnätet (typ tändningar av lampor och annat) och att datorn inte satt i ett jordat uttag. Problemen försvann när jag satte dit ett åskskydd.

1
Bevaka tråden