Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips hur man blir en gladare människa.

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vem vill inte bli gladare och lyckligare ?
Det är inte så lätt att må bra när vardagen består av några stunder men också mycket "grus i maskineriet". Jag har bestämt mig för att ha en lycklig ålderdom eftersom jag faktiskt tror att man till stor del kan avgöra själv hur man mår. En härlig och skrämmande frihet att "skapa sig själv".
Så, come on 99:or vad gör du för att bli glad ?:

Jag kan börja med det kända uttrycket;
Det är inte hur man har det utanhur man tar det som avgör lyckokänslan.
Någon forskare har kommit fram till att lycka beror till 50 % på ärftliga faktorer, 10 % på livsvillkor och hela 40 % på egna medvetna handlingar. Görbra, så ut och handla !

Det är aldrig för sent att få enbra barndom. Lyckliga människor rekonstruerar sin barndom och väljer att inte fokusera på det som var dåligt.

Positiva människor brukarförenkla när det dyker upp problem. Så bra sagt, det försöker jag tänka på !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 14:20

Jag bor i Stockholm, brukar göra mig gladare genom att bara lyfta blicken på alla vackra byggnader, allt vatten och den våren som precis börjar komma.
Annars åker jag på semester och dyker

Ja, Stockholm är verkligen en vacker stad. Försöker åka dit en gång per år. Gamla sta´n, Djurgården, fika på Blå Porten, jazzklubbarna, Moderna muséet....Du lyckliga "jäkel" !

Själv blir jag glader av att, som nu , sitta med min MBA, fika och om en stund promenera runt i grönskan. Och veta att om några veckor ligger sommaren och Bohuslän framför mina fötter !
Tror att det är viktigt att ha en hobby ellernågot som man bara gör för att det är kul. Livet är inte bara jobb. Du dyker, skulle jag aldrig våga mig på även om jag gillar vatten och hav mycket. Fast en 70-årig bekant dyker och hon säger att det är fantastiskt.

Goflorp:

41 år och redan vis !

Gillar dina ord; "..blir ju inte hel av att...går sönder". Där kan man sätta in olika ord tex; jag blir inte hel av att..... går sönder. So true.

Jag tror för att kunna vara lycklig måste man kunna vara mycket allvarlig också. Gillar inte flams och trams utan mer att försöka var passionerat allvarlig. Först kan man vara riktigt glad också. Vi människor slarvar bort så mycket bra saker i våra liv.

Älska, drick rödvin då och då, ägna dig åt något du verkligen tycker om.
Odla dina vänner. Skratta mycket, själv och ihop med andra.

I morse tog vi ner en gammal fete-TV som satt på ett väggstativ. Under tiden som det sista bitarna på stativet togs ner så lades TV,n på sängen. Sakta kantrade TV'n utanatt vi märkte det och gick i backen med ett brak!

"Jäses sicken tur att inte en av hundarna var under."

"Den gamle skit-TV'n skramlar inuti, jaja, de går ju ändå inte få bild i ens utan boxar osv så det är lika bra vi slänger den då."

Klippte av kabeln, bar ner den i källaren.

Varför få blodtryck över ngt sånt ? TV'n blir ju inte HEL av att jag går sönder...

Blev påbackad häromdagen av en bil på lokala Statoil. Jävla tur det inte var mitt i natten i regnet i ett industriområde och med en person som ville köra en kniv i en.
Äh, gubben vart trevlig och resten är plåt och försäkringsbolag - jag får t o m en lånebil!

Tag ett steg tillbaka och säg när skit händer: "Ä de så jävla farligt då?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 16:02

Nästa gång i Stockholm kan vi strosa över till Skeppsholmen, du med din lätta dator och jag med min tunga MBP, Du lyckliga "jäkel"

Lycka sitter iaf inte i fina saker, städat så det blänker, dyra hus eller i mycket att göra....

Precis strosat omkring i min trädgård och klippt ris och grenar med sekatören modell grövre (den med meterlånga handtagen på). Grymt avkopplande.

Avkoppling innebär inte heller ligga still som en sill...
Klippa i trädgården, rensa en rabatt så svetten lackar eller sitta här på 99 med hjärnan på helspänn kan också vara en härlig avkoppling.

Vet ni vad det bästa med Stockholm är då?

Ursprungligen av KaRo:

Vem vill inte bli gladare och lyckligare ?

Lyckliga människor rekonstruerar sin barndom och väljer att inte fokusera på det som var dåligt.

Positiva människor brukarförenkla när det dyker upp problem.

Jag vill inte komma med dåliga vibbar men det låter lite som att förtränga saker och ting. Om man har haft en taskig barndom är det nog bättre att bearbeta och komma till förståelse med hjälp av någon kvalificerad person.

Själv läser jag Hjalmar Söderberg, kanske inte för lycka men för att stimulera intellektet. Vidare finns det många gamla vackra hus här i Göteborg att strosa runt och titta på.

Att somligt i mitt privatliv som varit riktigt för djävligt under senaste halvåret nu inte kan bli sämre, utan bara bättre.

Jag påminner också mig själv att både jag och mina närmaste har fötts till fred och frihet, att vi varit förskonade från allvarliga sjukdomar och olyckor, att tulpanerna tittar upp utanför min uteplats, att gråsparvarna sitter och tjippar på äppelträdet, att vårgrönskan lurar bakom hörnet, redo att svämma över tillvaron.

Tyvärr har jag inte längre kvar min kolonistuga, annars instämmer jag helt i Goflorps lovsong till trädgårdsarbetet - framkallar skön harmoni i både kropp och själ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 21:16
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att somligt i mitt privatliv som varit riktigt för djävligt under senaste halvåret nu inte kan bli sämre, utan bara bättre.

Ledsen att höra att det varit för djävligt Rickard, glad att det bara kan bli bättre ! Lycka till!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att somligt i mitt privatliv som varit riktigt för djävligt under senaste halvåret nu inte kan bli sämre, utan bara bättre.

Jag påminner också mig själv att både jag och mina närmaste har fötts till fred och frihet, att vi varit förskonade från allvarliga sjukdomar och olyckor, att tulpanerna tittar upp utanför min uteplats, att gråsparvarna sitter och tjippar på äppelträdet, att vårgrönskan lurar bakom hörnet, redo att svämma över tillvaron.

Tyvärr har jag inte längre kvar min kolonistuga, annars instämmer jag helt i Goflorps lovsong till trädgårdsarbetet - framkallar skön harmoni i både kropp och själ

Absolut inte min mening att vara elak eller driva med dig men jag kommer osökt att tänka på den gamla ramsan;

Skillnaden på Optimisten och Pessimisten :

Pessimisten; Nu kan det inte bli värre!
Optimisten; Jojomensan !

Jag har också haft min beskärda del av jävligheter av livet (jag kan ta en del i ett PM om du vill läsa) och kommit fram till att det blir lite sinuskurva:

För att kunna må riktigt bra måste man nån gång ha mått riktigt skit.

Jag försöker lära av min fru, hon har en reumatisk sjukdom som gör att hon har ONT jämt, det är aldrig bra, bara mer eller mindre ont. Ibland är hon grinig, Då är det viktigt att jag kommer ihåg att det är "ontet" som pratar - inte min fru!

Det som är riktigt jobbigt är när "skiten" kommer liksom i flock med lite fördröjning.
(Nedan är ett påhittat scenario)

Pannan exploderar (30kkr), precis när den är klar så blir bilen påkörd (halvförsäkrad givetvis), när väl den grejen är halvt klar så upptäcker du att din fv har TRE andra Pv som sätter på henne efter schema, när du tänkt konfrontera henne med det berättar hon att provsvaret har kommit och hunden HAR cancer...Dagen efter kommer barnet hem från skolan med en lapp att fröken vill parata med er ang att det försvunnit fem bandspelare från skolan och ungens cykel är stulen...

Det är aldrig EN sak som knäcker en. liksom aldrig ett skott... men när det kommer ett helt jävla patronband avfyrat...Då är det jobbgt...

Redglittercoffin:
Jag håller med dig. Visst är det bra att fundera på hur man formats av sin barndom men för min egen del har jag redan gjort den resan. Nu ställer jag in mig på den sista delen av livet då man får försonas med alla val man gjort i livet.
Fina hus i Göteborg; längs Avenyn, Landala, Vasastan, Långedrag eller var ?

Goflorp:
"..det bästa med Stockholm.." ? Vete sjutton. Du kanske tycker det är skärgården, fast det fattas väl salt i vattnet ?

Tangen:
Ja, Air gör att man känner sig lite lättare/lättsam. Tar med den på promenader (haha, låter som jag pratar om att rasta hunden !) och kan ju sätta mig var som helst eftersom jag skaffat trådlöst bredband.

Richard Rönnbäck:
Synd att du haft så mycket tuffa saker under kort tid. Fast jag tycker att man alltid kan "klämma" ut något guldkorn av det som händer, om inte annat så blir man lite bättre på att se vad som VERKLIGEN är viktigt i ens liv. Önskar dig ett guldkorn...

Ursprungligen av KaRo:

Goflorp:
"..det bästa med Stockholm.." ? Vete sjutton. Du kanske tycker det är skärgården, fast det fattas väl salt i vattnet ?

- Tåget till Göteborg....

(Gammal Göteborgsvits)

Ursprungligen av KaRo:

Redglittercoffin:

Fina hus i Göteborg; längs Avenyn, Landala, Vasastan, Långedrag eller var ?

Nordhemsgatan nära Linnégatan och Allmänna vägen nära Stigbergstorget är favoriterna.

Jag glömde en viktig sak som gör mig gladare - min flygel!

Ja, dvs att få sätta sig och spela en timme eller två.

Jag såg en intervju med Gene Simmons, basisten i KISS ni vet, på teve där han sa att hans största idol och förebild är hans mamma. Hon är judinna och överlevde koncentrationslägren och har tydligen ett talesätt / livsfilosofi som går ut på att "every day above ground is a great day"

Det ger ju liksom lite perspektiv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 10:15

Jag har ett tips som fungerar för mig. Sätt dig ned 1 timme på en stubbe och fundera ut allt som gnager dig. Kan vara allt från dåliga handdukar till dåliga förhållanden. Ta de enklaste sakerna först så de svårare besluten får mogna. Bränn sedan av alla punkter så snabbt som det är möjligt.
Fungerar inte på alla men när jag gjort detta blir jag "ren" och det är för mig en del av lycka.

Jag har på senare tid tagit ordentligt tag i mitt liv, vilket har resulterat i att jag känner mig mycket lyckligare nu än innan.

Till att börja med så började jag att gå till och från skolan istället för att åka buss, vilket resulterade i att jag kom i säng mycket tidigare än vad jag brukar. Och trots att jag nu kliver upp tidigare för att hinna gå till skolan så är jag mer utvilad än tidigare, eftersom jag ju som sagt går och lägger mig tidigare.

Sedan så har jag även dragit ned mitt teve-tittande från kanske 10 timmar per dag till max 1,5 timme (utom på måndagar, då det är flera serier som jag följer som går då, så måndagen är som en liten "morot").

Ska snart skaffa en ny skateboard, och då kommer jag komma ut och röra på mig ännu mer, vilket kommer att få mig att må bättre.

Dock har jag fortfarande ett par moment i livet som gör mig riktigt olycklig. Ett av dem är min hemska rumskompis, som gör att jag knappt vågar lämna mitt rum på dagarna, vilket resulterar i att jag antingen äter snabbnudlar eller micro-pizza, eller ingenting alls. Detta är väldigt synd, då jag faktiskt är ganska bra på att laga mat, och tycker att det är riktigt roligt. Ska dock eventuellt flytta ihop med ett par vänner inom en snar framtid, vilket kommer att få mig att må bra mycket bättre.

Har just kommit hem efter en tretimmars promenad med en väninna. Vi har pratat igenom allt som hänt oss sedan vi sågs för en månad sedan; relationer, jobbiga arbetskamrater, äktenskap, våren osv. Lycka är vänner som man har känt länge och som man kan prata med om allt.
Så det blir inga"stubbar" för mig, acke ! Det är nog en bra killmetod. Fast visst tycker jag man kan komma fram till mycket bra när man promenerar själv också.

ztaafen:
När jag läste ditt inlägg kom jag genast att tänka på åren jag bodde på studenthem.
Det låter som du har tagit tag i de grundläggande sakerna. Får man sin sömn och lite motion är hälften vunnet. Jag har aldrig delat lägenhet med någon men delat kök. Oj, så olika folk kan se på det här med ordning och reda ! Kom ihåg att man aldrig vågade sätta viktig/dyr mat i något skåp eftersom det var risk att någon tog det. Och så alla dom som kunde vada i dammråttor utan att bry sig. För att inte tala om dom som spelade musik så högt att alla i korridoren var tvungen att lyssna på samma låtar.
Vad är det med din rumskompis ? Tar han dina saker, kladdar på datorn, röker ner rummet....?

Ursprungligen av KaRo:

Har just kommit hem efter en tretimmars promenad med en väninna. Vi har pratat igenom allt som hänt oss sedan vi sågs för en månad sedan; relationer, jobbiga arbetskamrater, äktenskap, våren osv. Lycka är vänner som man har känt länge och som man kan prata med om allt.
Så det blir inga"stubbar" för mig, acke ! Det är nog en bra killmetod. Fast visst tycker jag man kan komma fram till mycket bra när man promenerar själv också.

*s*
Det där låter så typiskt kvinnligt. Man pratar igenom alla problemen och så är de borta.

Kvinnans lösning:
- En tjej är tyken mot mig på jobbet så om vi inte GÖR något men pratar om det i två timmar så är problemet löst.

Mannens lösning:
- Jasså, En tjej är tyken mot dig på jobbet. Skall jag ta henne i kragen och fråga vad fan hon sysslar med?
-Nej, vi kan väl prata om det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 15:12
Ursprungligen av KaRo:

Det är nog en bra killmetod.

På vilket sätt skulle det vara en typisk killmetod?

Goflorp och acke:
Jag tycker att det som fungerar bäst när man vill ändra något är att ändra sig själv, tex att ändra sin syn på problemet. Att försöka ändra andra brukar inte fungera och att argumentera hjälper inte alltid.

Ja, jag tycker nog att män ofta väljer att sitta själv när de löser problem. Sedan kommer de ut och berättar hur de tänker och kan diskutera lösningen. Inget ont om det utan det är bara ett annat sätt. Kvinnors sätt att pröva olika tankar med andra är ingen norm utan också bara ett sätt. Det finns förstås också män/kvinnor som helt väljer bort att tänka och känna och bara gör; tex slår andra.

Min väninna berättade om något jobbigt på sin arbetsplats. Jag kände ingen det från mitt arbete för några år sedan och berättade hur vi hade löst det då. Vi diskuterade lite fram och tillbaka och kom fram till hur hon kunde göra och skildes nöjda för att vi lärt oss lite mer om oss själva och den andra. Förenklat förstås men i princip tycker jag att det fungerar så.

ztaafen:
Att flytta hemifrån när man är 17 år är tidigt men jag gissar att du är mogen för din ålder eftersom du kan uttrycka hur du har det.
Tar han "över" lägenheten och brer ut sig så du inte får plats ? Eller säger han nedlåtande saker eller ignorerar han dig ? I vilket fall som helst;skit i honom ! Klart du ska använda köket om du gillar att laga mat. Kan du inte be någon från klassen komma hem på hemlagad pizza och en film/läxläsning så ni kan vara två som står där och fixar ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 17:38
Ursprungligen av KaRo:

Goflorp och acke:
Jag tycker att det som fungerar bäst när man vill ändra något är att ändra sig själv, tex att ändra sin syn på problemet. Att försöka ändra andra brukar inte fungera och att argumentera hjälper inte alltid.

Hur gör du när det är den andra parten som har fel? Ändrar du på dig själv då också?

Ursprungligen av KaRo:

Vad är det med din rumskompis ? Tar han dina saker, kladdar på datorn, röker ner rummet....?

Det är det som är det allra jobbigaste - det går inte att sätta fingret på vad det är som är fel. Jag antar att personkemin helt enkelt inte går ihop.

Ursprungligen av ztaafen:

Ett av dem är min hemska rumskompis, som gör att jag knappt vågar lämna mitt rum på dagarna, vilket resulterar i att jag antingen äter snabbnudlar eller micro-pizza, eller ingenting alls.

Wow, höga studentpoäng för en sjuttonåring. Bor du på internat eller? För om du redan pluggar på högskola blir jag knäckt!

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Wow, höga studentpoäng för en sjuttonåring. Bor du på internat eller? För om du redan pluggar på högskola blir jag knäckt!

Jag går på en gymnasieskola som ligger 17 mil från mitt hem, så för att slippa pendla den vägen så hyr jag en lägenhet via skolan tillsammans med en annan elev. Förut var vi tre, varav en som jag trivdes väldigt bra med, men han stod inte ut längre, så han flyttade ut, och jag ska försöka att få flytta ihop med honom och hans flickvän (som hyr en annan lägenhet via skolan).

Ändra synen på ett problem brukar väl sällan löas själv problemet.

Hamnade ofta i situationer förr liknande den jag nämnde ovan.
Ngn är elak på jobbet, skall jag (mannen) ta tag i det?
"Nej nej för guds skull, hur skulle det se ut..."
Men man skulle prata om det i åtta förbannade timmar och sitta och försöka sig på att "Jamen om hon tänker som atte ....så måste det betyda atte... FAST det KAN ju va som atte....".

Nuförtiden har jag en fru som gudskelov
1) Inte är så konfliktbenägen
2) Föredrar att ta tag i sakerna på ett "manligt" sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 18:58
Ursprungligen av Goflorp:

Ändra synen på ett problem brukar väl sällan löas själv problemet.

Precis, jag gör såhär: Ett problem kommer upp, jag går lite snabbt igenom problemet för att se vart felet ligger. Är det jag ber jag om ursäkt och försöker att inte upprepa mig. Är det inte mitt fel säger jag att personen får ändra på sig. Ändrar personen inte på sig säger jag till en gång till. Funkar det inte eller vill personen inte ändra på sig finns snubben eller bruden inte kvar i mitt liv.

Hårt men enkelt.

Personligen tror jag mer på det "kvinnliga" sättet. Jag har begåvats med manliga vänner (och kvinnliga) som tycker om att prata och som gärna diskuterar saker.

Liksom KaRo tycker jag också att det i väldigt hög grad är man själv som bestämmer hur man skall uppfatta och ta saker. Inte så att man inte kan reagera spontant, men när man har fått tänka igenom, eller prata igenom så kan man i viss utsträckning avgöra hur man vill förhålla sig till det. Det är lite som att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"

Det är naturligtvis inte alltid sant, för det finns ju situationer som står utanför ens egen kontroll, men det finns nästan alltid en möjlighet att själv bestämma om man vill se glaset som halvfullt eller halvtomt.

Bevaka tråden