Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskar feedback på en funktion

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har äntligen implementerat tidsstyrning i mina publiceringsverktyg - och den är fullständig. Allt på en sajt/katalog/feed kan tidsstyras, inte bara start/slut datum+tid utan på så sätt att om man anger två datum men inget år kommer artikeln att visas varje år mellan dessa datum, eller om man t ex anger datum men ingen månad kommer den att visas mellan dessa datum varje månad. Väljer man t ex start "måndag", slut "onsdag" kommer artikeln att visas varje vecka mellan måndag och onsdag. Nu tror jag ni förstått vad funktionen kan göra. Natuligtvis kan man välja start och/eller sluttidpunkt (eller inget alls).

Som sagt, tidsstyrningen är fullständig och kan påverka allt som publiceras/visas. Man skulle kunna ha en site på måndag och en helt annan på tisdag..

Så, frågan är denna: Vad kan man ha detta till? Jag skulle vara mycket tacksam för idéer och tankar på hur man kan använda det här.

En leverantör som vänder sig till dagligvaruhandeln.
Om du beställer i dag har du X på fredag morgon för dina helghandlande kunder. Så sida/sidor med typiskt helgextra

Lägga in ett antal av olika religioners "köphögtider" så att det kommer upp lagom i tid för att hinna planera och beställa, inkl berätta vad som kan vara intressant, och är borta när den tiden är över.

Egentligen till många produktleverantörer - att få upp saker när det är dags för deras kunder att börja planera. En fördel om man kan göra detta fullt ut är att kunder skulle besöka platsen oftare - det skulle bli deras "påminnare".

Bra, tack! Den typen av tankar jag efterlyste. Jodå, funktionen har kommit till dels p g a att jag har en kund som säljer vissa säsongsorienterade produkter.

Din sista poång hade jag dock inte alls tänkt på - ..skulle bli deras "påminnare". Den tanken är bra! För att ta det ett steg längre kan man naturligtvis kombinera tidsstyrningen med inloggade användares preferenser - vilka typer av artiklar/produkter de bevakar, etc.

Ytterligare ett steg - regelbundna utskick till kunder. Jag har en väl utbyggd mailer- och registerfunktionalitet i systemet idag, som användare kan jag t ex prenumerera på valda avdelningar/artikeltyper. Kombinerat med tidsstyrningen får jag utskick som inte bara filtrerar innehåll på användarnas urval utan också tidskänsligt innehåll.

Nu börjar det likna något!

Mer idéer?

ninjamac
Innan jag drar ner mot dina sydligare nejder
Var inte för smal i filtreingen. Alla vet vet inte vad de verkligen kan behöva (=kommer att köpa om det framställs på ett "bra" sätt).

Se till att ha sol i morgon - jag tar inget paraply!

Jag antar att du inte ska till Malmö? Annars, om du nu har lite tid över, kunde man sammanstråla på en fika.

Nepp, det var till Köpenhamn. Jobb hela dan och eftersom det var Store Bededag var alla affärer etc i stan stängda så det en billig tur. Och det var uppehåll hela dagen!

På vägen hem kom jag på en sak som funktionen bör ha - påminnelse till administratören om att en viss sak kommer att visas om x dagar. Behövs väl inte för sådant som visas varje vecka/månad men för "sommar" "jul" "ramadan" etc tror jag att det vore bra om man kunde ställa in hur många dagar innan man får en påminnelse så att man kan se över sidorna om man vill.

Enkelt men jag tror att en del skulle gilla, att man har en bakgrundsbild som ändras i takt med naturens skiftningar. Bling-bling, jo men hur mycket är inte ögongodis!

När det gäller produktförsäljning tror jag att en del av applikationen är en lista på vilka årsförändringar som kan vara relevant. Företagen tänker nog på de uppenbara som sommar, jul - men sådant som skatteåterbäring kanske man kommer på väl sent för att hinna planera för en bra försäljningspuff.

En sak som jag inte vet om det funkar eller hur man löser uppdateringen av.
Denna veckan
Nästa vecka
Här ha saker som skollov, älgjakt etc på olika håll i landet
Inte tänkt för skolor utan för tjänsteföretag med verksamhet i hela landet. Hur många gånger har jag inte prioriterat så att meddelande gått iväg i början av veckan till personer i områden där många är borta just då. Alla är inte borta men om jag vetat skulle jag gjort en annan prioritering.

Mycket bra feedback, bra idéer!

Man kan alltså fylla i en eller flera av: år, månad, vecka, dag, timma, minut (för start och/eller stopp)

När det gälller differentiering av olika "typer" (versioner) av använding av samma funktion så tror jag man får börja titta på klasser (då menar jag inte programkod). Då funkar det så att man globalt definierar ett beteende som en klass. Ett tydligt exempel är användning av prisgrupper. Två olika grupper produkter kan ha samma enhetspris men olika rabatt- och fraktbeteenden, tex.

Översatt på tidsstyrning skulle man på samma sätt kunna binda olika beteenden (publicering på webbsida, rss, mail-out, påminelse, default-tider, etc) till klasser.

Om jag skulle bygga detta och fortsätter i samma anda som i mina övriga system så ska systemet kunna ha defaultklasser förvalda, så du bara behöver ändra klass när du skapar ett avvikande beteende.

Hänger du med?

1
Bevaka tråden