Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elgato Hybrid Klagar på "ej USB-2!" Någon som haft samma problem?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Elgato Hybrid USB-sticka klagar på att den inte sitter i ett usb-2-uttag allt som oftast. Ibland kan den dock fungera sporadiskt.

Problemet uppstår vid uppstart av EyeTV. Har provat att slänga prefs och EyeTV Helper, även nollställa Pram. Har provat EyeTV 2.5, 3.0 och 3.0.1 utan något konsekvent resultat.

Någon enstaka gång lyckas jag starta upp USB-stickan så att den fungerar, och då funkar det så länge jag inte startar om EyeTV.

Kör på PowerMac G5 2x2.0. Samma problem i både Tiger och Leopard.

Någon som känner igen problemet?

Har du provat i fler USB uttag än ett, så du vet att det inte är ngt problem med USB-uttaget i datorn. Kör själv en Hybrid på en PM 2x1,8 och känner inte igen det. Och du har den kopplad direkt till datorn, inte till någon hub?

Ja, jag har provat olika uttag och även att koppla ur alla andra usb-enheter.

Kolla att ställa frågan direkt eller sök på Elgatos Forum om ingen annan här vet vad det kan vara, jag kan inte komma på något nu. Om det inte är någon inställning i eyetv?

OK. Tack för visat intresse Panther;) Jag kollar.

Har nu kollat på Elgatos forum. Bra tips!
Tydligen är jag inte ensam om problemet.
Ett par av tipsen handlar om att det är någon av komponenterna som inte funkar som de ska och att temperaturen påverkar Hybridens funktion.

Då är det inte som man tror att Hybriden behöver svalna, utan tvärtom. Hybriden måste bli hyfsat varm.

Patentaren som en av forummedlemmarna provade, var att lägga stickan i ugnen som var ställd på ca 70°C.

Jag provade och nu startar Hybriden upp. Tyvärr får man väl upprepa dessa bakövningar varje gång man måste starta om eller av någon annan anledning stänga ned EyeTV.

Du lär väl bli bakexpert på kuppen då

Skämt åsido, vilket elände. Kan du inte ställa datorn på en trång plats där det blir riktigt varmt då. Hålla på och värma upp hybriden i ugnen är ju värdelöst. Och det kan ju inte röra alla stickor eftersom jag inte upplevt problemet, och min hybrid ligger löst kopplad via en usb-förlängning så där blir det inte varmt. Du kan ju alltid försöka att kräva att få en ny, för så är det väl inte tänkt att den ska fungera

- En stickebagare här bor i staden…
Nä det verkar mysko. Stickan är väl sisådär två år gammal så när jag blir trött på att lägga den i ugnen får det väl bli en ny variant.
Tänk vilka problem och vilka lösningar som dyker upp i ens vardag.
Måste igen tacka gudarna för Internet med tillgång till allt mellan himmel och jordat. Ett Nobelpris till tjomarna i Cern eller vem som nu började borde vara gjutet:)

Efter att ha lagt upp ett klagomål på detta fel så fick jag detta svar från elgato:

Thank you for contacting Elgato Systems.

I'm sorry to hear that you're having trouble with your EyeTV Hybrid.

With recent USB changes in Mac OS X 10.4.11, and 10.5.x, there seems to be a higher probability of this issue happening.

It is actually related to the USB controller, which identifies the Hybrid as a USB 1.1 device, then sets the bus speed accordingly. Once the USB controller has set the bus, that particular port IS a USB 1.1 port, and can only operate at 12 Mbps. When EyeTV sees that the connection speed to the Hybrid is only 12 Mbps, it raises the error, because it cannot operate without a USB 2 connection. But, at that point, there is nothing EyeTV can do to make the USB controller reassign the device, because this all happens as soon as the device is inserted/recognized.

Usually, plugging and unplugging the EyeTV Hybrid several times (waiting 3-4 seconds between insert/removal) will allow the controller to properly set the device speed. You can test this by plugging in the Hybrid, then observing the connected USB devices via System Profiler (press apple+R to refresh the connected devices), and see if the max speed is 12 Mbps, or 480 Mbps. If its reporting a 12 Mbps connection, then unplug, and replug the device and refresh again.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-01-06 09:29
1
Bevaka tråden