Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avaktivera Spotlight på extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varje gång jag kopplar in min externa hårddisk till MacBooken så sätter Spotlight igång med att indexera den på nytt. Detta tar ca fyra minuter varav två minuter med fläkten på fullvarv. Hårddisken har filsystemet FAT32 och är bara lager för diverse saker som jag inte behöver indexera så jag skulle vilja att Spotlight struntar i att indexera den varje gång.

Jag har testat att lägga in den i listan med mappar som inte skall inkluderas i Spotlight men det går inte att lägga till den där.

Stäng av indexeringen med hjälp av programmet Spotless 1.2.5. Det hjälper dig! http://www.fixamac.net/software/spot/index.php

Ursprungligen av Snabeldrake:

Stäng av indexeringen med hjälp av programmet Spotless 1.2.5. Det hjälper dig! http://www.fixamac.net/software/spot/index.php

Du menar att jag ska betala $12 för att stänga av en feature? Nej tack, då lever jag hellre med problemet.

Jag menar att du ska prova programmet först utan att betala för det. Du behöver ändå bara basfinesserna! Seså, ut och ladda hem!

Varför inte helt enkelt gå in på Systeminställningar -> Spotlight, välja panelen Integritet och välja bort den skiva Du inte vill ha indexerad? Så har jag gjort med min Lightroomskiva och min backupskiva, som inte skall tynga ner indexeringen. Inga problem alls, vad jag har märkt.

Ursprungligen av elgenper:

Varför inte helt enkelt gå in på Systeminställningar -> Spotlight, välja panelen Integritet och välja bort den skiva Du inte vill ha indexerad? Så har jag gjort med min Lightroomskiva och min backupskiva, som inte skall tynga ner indexeringen. Inga problem alls, vad jag har märkt.

Det har jag testat men det händer inget när jag försöker lägga in hårddisken där. Kanske har något att göra med att filsystemet inte är HFS.

Ursprungligen av cable_guy6:

Det har jag testat men det händer inget när jag försöker lägga in hårddisken där. Kanske har något att göra med att filsystemet inte är HFS.

Möjligen kan det också vara så att inställningen faller bort när systemet inte ser hårddisken längre, och så kommer den in som en ny och frisk enhet varje gång Du monterar?

Jag missade detta med att Du inte har den konstant monterad; de skivor jag lyckats spärra indexering på är interna och alltså alltid monterade.

Å andra sidan: jag har aldrig märkt att Spotlight försökt indexera de externa FW- o USB-diskar jag har för "backup på annan plats" när jag monterar dem.

Jag skulle vilja bumpa denna tråd, jag sitter med liknande problem och har inte löst det.

Det gäller alltså USB-stickor och externa URB-diskar som jag inte vill att macen indexerar varje gång jag kopplar in dem. Om jag lägger till dem i "integritetslistan" under spotlightinställningarna så faller de bort ur listan när jag kopplar från dem.

Väldigt irriterande om man kopplar in någon annans sticka/hårddisk, och sedan börjar min dator att lusa ner enheten.

1. Öppna Terminal.app. Skriv: sudo mdutil -i off
2. Dra ikonen för USB-minnet från skrivbordet till terminalfönstret.
3. Tryck Enter. Allt klart!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-04 22:36
Ursprungligen av Snabeldrake:

1. Öppna Terminal.app. Skriv: sudo mdutil -i off
2. Dra ikonen för USB-minnet från skrivbordet till terminalfönstret.
3. Tryck Enter. Allt klart!

Funkar på vanliga externa diskar också?

Jao, funkar även på "vanliga" diskar.

sudo mdutil -E / för att helt indexera om diskens/skivans innehåll.
sudo mdutil -i off / för att stänga av indexeringen
sudo mdutil -i on / för att slå på den igen om ni ångrar er.

Instruktionsboken ligger i terminalen, man mdutil. Kolla där först om ni är osäkra, laborera med försiktighet.

Nu när jag kör Leopard verkar den bara indexera varje hårddisk en gång, men man tycker ju att det skulle gå att välja bort indexering av externa hårddiskar och ha opt-in på de undantagen man faktiskt vill ha indexerade.

1
Bevaka tråden