Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar man stoppa in mini-cd i iMacen?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-18 17:35

+

Jag har fått drivrutiner på en mini-cd (8 cm) istället för en standard-, 12 cm-skiva. Kan jag använda den i iMacens slot-in-läsare?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-18 17:36

Tror inte det, dom små skall bara användas i slädar.

Inte behöver os x någon drivrutin för minneskortläsare? Jag förmodar att det är en minneskortläsare utifrån det som står på cd:n, vad är det för minneskortläsare mer exakt?

Precis som MatsOlov säger, de små ska användas i slädar, i manualen till min macbook står det tydligt att små skivor ska man inte använda i slotin läsare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-18 18:07

Stoppa INTE in den i imacen, då får du nog aldrig ut den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-18 18:40

Det lär finnas någon form av adapter som man stoppar in miniskivan i först så att den lika stor som en normalskiva.

Skulle du lite på en dylik adapter om din iMacs väl och ve riskerades? Särskilt inte när skivan med drivisar med 99% sannolikhet inte behövs.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-18 20:04

Bilden är bara för att illustrera storleken på skivan - 8 cm. Drivrutinerna finns tyvärr inte på internet, men jag har lyckats kopiera över dem via USB från min PC som har en slädesläsare. Tack för avrådningen!

Bra att du frågade innan du stoppade in min-cd skivan. Till dig och alla andra; STOPPA ALDRIG IN 8 cm CD I EN SLOT-IN CD/DVD!!!! Du får aldrig ut den. Detta gäller oavsett vilken dator/optisk spelare det är. Gör istället som du berättar att du gjort, kopiera skivan i en vanlig släd-spelare eller lägg materialet på ett USB-minne. Detta var ett bra och viktigt ämne där jag tyvärr träffat alldeles för många olyckliga som provat själva utan att fråga först med resultatet att den optiska enheten MÅSTE bytas.

... försår inte vad du skall med drivrutiner till en minneskortsläsare, en sådan är väl bara att knö in i USB-porten och så är det klart. Eller ger drivrutinen ngn utökad funktionalitet ?

Lite som när farsan dök upp med tre CD-skivor och sin digitalkamera... Öh, drivrutiner vettu... Äh, ge hit kameran och kabeln *klick* iPhoto bumpade igång, tanka, klart...

Gubben såg lite fundersam ut och mumlade ngt om en halv eftermiddag för att installera drivrutiner hemma....

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-18 22:01
Ursprungligen av Goflorp:

... försår inte vad du skall med drivrutiner till en minneskortsläsare, en sådan är väl bara att knö in i USB-porten och så är det klart. Eller ger drivrutinen ngn utökad funktionalitet ?

Lite som när farsan dök upp med tre CD-skivor och sin digitalkamera... Öh, drivrutiner vettu... Äh, ge hit kameran och kabeln *klick* iPhoto bumpade igång, tanka, klart...

Gubben såg lite fundersam ut och mumlade ngt om en halv eftermiddag för att installera drivrutiner hemma....

Samma med min farsa när han köpte skrivaren haha,han satt med 2 skivor och två tjocka böcker om skrivaren.Jag sa åt han att det bara e å stoppa i usb'n o så laddar den drivrutinerna själv men han ville bara inte

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-18 22:15

Goflorp: Som sagt, bilden är bara för att illustrera storleken på skivan - drivrutinerna är till något helt annat än en minneskortläsare Bilden var det första som kom upp när jag och min vän Google bestämde oss för att hitta "mini-cd".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-18 22:22

Bara PC som behöver massa drivrutiner. På Macen klickar det direkt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 18:48
Ursprungligen av Laleh:

Bara PC som behöver massa drivrutiner. På Macen klickar det direkt

Det är väl bara på iMac man måste köpa en separat kortläsare som man inte kan bygga in? Oerhörd miss av Apple att glömma det. Sen det där med drivrutiner till kamror. Javisst, de flesta behövs inte installeras men det finns kameror som kräver det men de ligger oftast på en 6" CD. Men man märker verkligen att design går före funktionalitet när det gäller Apple. Visst många saker är smidiga andra helt odrägligt hopplösa och rent utsagt oförståerliga. Om man klickar på en redigerad bild med ändelsen .jpg varför öppnas den i olika applikationer trots att man har Xee som förval?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 19:30
Ursprungligen av Stout:

Det är väl bara på iMac man måste köpa en separat kortläsare som man inte kan bygga in? Oerhörd miss av Apple att glömma det. Sen det där med drivrutiner till kamror. Javisst, de flesta behövs inte installeras men det finns kameror som kräver det men de ligger oftast på en 6" CD. Men man märker verkligen att design går före funktionalitet när det gäller Apple. Visst många saker är smidiga andra helt odrägligt hopplösa och rent utsagt oförståerliga. Om man klickar på en redigerad bild med ändelsen .jpg varför öppnas den i olika applikationer trots att man har Xee som förval?

ibland ha Photoshop sparat den som sitt, då öppnas den är den inte installerad så kommer förhandsvising tror jag.

Bygga in kortläsare, varför då, det är bättre att köpa den kortläsare man föredrar, fattar inte PC med massa inbyggt som man inte vill ha, som samlar damm

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 19:41
Ursprungligen av Stout:

Det är väl bara på iMac man måste köpa en separat kortläsare som man inte kan bygga in? Oerhörd miss av Apple att glömma det. Sen det där med drivrutiner till kamror. Javisst, de flesta behövs inte installeras men det finns kameror som kräver det men de ligger oftast på en 6" CD. Men man märker verkligen att design går före funktionalitet när det gäller Apple. Visst många saker är smidiga andra helt odrägligt hopplösa och rent utsagt oförståerliga. Om man klickar på en redigerad bild med ändelsen .jpg varför öppnas den i olika applikationer trots att man har Xee som förval?

Om du vill att alla .jpg ska öppnas med Förhandsvisning så tar du info (cmd + i) på den bilden och väljer "Ändra alla" så öppnas alla .jpg med Förhandsvisning i fortsättningen.
Vill du att alla .jpg ska öppnas med något annat så väljer du något annat.
Detta har avhandlats i många trådar förut. Egentligen är det en självklarhet att filer ska öppnas med program som skapat dem.
Fast ibland vill man kanske annat och då får man göra så här.
Inget att gnälla om.

(Se bifogad bild).

Ursprungligen av Spiken:

Goflorp: Som sagt, bilden är bara för att illustrera storleken på skivan - drivrutinerna är till något helt annat än en minneskortläsare Bilden var det första som kom upp när jag och min vän Google bestämde oss för att hitta "mini-cd".

Ah, då greppar jag läget....

Lugnt.

Lite OT: kompisen köpte ngn pryl, en GPS tror jag det var. Han satt i färjekön, helt uttråkad och pillade på kartongen, öppnade och tänkte väl läsa manual...
En mini-CD-singel änna? kul...

Så tar han mini-CD'n och puttar in den i bilstereon (?!??) Helt tanklöst...
....vinande, klick klick bzzzz tyst.

Han fick lämna in stereon på ngt servicecenter.... gudars vet vad det gick på..
Han vill ogärna låtsas om att det ens hänt - så det var förmodligen dyrt...

  • Medlem
  • 2008-06-12 19:04

Dum som jag är tog jag med kameran med på besök hem till morsan nyligen, tänkte att jag skulle lägga över lite nytagna bilder på ungarna på hennes dator som hon kunde ha glädje av. Väl där berättade jag vad jag skulle göra och insåg samtidigt att va fan, hon har ju Windows 98 då måste man ju ha drivrutiner!!(?) (Hon har bara modemuppkoppling så att tanka hem drivisar var inte att tänka på) - så det var bara att lägga ner innan jag ens provat. Och jag som varit så nöjd att jag hade kommit ihåg att ta med USB-sladden för inkopplingen till datorn...

Det får nog bli en CD-skiva med bilderna till jul istället. Eller inget alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 20:57

Tidigare var det lite drygt när man laddat hem en skrivbordsbakgrundsbild, eftersom de flesta gör dem i Photoshop. Själv vill man se i förhandsvisning. Nu när man har leopard är det dock väldigt smidigt med Överblick; bara att trycka mellanslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 10:47

Om man har en mini-cd som man måste använda så kan man ta en vanlig stor cd och såga ut ett hål i mitte lika stort som mini-cd:n sen limmar man med superlim i springan. Mycket pill, men måste man så måste men...

Ursprungligen av Fexxe:

Om man har en mini-cd som man måste använda så kan man ta en vanlig stor cd och såga ut ett hål i mitte lika stort som mini-cd:n sen limmar man med superlim i springan. Mycket pill, men måste man så måste men...

Det måste välan för tusan böflar finnas en ClasOhlson-lösning på det ?

Det finns ju kassetter som man lägger sin VHS-C i så blir den en VHS etc...

Cyanoakrylat (superlim) och maskiner är ingen bra kombination....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 11:04

Haha, det var kreativt Skulle inte vara så kul ifall limmet skulle släppa när cdn är i dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 20:38

Jag sett en såndär Clas Ohlsson-lösning, med en adapter-skiva. Men länge sen.

Kan kanske gå att få ut en i släde instoppad liten CD, med tejp, som stoppas in, och fastnar - och lirkas ut med CDn. Har fått ut grejer (bla ett trasigt kassettband) med bred tejp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 20:38

...en i slot-in instoppad menade jag.

1
Bevaka tråden