Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dör när sladden dras ut

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Min MBP intel core duo 2.33 Ghz 2GB dör varje gång jag drar ut sladden ur datorn och
när jag väl ska starta om den så startar den upp i cirka 2-3 sekunder sen dör den igen, och när jag sedan trycker på strömbrytaren igen för att starta datorn så startar den.
Vad är det med min älskling?
Jag har inte tid med att hon ska vara arg på mig pga universitets arbeten som jobbas med dag och natt här i England. Vad gör jag? Vad är fel?

Min MBP är drygt ett år gammal och batteri-hälsan varierar runt 75-99% enligt iStatPro.

Hjälp mig är ni snälla, tack!

Senast redigerat 2008-04-18 03:27
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-04-18 10:54

Jag hade samma problem med min gamla macbook, det var batteriet som spökade. Testa ett annat batteri.

Enkelt uttryckt måste datorn ha ett fungerande batteri för att även funka med kabel.

Blir batteriet riktigt kass så går maskinen inte igång ens med kabeln i...
Din burk kan ligga precis under den här gränsen, en cell är så illa att hela batteriet knäar.

Du kan göra ett försök att resetta Power Management Unit men undrar om det hjälper.

Här diskuteras liknande/samma problem:

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/102953-d-d-macbook-pro.html

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-05-26 14:27
Ursprungligen av Goflorp:

Enkelt uttryckt måste datorn ha ett fungerande batteri för att även funka med kabel.

Blir batteriet riktigt kass så går maskinen inte igång ens med kabeln i...

men om man tar ut batteriet ur datorn och sen kopplar in kabeln så ska det gå:
"Q. Can I use my computer without the battery in it?

A. Yes, once you've removed the affected battery, just plug in the AC adapter to power the computer until a replacement battery arrives."
från:
https://support.apple.com/ibook_powerbook/batteryexchange/main?id=qp

om datorn inte startar direkt, utan batteri och med kabel, så får man dra ur kabeln och hålla ner power knappen i 5 sekunder.
om inte det funkar så kan man släppa en metalbit där batteriet kopplas så att det kortsluts.... inget jag rekommenderar, men det funkar för mig och jag har inte märkt något problem

Som uppföljning till Goflorp inlägg så hittar du instruktioner om återställning av PMU på sidan "Resetting an Apple portable's System Management Controller (SMC)" hos Apple.

Jag har nu återställt PMU på det sättet Apple föreslår och jag återställde även PRAM och NVRAM bara för att, men det hjälpte inte heller. Jag har också laddat ner Coconut för att se batteriets hälsa och det ser ut så här:

Current battery charge: 5393 mAh
Maximun battery charge: 5564 mAh
96%
Current battery capacity: 5564 mAh
Original battery capacity: 6300 mAh
88%
Battery-Loadcycles: 119
Age of your Mac: 14 months

Datorn dör fortfarande varje gång nätsladden dras ut och vägrar starta upp utan att nätsladden är i igen. Man hör bara ett ljud på 2-3 sek i ett försök av uppstart. Jag testade min väns batteri i min dator och då startade den upp på bara batteriet utan problem.
Alltså har jag ett batterifel trots bra batterihälsa och kapacitet, och endast 14 månader gammalt??

Senast redigerat 2008-04-18 14:15

Jag pratade med Apple "Support" och dem råder mig till att betala dem 1400 SEK för ett nytt batteri. Dem hade heller ingen som helst förklaring till varför batteriet är helt pajj när allt tyder på att det ska vara fulladat och fullt fungerande.
Va less man blir när man räknar med kavlitét också får man mest sitta i telefonkö för att inte få nån hjälp alls.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-27 11:24

Kan tillägga att mitt batteri har börjat spöka på min 14 månader gamla MBP. Batterikapaciteten varierar mellan 40% och 70% och datorn stänger av sig när det är 30% eller liknande kvar på batteritiden. Jag har försökt kalibrera batteriet men då stänger datorn av sig. Jaha... dags att byta ut batteriet alltså. Surt och dyrt.

Som jämförelse fungerade mitt batteri till min PowerBook felfritt i 3 års tid... och hade dessutom 85% kapacitet kvar när jag sålde den!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-21 20:16

jag ha preis samma problem med min macbook. indikatoren visar på 99% men datoren stängs av när strömkabeln dras ur. min mb är över ett år så det blir spännade att se vilken respons jag får av supporten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 21:04

Alltså, det där kan vara ett rätt välkänt problem. Jag hade liknande symptom. Det uppstod efter installering av Leopard för mig. Jag upptäckte det inte på länge eftersom jag sällan använde datorn utan sladd. Då läste jag att det hade någonting med batteriuppdatering 1.3 (eller nåt sånt) att göra. Min garanti hade gått ut men jag fick i alla fall ett nytt batteri och det fixade biffen. Datorn bara slocknade, utan att spara ned någonting på hårddisken innan, när batterit kom ned på 79% eller nåt sånt har jag för mig. Det är inte otänkbart att ni FÅR ett nytt batteri trots att garantin gått ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-26 14:23

yes! snackade med macsupport och ska få ett nytt batteri. det är fabiksgarantin som gäller. supporten sa efter en analys att problemet var välkänt och att det bara är ett batteribytte som funkar. problemet kan inte åtgärdas genom minska glapp melln batteri och kontakt enligt killen på supporten.

1
Bevaka tråden