Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se anslutningshastighet på trådlös anslutning?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-04-17 22:25

Har letat febrilt efter detta, går det ens att göra? Vill se vilken hastighet jag har anslutit till mitt trådlösa med. Kör OS X 10.5.2 på en MBA.
Måste man ladda ner nån sorts widget för att se det?

Det går säkert genom att slå ngt mysko i Terminalen men om du kollar på http://www.islayer.com/ så har de bl a iStat Pro (Freeware)... sjukt snyggt sätt hålla koll på sin burk.

Vill du ha det inste som Widget utan som meny så finns det iStat Menus...(Freeware)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 03:05
Ursprungligen av Goflorp:

Det går säkert genom att slå ngt mysko i Terminalen…

Givetvis!

/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/A/Resources/airport -I

i Terminalen ger dig all möjlig info om ditt trådlösa nätverk, i alla fall i 10.5. Det du söker efter är lastTxRate och maxRate.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-17 22:56

håll ner alt och klicka på signal-ikonen i menyraden

  • Oregistrerad
  • 2008-04-17 23:37
Ursprungligen av Mija:

håll ner alt och klicka på signal-ikonen i menyraden

Ah, gud vad enkelt, tack!
Överföringshastigheten, är denna i MBPS?
Ska inte MBA ha 802.11n? Har precis köpt en D-link dir-655 som ska ha 270 mbps throughput men det står bara 130
Är kanske inte optimala förhållande iofs men lite klent är det väl..

Ursprungligen av imported_kakan:

Ah, gud vad enkelt, tack!
Överföringshastigheten, är denna i MBPS?
Ska inte MBA ha 802.11n? Har precis köpt en D-link dir-655 som ska ha 270 mbps throughput men det står bara 130
Är kanske inte optimala förhållande iofs men lite klent är det väl..

Kan vara så att din router är inställd på att köra med B/G också, sätter du till bara N så höjs nog den siffran till 270.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-17 22:59

Eller lite mer omständigt.

Menyn Basstation och sen Loggar och statistik och tryck på flärpen Trådlösa klienter.

Ännu stökigare kan det bli...

Airport-verktyget. Klicka på Avancerat, välj flärpen Loggning och SNMP, tryck på Loggar och statistik, välj sen flärpen Trådlösa klienter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 08:21

Öppna Nätverksverktyg (sök i Spotlight). Kolla tabben "Info". Välj rätt Nätverksgränssnitt (en1?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 11:26

Tack Mija! Ett enklare sätt och mer informationsgivande sätt får man leta efter.
imported_kakan: jag hade samma problem med min förra AEBS. Jag fick den bytt och då löste det sig. Om du inte orkar byta kan jag trösta dig med att jag inte märkte någon skillnad i faktisk hastighet. Hastigheten var/är 70-80 Mbit/s oavsett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 12:50

Att den klarar 270mbps betyder inte att du kommer ha det.
Visst, i absolut bästa labbmiljö så kan du få det men väldigt sällan i hemmet... även om du sitter bredvid routern så behöver inte det betyda att den kommer upp i det för saker som stör det trådlösa som mobiler, trådlösa telefoner, grannars trådlösa nät osv gör det sämre. Sen om du har kryptering på nätet (som du bör) så gör det också att det blir slöare.

1
Bevaka tråden