Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny bluetoothmus, men vilken?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-17 16:58

Jag har nyligen skaffat en MBP och som ett led i övergången från en stationär pc till en bärbar mac så tänkte jag göra mig av med så många sladdar som möjligt och skaffa en bluetoothmus. Frågan är dock vilken? De tre jag tittat på är följande:

Logitech V470

Snygg och verkar fungera ganska bra utifrån vad jag har läst. Dock ser den väldigt liten ut, jag är van vid en MS IE3.0, och det verkar saknas bakåt- och framåtknappar?

Microsoft Wireless Laser Mouse 8000

Mer samma format som jag tidigare är van vid, och dessutom bakåt- och framåtknappar. Dock verkar den vara knölig att få att funka med datorn, och jag läste något om att den ibland läser scroll-klick som tilt åt höger/vänster.

Apple Wireless Mighty Mouse

Snygg och fungerar garanterat bra med datorn, men ganska mycket dyrare än de andra och scrollkulan verkar de flesta avsky pga att det samlar på sig så mycket skräp fort. Oergonomisk kanske?

Kan ni hjälpa mig att hitta rätt mus? Är det någon (bra) bluetoothmus jag missat? Jag vill helst slippa att ha en mottagare i usb-porten men finns det en asbra mus som kräver en sådan så kan jag förstås tänka om.

Microsoft Wireless Laser Mouse 8000

jag rekommenderar den, den funkar utmärkt med OS X och knapparna är mycket härliga, musen är bra snygg och skön att hålla i! tycker du ska skaffa den!

Det är lika svårt att rekommendera en mus som att tipsa om ett "gott vin"

Det bästa är om du kan känna på dem själv i någon affär, smaken och baken varierar ju kraftigt...

(Foot of Africa är annars ett gott rödvin)

  • Medlem
  • 2008-04-18 13:08

Ollebro: tack, det lutar åt den nu! 350 kr inklusive frakt från dustin home med studentrabatt är inte så blodigt.

Goflorp: haha, du har kanske rätt! Jag borde nog prova dem innan jag bestämmer mig helt.

(ett gott vitt vin är för övrigt Hunter's Sauvignon Blanc)

Ursprungligen av Ello:

Ollebro: tack, det lutar åt den nu! 350 kr inklusive frakt från dustin home med studentrabatt är inte så blodigt.

Goflorp: haha, du har kanske rätt! Jag borde nog prova dem innan jag bestämmer mig helt.

(ett gott vitt vin är för övrigt Hunter's Sauvignon Blanc)

jasså, jävla siba lurade mig på 600kr för musen, fast det är den värd! men jag har upptäckt två underliga "vita" fläckar på musens aluminium skal, undar ifall den har börjat oxidera, eller så måste jag vart på med något mystiskt ämne... får inte bort det iallfall, sätter jag fingret över det i ett par sekunder försvinner fläcken men man kan se hur den långsamt kommer tillbaka igen. ska ta med den till siba och kräva den utbytt då jag inte gjort något med den och att den börjar byta färg vill jag inte. annars jätte bra!

  • Medlem
  • 2008-06-03 10:29
Ursprungligen av Ello:

Ollebro: tack, det lutar åt den nu! 350 kr inklusive frakt från dustin home med studentrabatt är inte så blodigt.

Goflorp: haha, du har kanske rätt! Jag borde nog prova dem innan jag bestämmer mig helt.

(ett gott vitt vin är för övrigt Hunter's Sauvignon Blanc)

Hittar inte "Microsoft Wireless Laser Mouse 8000" för 350kr, den kostar ju över 500kr på Dustin??

Någon som vågar sig på att lista vilka billiga trådlösa möss som funkar för Mac?

Min förra bluetooth vita mac mus var inge vidare kvalite och efter att ha läst lite här på forumet verkar MightyMouse vara riktigt kass den också. O 700 spänn för en mus är på tok för mycket...

Ursprungligen av oee:

Hittar inte "Microsoft Wireless Laser Mouse 8000" för 350kr, den kostar ju över 500kr på Dustin??

Skulle tippa att det är den jag nämnde som det syftas på? Den kostar ca 350 och Heter som följer: (har kollat nu) Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000 (pris på Komplett är 395 kr men var billigare förut minns jag)

Funderar på samma mus. Fungerar den att köra direkt mot min Macbook pro, alltså utan Bluetooth-dongeln?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-30 22:55

Synd att utbudet på bt-möss är så uselt

Köp iaf ingen Apple MM mouse Trådlös...

http://www.99.se/1517818-post6.html

  • Medlem
  • 2008-05-07 21:38

Butterfly: japp, den funkar utan dongeln!

NiV3Rt: ja, jag är faktiskt fövånad över det ytterst skrala utbudet. Finns det ens några fler än de tre jag listat som man kan köra med utan dongle?

Goflorp: haha, nä, tror inte jag skulle palla sådana problem för jämnan. Ska beställa MS-musen snart!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-06-01 17:59

Har du kommit fram till något? Själv sitter jag kvar med min logitech mx500 som jag får banka i bordet lite då och då för att få scrollen att funka

Vill tipsa om Microsofts Wireless Notebook Bluetooth Laser Mouse, som jag är sugen på att skaffa. Den är (antar jag) likvärdig med ovanstående MS-mus, men mindre - vilket många gillar (t ex jag).

En kompis har den till sin MacBook, och drivrutiner som fanns på MS web funkade inte särskilt bra alls. Men efter samtal med en enligt honom utmärkt supportkille, så fick han välfungerande drivrutiner på sin mejl (!). Vad jag vet ligger de fungerande drivisarna fortfarande inte ute på MS sajt...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-06 12:53

jag har kört min mighty mouse bluetooth ett par månader utan problem.. förstår inte vad folk gör med sin mus?

Jag äter ingenting vid datorn, vilket de flesta som har problem kanske gör?

Gammal tråd men tipset kanske kan hjälpa nån annan. Jag har köpt en Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000. Funkar perfekt med min MBA, de hittade varann och låste in sig på varandras frekvens och sen dess funkar allt perfekt. En mycket trevlig mus utan onödiga knappar. Två vanliga, ett scrollhjul och en liten extraknapp på vänstersidan, t.ex. för att backa i browser.

EDIT: Nu har jag fått ett bra tips här på forumet också. Laddade ner Steermouse och då kan jag styra vad som ska hända när jag trycker på knapparna. Startar numera dashboard med tumknappen. Svinsmidigt!

SteerMouse Download

Senast redigerat 2008-12-01 19:01
1
Bevaka tråden