Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webdav och google calender

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-15 14:36

Hej !
Visste inte riktigt vart jag skulle placera den tråd, så flytta den gärna om det är fel.

Jag har lite problem med webdav och google calendar. Flickvännen använder outlook 2007 och publiserar sin kalender på en webserver med webdav stöd som jag har står i garderoben.
Allting fungerar jättebra förutom när jag försöker att hämta upp hennes kalender i google, alla svenska tecken bli konstiga.
Finns det nån lösning på detta, eller klarar helt enkel google inte av ics filer som inehåller svenska tecken? Eller är det nån inställning på servern som måste ändras? Det borde inte vara servern som strular, eftersom det fungerar bra om jag plockar upp kalendern i outlook 2007 på en annan dator.

Kör en apache server på en ubuntu installation.

Nu hänger jag inte riktigt med på alla steg i processen, men det handlar naturligtvis om en saknad text-encoding deklaration någonstans, ifrån klienten, scriptet som skriver till servern, anslutningen mellan klienten och servern, scriptet på servern som skriver till google eller anslutningen dit.. Eller så läser google cal bara (gissningsvis) UTF-8. Kanske deklareras text-encoding som den ska, men kanske skickas en BOM med, vilket kanske googles server inte gillar.

Det behöver inte vara komplicerat, gissningsvis är det klienten eller scriptet som skriver från klienten som inte deklarerar korrekt.

Testa att kolla om du kan påverka hur klienten skriver/skickar - går det att ställa in att den ska skriva/skicka UTF-8?

  • Medlem
  • 2008-04-18 10:24

Hmmm.
Glad amatör som man är så lät det det där ganska avancerat. Men jag kan testa att förtydliga mig.

Flickvänen har sin kalender i outlook. Outlook publicerar denna kalender som en .ics fil på en server internet på på mitt nätverk, servern som kör webdav. Enl lite googlande så verkar det som att outlook kodar denna .ics fil med utf-8.

När jag i google knappar in adressen till filen så bli åäö konstiga.
Om jag laddar ner filen direkt från servern och öppnar den i tex notepad, då ser alla tecken ok ut.
En sak som jag upptäckte som jag tycker är lite konstig, är att om jag laddar ner i filen i windows vista så blir det konstiga tecken.

Jag tror, men jag vet inte, att det är google som på nått sätt inte kan tolka de åäö som står i filen och då blir det nått knas.

Hoppas jag gjorde saker lite tydligare och att nån kan ha nån idé hur man kan få till det.

Jag misstänker ändå något som brister i datorkommunikationen från PCn - hur laddas filen från outlook till google?

  • Medlem
  • 2008-04-21 11:22

fungerar som följer.

outlook -> webdavserver -> google

1
Bevaka tråden