Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kensingtonlås på MBP vill inte fungera.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-17 22:52

Hej.

Jag fick idag hem mitt vajerlås med kod till min MacBook Pro som jag beställdefrån dustin.
Ett sådant:
http://www.dustinhome.se/pd_5010075769.aspx

Dock vill det inte fungera. jag provade det i min brorsas 17" HP och dr fungerade det utan problem men i min 15.4" MBp vill det sig inte.

Jag tror att själva "armarna" inte utvidgar sig ordentligt väl inne i datorn eller så.
Själva problemet är att jag intefår det att sitta helt fast och så kan jagi nte då ändra koden när den sitter i datorn så att den blir fastlåst (för att jag inte får in den ordentligt).

Någon annan som haft problem med Mac och kensingtonlås eller har något tips till mig? Jag ska bort om 14 dagar där jag har med mig min dator och verkligen har ett behov av att kunna låsa fast den, därför ja köpte låset nu så hoppas att någon kan hjälpa mig.

Tror du skall satsa på att skaffa ngt lås från en Mac-ÅF där du kan gå in i en butik.
Typ MacForum i GBG. Nu vet jag inte var du bor men jag säger så iaf. Alternativ B får bli att ringa en riktig MAc-ÅF som VET vad de pratar om.

Haft med Dustin att göra i tidigare liv och tycker att de har svårt stava till Mac...
Måhända är låset ngt billigt som passar "de flesta"....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-18 08:47

Okej dock så har jag ju nu redan köpt ett lås och de som finns i Apple Store kostar typ 5-600kr vilket jag inte tänker lägga ut, speciellt inte nu när jag redan köpt ett.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-18 09:08

Om det är standardutförande på det låset så borde det ju fungera. Jag har provat flera märken i min MBP och samtliga fungerade även om dom inte satt perfekt.
Kensington är ju normalt det som fungerar bäst med Mac.
Kan du inte testa låset på en annan dator, om det är fel på låset eller fästet i MBPn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-18 09:55

Ja det är det.

Ursprungligen av iLind:

Dock vill det inte fungera. jag provade det i min brorsas 17" HP och dr fungerade det utan problem men i min 15.4" MBp vill det sig inte.

Så ja, jag har testat på andra datorer, här i skolan så har jag även testat på skärmar och det fungerade det med.

Jag får in den så att jag kan vrida på den kod-cylindern längst ut när jag testar på min MBP men inte mer =/

Ta med dig grejorna och gå in till en Mac-Affär. Då löser du problemet.
Att bara vägra köpa ett annat när detta inte funkar är ju ingen lösning, det leder väl bara till att höja blodtrycket.

Om du kommer in till en Macaffär kanske de säger "Ja, DEN maskinen är ett special-case" eller "Ja, det där låset har vi slutat sälja för att det sällan passar macar..."

Vad vet jag.

Har du inte rätt returnera det där låset till Dustin ?
(Fast det kanske blir lika dyrt som det kostade...)

Jag har personligen gjort så här några gånger i mitt liv, köpt "billig och bra". Ofta märker man "the hard way" att det där med BRA var en överdrift...
Sedan får man köpa Bra & Dyr-grejen som då blir extra dyr eftersom man står där med den billiga skitgrejen också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 11:49

iLind,

Jag vill inte vara petig…men det lås du köpt är inte ett Kensigton orginallås, utan ett "Westbase vajer kodlås".

På Dustin's produktsida står visserligen:

Passar i det ovala säkerhetshål (Kensington)…

...men som i så många andra fall, så kan produkter som anser sig vara kompatibla med orginalen inte alltid vara det…;)

Surt…men sant…:(

Motsvarande orginallås från Kensington hittar du här

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-18 14:15

Vet inget om lås men om du inte vill att nån ska peta på din dator så kan jag rekommendera iAlertU. Ett litet program som gör att datorn börjar tjuta om nån tallar på den. Ganska roligt om man har klåfingriga kompisar.

http://ialertu.en.softonic.com/mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-18 14:47

Torkel, tror du att någon hade förstått något om jag hade skrivit Westbase lås eller? Då det handlar om kensingtonlås-hålet i datorn så var det lättast att skriva så då det är ett sådant lås men av ett annat märke (som att det finns laddare som är iPod laddare men som inte är Apple iPod laddare).

Laleh:
Det skyddar inte från att någon tar med sig datorn och går iväg -_-
Och ja, jag har det för övrigt, var bland det första jag la in när jag fick min dator för 4 veckor sedan.
Dock ska jag till ett ställe där det är 1000 pers varav jag känner några få, så det är därför som datorn ska sitta fast så att det oavsett om den låter och tar kort på personen, inte går att ta med dendärifrån.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-18 14:51

Ett annat tips är att ta med dig din dator. Kallas bärbar av en anledning...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-21 00:42
Ursprungligen av Laleh:

Ett annat tips är att ta med dig din dator. Kallas bärbar av en anledning...

Nej jag kallar den itne bärbar då enligt datorn själv så finns det inget AirPort kort i den (ja den ska in på reparation) samt att det inte riktigt går atthålla den vid liv på batteriet i 4 dagar. Samt att det skulle vara stört omständigt att ära med den konstant. Vänligen yttra dig ej mer i denna diskusion om du ej kan komma med något som verkligen är givande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 13:25
Ursprungligen av iLind:

Torkel, tror du att någon hade förstått något om jag hade skrivit Westbase lås eller? Då det handlar om kensingtonlås-hålet i datorn så var det lättast att skriva så då det är ett sådant lås men av ett annat märke (som att det finns laddare som är iPod laddare men som inte är Apple iPod laddare).

iLind,

Vad jag ville föra fram med min kommentar tidigare i tråden var att inte sällan håller "kompatibla" produkter samma kvalité som orginalen. Ett "Kensington-kompatibelt" lås för 1/3 av priset för ett original kanske inte riktigt håller "måttet".

Vad gäller trådens rubrik, så kan man ju tolka den på olika sätt… Du skrev "Kensingtonlås på MBP…" vilket jag tolkade som just ett Kensington orginallås.

Din jämförelse med iPod-laddare tycker jag är missvisande. Skriver man "iPod-laddare" avser man inte nödvändigtvis en original-laddare från Apple. Skriver man däremot "Apple iPod-laddare" uppfattar i alla fall jag att det är en laddare från just Apple som avses.

- Torkel

Snackade med Perra på Macforum idag.

Kensington har en variant av lås som kallas "Slim", dett aför att MBP är nån millimeter för smal och det gör att kanten på låset inte når ända in (svårförklarat). Skaffar man Slim-låset så funkar det.

Det verkar vara det här du skall ha:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010036446

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 16:33

Är hålet i datorn för smalt är det väl bara att ta fram filen och fixa ett större hål!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-21 00:46

Goflorp:
Okej, det verkar ju väldigt irriterande, dock tänker jag inte köpa någon låt med nyckel utan ska ha med kombination (minst 10 000 kombos) samt att jag hellre stoppar den datorn i min väska med 100 000 kombos och kjedjar fast den än att köpa det där dyra låset för att använda vid ett (kanske flera men ytterst få) tillfället.

Creops:
Nej, inte den yttre delen, för in går ju låset utan problem, men det är innuti som det inte fungerar, den verkar inte kunna utfidga sig ordentligt.

Tror ni att jag kan få skicka tillbaka mitt lås jag har till Dustin nu då när jag har öppnat det?

Ursprungligen av iLind:

Goflorp:
Okej, det verkar ju väldigt irriterande, dock tänker jag inte köpa någon låt [lås] med nyckel utan ska ha med kombination (minst 10 000 kombos) samt att jag hellre stoppar den datorn i min väska med 100 000 kombos och kjedjar fast den än att köpa det där dyra låset för att använda vid ett (kanske flera men ytterst få) tillfället.

Då kan du ju sitta där och vara utan då. Jag löste problemet annars.

Kan inte Kensington fixa Slim-lås med kombinationslås på ?
(orkar inte plöja genom kensingtons site en gång till)

Jag har läst att du har en del problem med din nya maskin.
Det är inte roligt när det strular och ett sätt att få det att strula MINDRE
är att kolla upp innan att man är säker på att saker fungerar - det vore
ju inte så kul köpa en multifunktionsskrivare som saknar drivrutiner för OSX?

En mus som hela tiden ballar ur eller en skärm som ser pissig ut.

Nästan allt strul kan undvikas om man kollar lite innan - varför inte fråga här? - innan man köper en sak - bli en medveten kund helt enkelt.

Låt sedan sakerna kosta lite mer än det allra billigaste, min erfarenhet är att om man bara har priset att konkurrera med så säljer man skit!

Det finns 3000 möss där ute, lika många skärmar och lås finns säkert dussintals.
Många av dessa är jättebra produkter men en del skall man bara låta vara...

Ursprungligen av iLind:

Tror ni att jag kan få skicka tillbaka mitt lås jag har till Dustin nu då när jag har öppnat det?

Ring dem och säg som det är och att du vill skcika tillbaka det.
Svårt att tro att de vägrar, men du får kanske stå för frakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 00:34

iLind,

Sen kan man ju alltid vända på frågan, nämligen:

-Uppfyller Apple specifikationerna för "Kensington Security Slot " på MacBook Pro…!!?

Vet ej…men här är i alla fall "Kensington Security Slot Specifications for Hardware"

Någon som leter rätt på ritningarna till MacBook Pro?;)

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 00:42
Ursprungligen av Goflorp:

Ring dem och säg som det är och att du vill skcika tillbaka det.
Svårt att tro att de vägrar, men du får kanske stå för frakten.

...samt hänvisa dem till YouTube och dess filmer som visar hur enkelt det är att bryta upp dessa lås…:tveksam:

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-23 09:07

Hade inte fått något mail om svar i tråden, därav inget svar tillbaka från mig.

Goflorp, jo det får väl bli så då. Grejen är att jag antagligen bara komemr att använda låset en enda gång och då känndes det inte nödvändigt med ett lås för 500kr om det fanns ett för 200kr.
Men men, är det någon som då nu innan, kan _bekräfta_ att ett kensingtom slim eller något annan lås _passar_ på en MBP? Så att jag vet att det fungerar innan jag köper.
Samt att jag ska ringa/maila till Dusting och se hur vi kan göra med mitt nuvarade lås.

Torkel:
Jo jag vet (eler jag har hört, och nu sett själv) och det är därför som jag vill ha ett kombinationslås och inget med nycket då man kan få upp det så lätt i alla fall.

Dock fungerar jag på att fixa en liten kåpa att ha över låset som sedan låses fast med ett hänglås (som på ett släp till en bil så sätter man ju en liten kåpa över delen man sätter på dragkroken så att ingen kan koppla på den på sin bil).
På detta sätt så kommer ingen i alla fall åt att ändra kombinationen eller änns klicka/dra i "delen" som man ska när man har rätt kombination för att låsa upp låset.

1
Bevaka tråden