Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uptime MBP

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade idag med min mbp (köpt i dec. 2007, santa rosa) att den total-hängde sig när jag använde quicklook på bilder, när jag gick från en bild till tumnaglar. Var tvungen att stänga av med power-knappen. Två gånger..

Apple sa att jag skulle verifiera disken.. sätta in cd1, starta om, hålla c intryckt under uppstart och efter att jag valt språk välja disk-utility och verify och repair.

Gjorde ingen repair eftersom verifieringen inte hittade något fel..problemet har inte uppstått igen. Peppar peppar.

Det som stör mig är att jag aldrig lyckats ha en uptime på mer än 3 dagar, som idag. Även om den inte total-hänger sig så blir den väldigt seg och det "krävs" en omstart. Sist den blev så seg, var det 4 mb minne ledigt och det med bara indesign igång?

jag arbetar mest med grafiska saker på den. adobe cs3 o itunes.. firefox o skype. thats it.

Är det här normalt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 22:10

Nej det är inte normalt, startar bara om min när man uppdaterar något som gör att man måste. Har dock inte några svar att ge, du har inte massa knasiga program startade och installerade?

Kör du Leopard?

Inte normalt, min går i veckor innan omstart. (kör mest standardapp samt aperture och photoshop.)

Glömde, omstarterna nu för tiden är oftast vid uppdateringar (omstart verkar krävas oftare och oftare).

jag kör leopard, installerar väldigt sällan program och bara sådant jag fått rekommenderat...egentligen inga "extra-saker" alls..

har typ bara CS3,Office för mac, keynote, skype o msn o firefox.. helt sjukt lite om jag jämför med allt jag hade på min pc.. vet inte vad jag ska göra..

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-04-17 17:08

Så ska det verkligen inte vara. Jag startar enbart om min dator vid uppdateringar och då pysslar jag med grymt tungt grafiskt arbete som verkligen borde slakta datorn. Maya, Shake, Photoshop och så vidare.

Men vad är det som tar upp allt minne då om du kollar i aktivitetshanteraren? Måste vara nått skumt skit som ligger i bakgrunden.

  • Medlem
  • 2008-04-17 17:13

Något av programmen äter minne och vägrar släppa det. Förvisso bör du ha rätt mycket RAM om du kör de programmen samtidigt. Alla kan dra mycket minne.

Väldigt få Mac-program lägger sig i bakgrunden, pga att det anses ohövligt och macanvändare går inte med på det.

nu har den faktiskt inte behövt en omstart på fem (!) dagar! kan vara för att jag gjorde den där verifieringen av disken.. men så har jag inte haft programmen igång direkt, jobbat mer analogt på sistone.. men det ska hårdjobbas i helgen så vi får se..

ska kolla aktivitets-hanteraren. hur gör man det? finns det i istatpro?

Finder ➽ Program ➽ Verktygsprogram ➽ Aktivitetskontroll.

Tidigare hade jag väldigt hög uptime (OS X 10.3 - 10.4). Men i och med bytet till 10.5 har jag stött på problem. Min Powerbook G4 1.25 Ghz får efter några dagar (ca. 2 - 3) grafik fel. T ex: avslutar program så lyser fortfarande pricken under program ikonen, klickar jag på ikonen (på det program som jag avslutat) försvinner ikonen men när jag ska starta upp programmet igen så kommer inte ikonen upp. Den vissas inte heller i finder men jag kan använda programmet ändå. Jag måste byta mellan programmen via exposé i stället för att kunna tabba mig mellan dem.

Är det någon som har liknande problem eller har en lösning?

Ursprungligen av KaRo:

Finder ➽ Program ➽ Verktygsprogram ➽ Aktivitetskontroll.

Eller "Aktivitetskontroll" i Spotlight!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-18 01:25

Min gamla TiBook har en uptime på 109 dagar och ökar dag för dag.
Används som musikmaskin (iTunes) och lättare surfing. Tiger.

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-04-18 14:00

Jag har en MBP 2,2 med 2GB minne och kör Office-paketet, CS3 plus Windows i VMWare. Startar om ca varannan vecka, oftast för att det kommit uppdateringar som kräver det men också för att det blir lite rappare, aldrig för att jag måste. Varannan fredagseftermiddag är grundprincipen, känns som en skön städning innan helgen...

Visst, sen kan man ju behöva starta om Safari då och då eftersom den fortfarande äter minne, men that's it.

1
Bevaka tråden