Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disc Error vid installation av WinXP

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en macbook av senaste modell (vit 2,4 Ghz) med OSX Leopard 10.5.2. Jag ska installera Windows XP SP2 från äkta skiva med hjälp av BootCamp-Assistenten.

--------------------------------------------------------------------
* Jag gör en partition på 10 GB och datorn startas om för installationen.

* Installationen går bra fram tills att Windows ska starta om datorn (ett led i installationen). Datorn startas om men sedan får jag upp meddelandet "Press any key to boot from disc...".

* Om jag inte trycker på någon knapp får jag meddelandet "Disc error, press any key to continue". Vilken tangent jag än trycker på nu händer inget.

* Om jag trycker tangent för att boota från disc, startas Windowsinstallationen om från början. Enda sättet att ta sig ur det hela är att hålla Alt vid omstart och välja OSX som startOS.
--------------------------------------------------------------------

Jag har varit i kontakt med Apples support som tycker jag ska ta bort partitionen och börja om från början, vilket jag har gjort, med samma resultat som tidigare. Nu rådfrågar jag er macrävar här på 99mac.

Vad göra för att installera Windows?

Jag struntade i boot camp och körde parallels istället

Har haft samma problem, löstes med: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306504

Kort svar; När du installerar Windows får du frågan om vilket format du ska använda för att formatera partitionen/hårddisken. När jag installerade Windows med Boot Camp första gången fick jag samma svar som du fick. Men här ska man läsa manualen som man uppmanas om utav Boot Camp-assistenten! Jag valde nämligen "Samma format" eller vad det nu stod, alltså att inte ändra format på Windowspartitionen, för jag trodde att partitionen redan formaterats av Boot Camp-assitstenten. Men jag läste manualen och installerade sedan Windows igen, med framgång. Den gången valde jag FAT (ej "snabb") och då gick det plötslig jättefint.

Prova det.

Så kort blev det visst inte

EDIT:

Stor fördel med att ha Boot Camp - Via Parallels och VMware kan du inte använda Macens riktiga hårdvara (som till exempel grafikkort), men med Boot Camp kan du. Du kan dessutom använda din Boot Camp-installation i Parallels och VMware, så om du vill kan du använda båda sätten.

Dessutom slår jag ett slag för VMware Fusion, som i mina ögon flyter på mycket bättre än Parallels.

Tusen tack, ska prova så fort jag får tid, återkommer med resultat.

EDIT: Nu funkade det finfint

Men en ny fråga då, hur fixar jag med trådlösa airport-kortet i min macbook till windows?

Senast redigerat 2008-04-19 14:19

Installera drivarna som finns för Windows på din 10.5 skiva.

Precis, starta Windows och stoppa in din OS X-skiva (alltså den som följde med datorn) så installerar du alla drivrutiner som du behöver till din dator.

okidoki

1
Bevaka tråden