Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket moderkort i MBP?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 11:23

Jag har en snart 2 år gammal MBP och för en vecka sen la moderkortet av.
Efter att jag lämnade in den på felsökning och kostnadsförslag skulle det hela landa på 11 100 kr. Det är det inte värt tänker jag,

Går det inte att köpa ett själv för ett billigare pris eller hitta en redan trasig macbook pro och ta moderkortet från denna?
Är det något speciellt kort för en specifik macbook pro? Vad behöver jag för moderkort?

Vänligen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 11:28

Hittade nu en tidigare tråd om detta. Men inte om det skiljer från exempelvis macbook till macbook pro.

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/236838-ang-moderkort-till-macbook.html

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-17 11:31
Ursprungligen av minded:

Jag har en snart 2 år gammal MBP och för en vecka sen la moderkortet av.
Efter att jag lämnade in den på felsökning och kostnadsförslag skulle det hela landa på 11 100 kr. Det är det inte värt tänker jag

Vänd dig till någon annan reparatör istället, det kan hända att någon annan kan göra det till ett bättre pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 12:03

Jag ringde en annan reparatör som sa att det skulle bli ungefär lika dyrt genom dessa att laga den. Eventuellt skulle jag kunna få det 500 kr billigare. Men det känns som om hoppet är bortom sikte.

En vän till mig hade problem hårddisken och teknikern kunde inte på rak arm avgöra om det var hårddisken eller kontrollchipet på moderkortet utan att undersöka det närmare. Men han nämnde att byte av moderkort skulle kosta mellan 6000-8000 kr på MacBook men att det skulle gå på försäkring mot självrisk om man har en försäkring som täcker datorn, vilket hemförsäkring bör göra.

För att vara på säkra sidan uppmanar jag alla att kolla med försäkringbolaget först, innan ni lämnar in för service så att ni inte får stå för hela notan själv!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-17 14:33

Sen får man ju tänka på att konsumentköpslagen gäller i tre år, men då måste du kunna påvisa att det är konstruktionsfel och inte du som sabbat den. Du kan ju fråga reparatörerna hur det här felet kunde uppstå...

1
Bevaka tråden