Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla in och ge kommentarer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 10:42

En sajt jag byggt med Joomla som grund med flera olika integrationer med phpBB, Gallery2, Virtuemart, Marketplace samt ett egetutvecklat medlemsregister. Olika behörighetsnivåer styrs med Juga. Ligger en massa annat bakom också och lirar.

Skulle vilja ha lite synpunkter på designen vilket från början var ett färdigt tema som jag ändrat rätt mycket i.

Sajten är för Camaro Club Sweden och våra medlemmar är förtjusta men de är väl lite subjektiva i sina bedömningar.

För Gallery2 finns det några buggar som förhoppningsvis ska bli fixade i nästa version.

www.camaroclubsweden.com

Janne

En sida som ser riktigt proffsig ut så jag har lagt ribban väldigt högt när jag "granskat" den. Ha det i minnet för en del saker kan uppfattas som väldigt petiga.

Jag tycker att sidan är snygg och ger ett välorganiserat intryck. Den framstår som enkel att hitta på vilket ger en motivation att söka/klicka. Detta är viktigt för motsatsen leder ofta till att man ger upp innan man ens testat. En extrastjärna för att sökvägen finns angiven på varje sida man kommer till.

Jag börjar med något som jag inte har kunskap om - laddningstiden. Ligger ni på en långsam server eller finns det saker som skulle kunna trimmas för att snabba upp laddningen av nya sidor? Skillnaden på laddningstid är stor mellan att ladda sidor från vänstermenyn och hoppa mellan olika sidor i forumet.

Huvudbilden tar tid att ladda - vilket lite förtar det första intrycket. Den är om jag ser rätt på 132 KB. Jag undrar om man inte med komprimering skulle kunna få ner den ordentligt i storlek utan att tappa kvalité. Kan vara petigt eftersom den inte laddas om - men första intrycket är alltid det första

Mörkgrå randen med information under huvudbilden. Informationen ska lyftas fram och att avvika från sidans övriga färger är ett sätt men jag tycker inte riktigt att den avvikande färgen står sig så snyggt mot övrigt. Undrar om inte "blanksvart" skulle vara ett bättre val.

Kursivering För text som ska lyftas fram använder vi i tryckta medier ofta kursivering. Det är inte lika effektivt på skärm eftersom upplösningen är så mycket lägre. Dessutom har läsundersökningar visat att ett eller ett par ord som kursiverats ökar uppmärksamheten medan folk tenderar att hoppas över stycken som är kursiverade. Det gör att jag inte tycker att kursiveringen på "Gå med i klubben" är så lyckad.

Rubriker som svävar. På sidor med mycket text hjälper rubriker till att underlätta läsandet. Här har man även föredömligt valt avvikande färg och grad. Tyvärr svävar dem, dvs det är lika mycket avstånd till texten före som efter, och ger därför inte den hjälp de skulle kunna gjort. Det blir tydligt på sidan Klubbinformation. Mer utrymme över rubrikerna skulle jag önska.

Smala marginaler Marginaler tjänar till att lyfta fram texten och avgränsa mot annat. Det blir därför lättare att läsa om inte annat material ligger för tätt mot annat material. På t ex Camarofakta är det en mycket smal högermarginal. Lite mer luft där - mot artikelindex - skulle underlätta läsningen

Forum - har "Allmänt" på översiktssidan (första man kommer till om man klickar på Forum) hamnat lite fel? Det är mycket vitt till vänster. Övriga "board" (vad heter det på svenska?) ligger dikt till vänster.

CCS Klubbshop Bilder/ikoner på kategorierna skulle nog lyfta sidan.

Som sagt, en proffsig sida som jag vill gratulera både dig och medlemmarna till

Spontant tycker jag(enbart min personliga åsikt) att menyn inte är jättesnygg, jag kan personligen inte säga hur man skulle kunna gör den bättre, men jag tycker helt enkelt inte att den ät snygg. För övrigt tycker jag sidan ser mycket bra ut, jag gillar speciellt hur början av texten tonas in

Att kunna få upp bilder i fullformat, med t ex lightwindow eller lightbox, vore en vettig grej på en sån här site, tycker jag.

Kolla t ex: http://www.stickmanlabs.com/lightwindow/
eller
http://www.huddletogether.com/projects/lightbox/

Ett tips är att söka runt och leta rätt på "bästa" implemetationen i din smak, det finns ett ganska stort utbud på varianter. OBS - inte ovanligt att IE6-stöd brister.. kan vara bra att välja en version som fixar det. En personlig smaksynpunkt: Många av scripten zoomar först upp bilden på ena ledden, sedan på andra med en lite flashig animation. Man blir rätt trött på det efter ett tag.. Jag skulle välja ett script som inte gör så.. Lightbox JS (andra länken) har tack och lov ingen sån grej för sig..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 19:44

Tack för era synpunkter, jag värderar er insats högt.

Jag antar att vårt webhotell har snabba linor, det är Scorpionshops.com. Eftersom jag själv är inne ofta så ligger ju många av bilderna i min cache så jag märker inte laddnignstiderna. Det går säkert att komprimera ner bilden, nu ligger den som PNG för att få lite skärpa i texten, ska se hur den blir som JPEG.

Det gråa Nyhetsblocket har jag också känt att det inte stämmer riktigt. Den försvinner lite, skulle kanske kunna lyftas fram med annan färgsättning.

Jag ska se över typografin i allmänhet och harmonisera den lite bättre.

Din synpunkt på forumet och det Allmänna ser jag inte själv, vilken eller vilka webläsare har du använt? Jag har själv kollat med FF i Mac och Win, Safari samt IE6 i Win. Det finns väl en del som IE6 inte fattar i CSS, som vanligt...

Tack för hjälpen, jag uppskattar att ni la ribban högt, själv blir man ju hemmablind.

Janne

Janne, använder du möjligtvis Firefox 3 betan?

Själv kör jag fortfarande FF 2 på mac och för att inte riskera att det var min webbläsare som fått spunk så lät jag browsershot.org ta några skärmbilder av startsidan för ert forum och det tycks som om fler webbläsare kan få problem med att placera "Allmänt" dikt till vänster.

Bilden nedan är av Browershots miniatyrer, klickar du på dem så ser du dem lite bättre - vill du se det ordentligt så testa sidan hos http://browsershots.org/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 11:59

OK Nu förstår jag vad du menar. Tack!

Jag har kört FF2 och nu på FF3 Beta. Men jag har testat en del andra browsers också. Eftersom IE6 på WinXP beter sig konstigt på de flesta sajter, så har jag provat en del på den. Men man missar väl en del. Browsershot.org är bra men jag har inte testat just den på forumet.

Har fått en del kommentarer från just IE6 användare då det verkar som den skjuter ut en del åt höger. Min Div för huvudramen runt forumet är satt att klippa överskjutande och då blir det ju problem om IE6 skjuter ut i nnehållet. Det finns ju några knappar uppe till höger och de försvinner då.

Tillbaka till ritbordet. Tack för hjälpen!

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-03 12:14

Jag hittade felet, det händer bara om man inte är inloggad och går in på forumet. Jag ändrade för ett tag sedan radbrytningar i rubrikraden. När man inte är inloggad blir det bara två rader och då hänger datuminformationen ned och trycker bort den allmänna delen. När man är inloggad blir det fler rader och då hänger inte datumraden.

En ful lösning där jag satte högermarginalen till -100% fixade problemet. Väntar nu på Browsershot för att se hur det blir i andra läsare.

Tack vare CSSEdit hittade jag snabbt felet.

Janne

1
Bevaka tråden