Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF:er skickade via Mail blir .pdfta istället för .pdf

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag skickar PDF:er via Mail får mottagare som har PC filerna med filändelse .pdfta istället för .pdf. Detta innebär att de inte går att öppna om man inte döper om filerna i PC'n till .pdf.

Varför händer detta? Vad är fel?

Det hände med en pdf-fil förra veckan. Det blev några extra tecken efter XXX.pdf när jag mailade den med Mail till en PC-användare. Jag tänkte inte mer på det då. Idag hände det igen. Jag mailade en wordfil till en PC-användare. Första gången hette den XXX.doc00 och andra gången XXX.doc0. (I det "riktiga" filnamnet finns naturligtvis inga nollor med efter .doc).

Skumt. Vad kan det bero på?

Satans skumt. Packar (zip) jag filen så kan PC-nissen packa upp och öppna, går hur bra som helst. Men det är en onödig omväg och alla har inte WinZip installerat i sina häckliga PC's...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-06 23:24

Och ni har kryssat i "skicka windows-kompatibla bilagor"?
eller "skicka alltid win-kompatibla bilagor"....

Ursprungligen av Henil:

Och ni har kryssat i "skicka windows-kompatibla bilagor"?
eller "skicka alltid win-kompatibla bilagor"....

Japp...

Är det nån som vet vart filändelsen ändras? i macen eller PC?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-05 08:23
Ursprungligen av Henil:

Och ni har kryssat i "skicka windows-kompatibla bilagor"?
eller "skicka alltid win-kompatibla bilagor"....

På gamla "tigertiden" var det just det , "skicka windows-kompatibla bilagor, som krånglade till det. När vi kryssade i den rutan blev det strul i PC-ändan men när vi lät bli att kryssa i den rutan fungerade det hur bra som helst. Har inte kollat med Leopard än men prova och berätta.

Alla version av Windows, sedan XP, kan packa och packa upp zip-filer utan tilläggsprogram. De behöver alltså inte ha WinZip installerat för att packa upp zippade filer ni skickar.

Bump!

Det verkar vara ett problem introducerat med Mac OS X 10.5.2 och som påverkar Mail => problemet skapas i Macen. Inte alltid hjälper det att göra en zip-fil heller eftersom den också kan döpas om.

Buggrapportera till Apple!

Jag kör både PPC och Intel med 10.5.2 och jag har inte problemet.

Will do. Faaaaaan vad sånt här är trist... Jag förstår om nya sexiga funktioner kan bugga i början men att bifoga en helt vanlig PDF förutsätter jag ska fungera. Kan det vara en speciell version av PDF som fuckar? Ser mail skillnad på sånt?

Nej, eftersom det inte bara är pdf som har problemet.

Även åtminstone .doc, .rtf och .jpg har detta - säkerligen fler format. Det är nog inte formatberoende utan beror kanske på bilagehanteringen i sig. Testa med att ta bort svenska tecken, mellanslag och specialtecken och se om det blir bättre då.

  • Medlem
  • 2008-03-12 20:12

Det kan inte vara teckenkodning som ställer till det, att attatchments plockas ut felaktigt p.g.a. skillnader i antal tecken? Vad händer om ni mailar samma fil till en annan mac (ex. er själva), blir det fel i det mottagna mailet då också?

Till alla macar blir det rätt (iaf för mig)

Nu senast har en del kunder och kollegor fått det här problemet efter att ha varit helt befriade från det. Gemensamt för samtliga är att de precis installerat Office 2008.

Det borde rimigtvis inte ha något med saken att göra, men är det så även för andra?

  • Medlem
  • 2008-04-10 11:48

Om ni väljer "visa källa" på ett mail ni skickat med en pdf så bör ni en bit ner ha något liknande;

--Apple-Mail-5--272267878
Content-Transfer-Encoding: base64
Content-Type: application/pdf;
x-unix-mode=0644;
name=minfil.pfd
Content-Disposition: inline;
filename=minfil.pfd

[massa tecken efter en tom rad]

Ser det rätt ut så långt eller har det blivit fel redan där?

En vän till mig hade samma problem. Vid hans pc kollade jag mailens råformat och kunde se att originalfilen hade rätt namn. Men vid vanlig vy hade den ett annorlunda namn. Drog man filen till skrivbordet och ändrade namnet till något med rätt filändelse gick det fint att öppna filen. Vi misstänkte direkt hans mailoperatör, Telia, och ringde dit. Där fick vi bekräftat att visa filer inte får rätt ändelse. Anledningen var att mailserver kunde inte verifiera att om den var virusfri eller inte och gör på det viset att det inte skall vara så lätt att öppna av misstag.

Dum metod från Telia tycker jag.
Antingen skickar man filen i oförändrat skick eller så stoppar man den om man upptäcker virus och meddelar både avsändaren och mottagaren om virus i filen.

När vi skickade filen över min väns andra emailkonto (annan mail operatör) gick det utmärkt med filen.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-04-10 15:24

Jag har samma problem, innan jag ens skickat en pdf!?

Jag har samma problem, nollor efter pdf!?

Titta på min bilaga i skickat? Jag sitter med en PB G4 1.67 Ghz och med Leopard 10.5.2

Jag har lite svårt att tro det är Telia's servrar som ställer till det?

Tråkigt, jag när jag just skulle skicka offerter.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-04-11 14:28

Inga nyheter angående detta?
Problemet kvarstår.

Hur lösa det?

Den enda gemensamma nämnaren jag har hittat är att det finns å, ä och/eller ö i filnamnen på de filer som har strulat för mig. En slump? Vet ej.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-04-13 01:10
Ursprungligen av Arnold Corns:

Den enda gemensamma nämnaren jag har hittat är att det finns å, ä och/eller ö i filnamnen på de filer som har strulat för mig. En slump? Vet ej.

Så icke för mig. Jag får nollor t.e.x. ”.pdf00”?
OCh det spelar ingen roll om det är en Acrobat-genererad pdf eller från MS Office?

Hjålp! Vad göra?

Ursprungligen av oqvist:

Så icke för mig. Jag får nollor t.e.x. ”.pdf00”?
OCh det spelar ingen roll om det är en Acrobat-genererad pdf eller från MS Office?

Jo, nollorna känner jag igen men jag har fått dem i filer med å, ä och ö i filnamnet före punkten och filändelsen (typ "Båtförsäljning.pdf00").

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2008-04-16 10:55

Någon som kommit på nån lösning?
Har 5 st Datorer som kör 10.5.2 som har samma problem.

Vill gärna inte gå över till Entourage :S

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-16 11:33

Jag tolkade det som att det var bekräftat (av The Real Viking, inlägg #15) att det var Telia som var boven i dramat.

Stämmer inte det?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2008-04-16 12:33
Ursprungligen av hugin:

Jag tolkade det som att det var bekräftat (av The Real Viking, inlägg #15) att det var Telia som var boven i dramat.

Stämmer inte det?

Vi har ingen koppling till telia. Kör egen mail server via xserve 10.4.

Verkar som Arnold Corns misstanke om Å,Ä,Ö verkar stämma.
Har gjort en del tester under förmiddagen och tar du bort Å,Ä,Ö så funkar allt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-16 14:00
Ursprungligen av pepsi:

Vi har ingen koppling till telia. Kör egen mail server via xserve 10.4.

Verkar som Arnold Corns misstanke om Å,Ä,Ö verkar stämma.
Har gjort en del tester under förmiddagen och tar du bort Å,Ä,Ö så funkar allt.

Får du problemet även om du mailar till dig själv alltså? För det är ju om _mottagaren_ har Telia som är intressant annars.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2008-04-16 14:18
Ursprungligen av hugin:

Får du problemet även om du mailar till dig själv alltså? För det är ju om _mottagaren_ har Telia som är intressant annars.

både sändare och mottagaren finns på samma mail server och domän.
Inga smtp relays används eller nått annat, allt går via samma mailserver ( xserve med 10.4)
Telia finns inte äns som ISP i sammanhanget.
Så felet ligger någon annanstans.

Vi gjorde en test:
Skickade en e-mail med en bilaga till fyra personer. 2 hade Telia övriga hade andra operatörer. Allt gick bra utom en, som fick filens namn ändrat. Det var han som jag nämnt tidigare i tråden. Vi hade inga problem med å,ä,ö eller Å,Ä,Ö. Vi kör Mac OS X Server 10.5.2.

Telia bekräftade att deras inställningar på mailservrarna är olika från server till server. Det förklarar varför den andra personen som även hade Telia fick den bifogade filen oförändrat.

Men helt klart var att vissa av Telias servrar ändrar namnen och Telia bekäftade även detta. Förklaringen finns i min första kommentar i denna tråd.

Ni som har problem mottagna bilagor vars filnamn ändrats, prova be er vän skicka till din alternativa adress (annan operatör än Telia).

Uppenbarligen är Pepis och Arnold Corns problem två vitt skilda problem, men har en gemensam nämnare: att suffixen ändras.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-16 14:28

Okej, då är jag med. Då har väl som sagt så att det handlar om två problem, ett "Telia-problem" och ett "åäö-problem".

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2008-04-17 11:44

Har nu testat i ca 1 dygn att inte ha Å,Ä,Ö samt mellanslag i bilagsnamnen när vi skickar mail och allt har fungerat utan problem. Har testat och skickat ut ett massmail till 50 personer som sitter med PC och alla har kunnat öppna bilagan.

Tycker dock att det hela är klart mysko.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-18 09:35

Precis samma läskiga problem

Det här är inte bra.

Mina filer blir pdf0 filer och oläsliga på PC datorer....
Nu har jag mailat utan ÅÄÖ och det verkar fungera.

Bevaka tråden