Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

* Hur öppnar man en .app i Terminalen om namnet har mellanslag? Ex. 'Pro Tools.app'

* Hur byter man till ett directory om namnet har mellanslag? Ex. 'Pro Tools'?

* Kan man "spara" olika sökvägar som ett kortkommando? Typ som ett macro? Exempelvis om man alltid ska in i en lång sökväg... Ex. '/Applications/Digi Design/Pro/Pro Tools/Utilities/prefs.app' etc? Så man slipper skriva detta varenda gång man öppnar Terminalen?

JA jag vet att jag är Newbie...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 12:40

en nybörjare i teminalen
(inte så nybörjaraktigt)
-varför inte använda typ Quicksilver eller launchbar.
Varför vill du använda terminalen.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

en nybörjare i teminalen
(inte så nybörjaraktigt)
-varför inte använda typ Quicksilver eller launchbar.
Varför vill du använda terminalen.

/Tangen

Sorry men jag hajjar inte riktigt vad du snackar om...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 08:16
Ursprungligen av discohund:

Sorry men jag hajjar inte riktigt vad du snackar om...

ok, inga problem...

Det jag menade var att om man har en topic som heter Nybörjarfrågor, så pratar du om terminalen, terminalen är i alla fall inte i min värld någon nybörjartopic, jag hade väl helt enkelt sett framför mig att jag skulle kunna hjälpa dig lite.

Vilket jag inte kunde, därav mitt svar - JAG trodde du var en "riktig" nybörjare

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

ok, inga problem...

Det jag menade var att om man har en topic som heter Nybörjarfrågor, så pratar du om terminalen, terminalen är i alla fall inte i min värld någon nybörjartopic, jag hade väl helt enkelt sett framför mig att jag skulle kunna hjälpa dig lite.

Vilket jag inte kunde, därav mitt svar - JAG trodde du var en "riktig" nybörjare

/Tangen

Heheh ok! No problems!

Ursprungligen av discohund:

* Hur öppnar man en .app i Terminalen om namnet har mellanslag? Ex. 'Pro Tools.app'

* Hur byter man till ett directory om namnet har mellanslag? Ex. 'Pro Tools'?

JA jag vet att jag är Newbie...

Finns två sätt. Antingen sätter du fnuttar runt namnet; "/Applications/Digi Design/Pro/Pro Tools/Utilities/prefs.app".

Alternativs escapar du mellnaslaget med backslash; /Applications/Digi\ Design/Pro/Pro\ Tools/Utilities/prefs.app.

Ursprungligen av discohund:

* Kan man "spara" olika sökvägar som ett kortkommando? Typ som ett macro? Exempelvis om man alltid ska in i en lång sökväg... Ex. '/Applications/Digi Design/Pro/Pro Tools/Utilities/prefs.app' etc? Så man slipper skriva detta varenda gång man öppnar Terminalen?

Du kan skapa alias i skalmiljön. Spara följande text i en konfigurationsfil; t.ex. ~/.profile.

alias protools="/Applications/Digi Design/Pro/Pro Tools/Utilities/prefs.app"

Starta ett nytt terminalfönster, så kan du komma till den där långa sökvägen genom att skriva "cd protools".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 08:59

man vill ju hjälpa

Två andra möjligheter

Ett smidigt sätt att få fram sökvägen på en fil eller mapp är att helt sonika dra in den i terminalfönstret från Findern, ex. markera en fil på skrivbordet och släpp på fönstret.

Man kan också testa sig fram med tab-tangenten, som automatiskt skriver in sökvägen (eller visar vilka alternativ som finns). prova att ex. skriva 'cd /App', och sedan trycka tab så förstår du vad jag menar.

1
Bevaka tråden