Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen!!!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-15 21:34

Dagen D kom även för mig. Har äntligen köpt en Mac Pro och det känns bra. Visst saknar jag några saker från XP, men tror säkert att jag överlever det :D. (jag var i och för sig bara tvungen att se till så att jag fick två knappar på musen, haha. Jaja det är svårt att få gamla hundar att sitta )

En sak som jag tycker var skönt var när jag skulle installera hårdvaran. Det bara fungerade. Nu har jag inte kollat allt ännu, men det känns som om det är troligt att även resten kommer att fungera också.

Mjukvaran var lite så där. Är inte van vid att installera och det kändes ovant, men tror jag har lite kläm på hur man ska tänka, även om det kändes bökigt. Men allt handlar om vana och med tiden så kommer det säkert att kännas vant det också och kanske bättre än XP sättet

Tja vad ska man skriva nu. Kanske att vi syns i andra trådar.

Mvh
Cyber

Senast redigerat 2008-04-15 21:47
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 22:26

Hej och välkommen!
Du verkar vara en positiv person som inte ser svårigheter som några problem
Kul att ha dig här, du kommer nog att kunna tillföra mycket här på 99mac

Välkommen Vilken konfiguration har du på din Mac Pro?

Konfiguration, que ¿
Nu blir detta en nybörjarfråga men det är förhoppningsvis OK.
Jag har bara köpt min MBPro "rakt av" i affären men såg att man kan välja att lägga
till olika alternativ ex mer minne. Man måste väl vara mycket insatt för att veta vad
man väljer. Skulle jag ha lagt till något som brukar vara bra att lägga till ? Men det
hade väl gjort datorn dyrare ?
Installera mjukvaran ? Menar du att installera Leopard ? Jag satte bara in CD och sedan gjorde väl datorn resten har jag för mig.
Jag tycker att det faktiskt var enkelt att gå över till Mac men det beror nog på att jag
inte använt mina PC på ett jätteavancerat sätt.
Lycka till med din Pro, cyber !

Senast redigerat 2008-05-05 18:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-16 10:01

Hej och tack för ert välkomnande!

Ramirez

Tog basdatorn så jag har det "enkla" grafikkortet. Tänkte mycket innan köpet om jag skulle ta 8800 GT kortet, men kände att jag inte behövde det.

KaRo

Jag har köpt den stationära Mac Pro alltså inte någon bärbar.

När det gäller minnen så gäller regeln stor plånbok köp Apple minne, annars köp på annat håll(men då får du ju själv installera dom, har noll koll om det är svårt). Själv ska jag köpa mera minnen senare och då av en annan tillverkare.

Det var installation av olika program ex VLC och andra gratis program. Det är ju bara naturligt att man tycker att något är svårt när man inte kan det. Jag har ju hållit på med XP i många år och då gör man ju på ett annat sätt. Men jag tror jag börjar få kläm på det nu. Sen om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är lite småkul att pyssla med det.

Mvh
Cyber

Ursprungligen av cyber:

jag var i och för sig bara tvungen att se till så att jag fick två knappar på musen, haha. Jaja det är svårt att få gamla hundar att sitta )

Förstår inte vad du menar med detta... Apples Mighty Mouse har två knappar... eller t.o.m tre eller fyra om du räknar "sidoknapparna" och "scroll-kulan" också...

http://www.apple.com/mightymouse/specs.html
"Up to four programmable buttons: full-body button with touch-sensitive technology beneath for left-, right- and Scroll Ball clicking. Force-sensing side buttons."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-16 11:01

Hej!

Jag vet om alla extra funktioner och knappar. Det var nog bara jag som i någon tråd fick för mig att Mac användare inte använde sig av höger musknapp för att få extra funktioner, som klipp ut klistra in osv. Sedan skrev jag det mera som en kul grej, försökte skoja till det lite därav

Tack för välkommnandet, det kändes bra

Mvh
Cyber

OK. Tänkte att det var bäst att fråga, ifall du hade "missat" högerknappen.

Välkommen hit!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-16 11:16

Hej!

Jag tycker att det var bra att du skrev och upplyste mig. Det hade ju faktiskt kunnat vara så att jag hade missat det.

Ha en bra dag.
Mvh
Cyber

Hej och välkommen över till Mac-sidan!
Har du problem med installation av program? Det finns i stort sett två dominerande metoder att installera program på mac (OSX). Det ena är att man helt enkelt drar programmet över till programmappen. Och vips, klart! Det andra är att det finns en installerare som i stort sett talar om för dig hur (och varför) du ska installera. Den sistnämnda brukar ha lite extra valmöjligheter som t.ex. att välja/välja bort vissa filer(som ex.vis språkversioner, pluggar mm) vid installationen (customize) samt var du vill installera (ev. också en avinstallationsfil)
Det där lär du dig snabbt. Det finns också en väldigt bra hjälpfunktion inbyggd i systemet (omfattar även specifika program) se bif. fil

Håkan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-17 08:48

Hej Håkan!

Tack för tipset.

Mvh
Cyber

1
Bevaka tråden