Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS X 10.2.8 på Wallstreet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 22:55

Jag lyckas inte installera Jaguar OS 10.2.8 på min Wallstreet där jag har OS 9.2.2. skivverktyg visar att HD är ok, jag begriper inte varför det inte går har fått rådet att Installera Jaguar först efter att formaterat HD och sedan OS 9.2.2. Jag förstår inte vitsen det är påstås att Jaguar skall ligga i den första delen av disken. Kan någon klok ge mig en förklaring till detta, eller råd om hur jag bäst får fart på min gamling.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-15 23:06

Vad händer när du försöker installera? Vad är det som går snett?

Om installationen lyckas men du inte kommer in i OSX, har du kollat Startskiva i inställningarna?

"Första delen av disken" låter som att någon givit dig rådet att partitionera disken med en partition för OSX, och en annan för OS9. Beskriv gärna hur du gått till väga och hur hela felet yttrar sig så går det lättare att hjälpa dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-16 00:10

På en Wallstreet behöver OSX installeras på en hårddisk mindre än 8 GB, eller om man har en större hårddisk partitionera den i två delar där den första delen är 7.99 GB, andra partitionen resten. Om jag inte missminner mig bör man också göra denna partitionering från OS9 (använd OS9-installationsskivan) sedan kan man formatera partitionen vid installation av OSX.

Man kan komma runt 8-GB begränsningen genom att använda ett hjälpprogram för installation och val av startskiva som heter XPostFacto. Med hjälp av det kan man också få Wallstreeten att spinna runt med 10.3 eller 10.4. 10.3.9 tycker jag är optimalt, pantern spinner smidigare än jaguaren!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-16 01:34

svar xevve: Jag kommer fram till att jag godkänner avtalet, när jag sedan klickar kommer valet av HD att installera upp. Min Hd är på 11 GB och jag har OS 9.2.2 + Ofice 98, vilket gör att jag har 8.9 GB kvar. HD är markerad med ett rött utropstecken och ett meddelande säger att det krävs 2GB för att installera programmet OS 10.2.8. Jag har ju 8.9 GB ledigt så jag har ju det som krävs enligt mitt sätt att se. Jag kan inte påbörja installationen. Jag har aldrig gjort nått sånt här tidigare, har levt många år utomlands och där hade jag det så ordnat att en data kille tog hand om sånt här åt mig.

Svar IngoX: Jag har skaffat en 40 GB som jag tänkt använda, jag har försökt installera 10.3.9 (jag har hört att den ska vara bäst) men fick ett felmeddelande att programmet inte gick att installera på min dator. Jag fick tipset att ta hem XPostFacto vilket jag gjorde. Men det verkade inte fungera knappar var svagt gråa jag kunde markera OS 9.2 men sedan gick det inte att bekräfta genom knappen. Jag försökte ändra i inställningar men inget hjälpte. Så jag lånade en Jaguar för att installera den istället. Men inte ens det går. Jag har haft stor glädje av macken tills nu och anledningen till att jag vill ha OS X är att jag har ett USB-instickskort som kräver OS X för att fungera. Jag har en del material som jag vill ta över och arbeta med (jag är författare). Och OS 9.2.2 med InternetExpolorer 5.1 är inte bra på att hantera websidor.

Jag måste säga att det är frustrerande att inte få till det, jag har haft en PC med Win 95 och office 97 som fungerade väldigt bra utan problem tills att jag kopplade in mig på Internet då bröt helvetet löst. Vilket gjorde att jag skaffade dåtidens fartmaskin Wallstreet och mina bekymmer med nätet var över.

Jag är envis som en röd gris och tänker inte ge mig innan jag hara lyckats fått detta att fungera, har bekanta som har båda OS installerade och det fungerar perfekt.

Jag har en skrivare som kräver Seriel uttaget och OS 9 annars hade man ju kunnat skippa den men det känns visset eftersom jag producerat så mycket genom OS 9 som jag är van vid och tycker om att använda.

Min dator är för mig en ordbehandlare och det är det viktigaste för mig, nu har jag oxå en Pismo med OS 10.4.8 som jag använder. Men jag vill få till det, det är det som är hela grejen. Har jag bestämt mig för en sak så ger jag mig inte förrän jag av utmattning faller samman över skrivbordet.

Nu har jag kommit upp i åren så jag ska nog inte provocera fram en infarkt, vilket var anledning till att jag startade tråden.

Hur partionerar man i XPostFacto innebär det att jag ska formatera HD först, ska jag skaffa nått som gör att HD vill ta emot OS X?

En sa att CD i Wallstreet var känsliga för kopior, jag kan ju installera OS 9.2.2 så då kan det väl inte vara nått fel på CD läsaren.

???????? PLEASE !!!!!!! A GOOD ADVICE IS WHAT I NEED!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 07:09

Du skriver bra och engagerande.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. jag kommer knappt ihåg vad man gjorde innan OSX.

Rena skott i mörkret:
Är det en DVD du försöker installera från och bara har en CD läsare.

/Tangen

1
Bevaka tråden