Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att använda en extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa.

Det är så att jag införskaffade mig en extern hårddisk på 500GB för ett tag sen, och jag undrar om ni har några bra tips på hur man bäst utnyttjar den.

Just nu har jag partionerat den i två delar, en på 215GB för alla tunga filer som jag kallar för Blaine HD, och en på 250GB för Time Machine. Hittills har jag lyckats fylla Blaine med 180GB och Time Machine med 115GB.

Jag har funderat lite på hur man bäst ska partionera och så för att få det ordnat m.m. Sen har jag även undrat att om man partionerar hårddisken och matar ut vissa delar som man inte använder, kommer hårddisken att arbeta mindre och därmed hålla längre?

En plan som jag har är att partionera lite mera så att jag då får 3 delar. En del för alla tunga gamla filmprojekt, gamla bilder och helt enkelt gamla saker. Ett arkiv helt enkelt, som större delen av tiden kommer att vara utmatad.

Och en del som jag har mitt iTunes-bibliotek (som är rätt stort), mitt iPhoto-bibliotek, filmprojekt jag arbetar med just nu osv. Som en utökning på den vanliga hårddisken. Denna hårddisk kommer att ligga aktiv hela tiden.

Resten går då till Time Machine. Detta är den första hårddisken jag har ägt och känner inte så många som använder hårddiskar på något smidigt sätt så jag tänkte kolla här om ni har några tankar och reflektioner om det jag sagt. Värt att nämnas är dock att jag är ett stort fan av ordning och reda, det ska gärna vara systematiskt och logiskt.

Alla hjälpsamma svar är uppskattade.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-15 22:13

Varför vill du partionera den överhuvud taget? Jag har en 500gb till timemachine och allt som jag inte vill ska hamna i timemachine lägger jag snyggt och prydligt på disken.

Måste man inte ha en partion för Time Machine eller?

Och hur är det hur mycket hårddisken jobbar? Just nu så är alla partioner inmatade hela tiden så hårddisken står och tuggar hela datorns vakna tid, jag tänkte att om man istället skulle ha bara en hårddiskpartion på ca 100GB som är inmatad så skulle datorn jobba en femtedel så lite typ? Fast det kanske bara är som jag inbillar mig, har ingen större kunskap när det gäller hur hårddiskar fungerar.

Dessutom är det lite roligt med flera hårddiskpartioner :p, man kan döpa dem till olika namn och verkligen ordna in saker på olika hårddiskar istället för olika mappar på hårddisken.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-15 22:42

Time Machine behöver ingen dedikerad partition, du får en mapp som heter Backups.backupdb. Disken arbetar lika mycket oavsett hur du lägger partitionerna om det är samma data du ska hämta / skriva.

Partitioner kan vara trevligt men jag har tröttnat på det eftersom man inte kan utnyttja diskutrymmet maximalt. Anta att du delar upp den i 250Gb / 150Gb / 100Gb så kanske du fyller 250 delen men 150Gb delen kanske bara använder 80GB.

MvH Bylund

Okej, mycket bra information. Jag ska tänka över min situation lite då :). En dålig sak jag märkte var att när man partionerar så kan man alltid förminska de partioner som redan finns men man kan inte förstora dem, har jag alltså en stor som jag förminskar kan jag inte utnyttja det utrymmet på annat sätt än att skapa en ny partion.

1
Bevaka tråden