Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal Imac - vad har man den till?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2008-04-15 20:10

Fick en gammal blågrön Imac för 100 spänn, på second hand. Kunde inte motstå för den är vacker i formen. Den är tillverkad 1998. -------
Den har en hårddisk om 14,3 GB
Processor G3, 233 Mhz
Inbyggt minne 97 MB, cach 512K
Två USB utgångar, Eternet
Den har en CD spelare också.
Ja, det var i stort sett vad burken innehåller.
I maskinen finns det just nu syst. 8.5 - Funderar på att gradera upp det till 9.1 eller 10.3 + 9.2 om det går.

Försökte hitta en handbok hos Apple. De hade en länk, men i slutet på länken fanns inget.
Så vad kan man göra med den här gamla burken? Vore kul om den fick jobba.
Annars får den väl stå övers på bokhyllan och hålla min första mac SE och Performa 450 sällskap. Jag har så vårt att slänga de gamla trotjänarna.

Någon som har tips om användningsområde för Imacken

Senast redigerat 2008-04-19 11:13

Du behöver mer minne för att köra Mac OS X, om du inte tänker ge dig på någon av de första utvecklarbetorna.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-15 22:19

Jag har 512 Mb minne i min iMac G3. Har uppgraderat den med ett Sonnet G3 kort på 500 MHz med Firewire. Innan Uppgraderingen körde jag 10.1 med 9.2. Sen jag bytte processor så har jag använt den med 10.2 och 10.3. Nu använder jag den som server med 10.3 server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 23:45

En sådan maskin fast med 128 MB körde nyligen 10.4 med mycket gott resultat.
Man kan göra allt vardagligt som inte kräver massa kraft. Skriva, surfa, maila, lyssna på musik, etc. Det är en tillräcklig dator för förvånansvärt många människor i dag skulle jag tro. Speciellt om du har 15 GB — då kan man t.o.m. få plats med en del bilder, etc.

@torin:

Grattis till ny-förvärvet.

Som Rajje skriver; det går göra förvänansvärt mkt vardagligt.

Kika gärna efter litet kompletterande minne. Det bör du kunna hitta mkt billigt. Med 256 Mb lr 512 Mb kommer du ha en helt kompetent maskin.

Välkommen i vintage-iMac-klubben.

Jag kommer hålla vantarna på mina, tills de bryter loss dem från mina kalla, döda händer...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-16 15:43

Min röst går till ett akvarie.

Mitt råd är att installera Mac OS 8.6, det är den version som funkar allra bäst på den modellen. Sedan skadar det aldrig att maxa minnet och stoppa in en något större hårddisk.

Sedan är det bara att leta upp mängder med gamla spelklassiker som inte finns till Mac OS X!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-16 17:09
Ursprungligen av Mikamar:

Mitt råd är att installera Mac OS 8.6, det är den version som funkar allra bäst på den modellen. Sedan skadar det aldrig att maxa minnet och stoppa in en något större hårddisk.

Sedan är det bara att leta upp mängder med gamla spelklassiker som inte finns till Mac OS X!

Skulle inte vilja säga att OS 8.6 funkar bäst på den, kanske om du inte är uppkopplad mot internet och inte vill köra iTunes tex. OS X fungerar mycket bra på den och då får du in modernare programvaror.

Om du tänker köra OS X på iMacen så måste du uppdatera firmware i den, annars får du problem. Köpte en iMac rev D för några år sedan som hade OS X installerat. Det var mycket krångel att fixa firmware uppdateringen i efterhand. Tänk också på att partionera hårdisken då partionen som OS X startar ifrån inte får vara större än 8 GB.

Lowendmac har en del artiklar om dessa maskiner som är bra.

Just nu så har jag ett VRAM samt 64 MB RAM på Tradera till just den modellen... ja förutom den även bortplockade CD-Driven för samma modell - just nu så är priset jättehögt (NO) - bara 1 bud på 1 krona så passa på

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=62749413

Tänk på att optimera rejält om du ska köra OS X. Rensa bort fonter, onödiga språkfiler osv.
Kolla gärna in denna länk: http://lowendmac.com/eubanks/07/0312.html

Sen undrar jag vilken version av OSX man bör köra. Bli inte arg nu, men jag tror Jaguar blir snabbast. Lite trist kanske, men fundera på det.

  • Medlem
  • 2008-04-18 11:30
Ursprungligen av tompamac:

Sen undrar jag vilken version av OSX man bör köra. Bli inte arg nu, men jag tror Jaguar blir snabbast. Lite trist kanske, men fundera på det.

Jaguar är aldrig snabbast. Panther isf (10.3).

Kan nån moderator gå in och ta bort serienumret i första inlägget.

(Säger inte detta för att vara grinig utan för att ohederliga typer gärna snor ett serienummer och sedan säljer sin egna stulna maskin ihop med ett hederligt serienummer...)

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2008-04-19 11:14
Ursprungligen av Goflorp:

Kan nån moderator gå in och ta bort serienumret i första inlägget.

(Säger inte detta för att vara grinig utan för att ohederliga typer gärna snor ett serienummer och sedan säljer sin egna stulna maskin ihop med ett hederligt serienummer...)

Hade ingen aning om att någon skulle vara intresserad av numret på en sådan gammal masin, men nu har jag fixat det.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2008-04-21 18:48

Tack för alla svar och intressanta idéer.
Hur det nu än blev så tog jag bort 8.5 och laddade in 9.1
Tänkte att jag då kunde köra en del gamla program som visserligen går i 9.2 i en annan G3, men det är betydligt bökigare.
Nu vill jag hitta en webbläsare, firefox finns väl inte till 9.1. Har lagt in Mozilla men den är vedervärdig. Någon som har tips?

Batteriet är nog slut för den ställer in sig på år 1956. ( är det sant att den ställer sig på Seve Jobs födelsedag?) så jag får ge mig in i datorn och byta det.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-04-21 19:29
Ursprungligen av torin:

Försökte hitta en handbok hos Apple. De hade en länk, men i slutet på länken fanns inget.

Prova denna länk på engelska dock, eller om du hellre vill ladda ner Användarmanualen eller annat om iMac G3 kan du göra det här.

Har själv en sånn iMac med 8,6 som jag köpte ny i september 98, men har inte använt den på ett antal år. Kanske dags att plocka fram den igen.:)

Funkar fin-fint

Kör min gamla iMac G3/500MHz ute i verkstaden och använder den där för elektronik- och mekanik-CAD.

Fungerade fin-fint med 10.2, men är lite seg med den 10.4 som jag lade in häromveckan. Har runt sådär 380 Meg minne i burken + en 120 G hårddisk. Kör ofta OS9 på den för att hantera äldre program och i nödfall drar jag till och med igång SoftPC (DOS 3.1 eller något i den häraden....) för att jobba med ett gammalt styrprogram för NC-Fräsar och NC-Svarvar.

Har den också kopplad mot några elektronikinstrument för att dumpa mätdata.

Kommer nog att tuffa på ytterligare många år....

/ LB

iCab är webbläsaren som gäller.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-04-27 21:03

Har själv en iMac G4 Globe . . . . och helt seröst har den fungerat bättre än de andra SPLITTERNYA mac:arna jag har så
Så frågan är fan om man ska sälja den .

Använd den till att styra upp lägenheten eller kåken.
http://www.shed.com/index.html
Prylar finns på ehem och många andra ställen om man söker på X10.
http://ehem.com/shop/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-28 15:33

Större hårddisk och mer minne. Inte så svår att öppna.
Jag kör en del gamla nostalgi-program. Plus nytta.
Har en ordlista som bara fungerar i OS9 och är för snål för att köpa en ny. Har Nationalencyklopedien som också bara går i OS9.
Föredrar Civilization 2, gillar inte 3 eller 4.
Ingemar skiing game, Dark Castle, Bert ...
Har inte fått Sheepshaver att fungera med alla program på min MBP.

Linux! Ubuntu så klart! eller Debian kanske i värsta fall DamnSmallLinux. Går nog fortfarande mycket bra på en sådan maskin.

Jag har en blå lite kraftfullare variant som nu ska få en dos Ubuntu när jag kör OSX på den nya iMacen. Fast jag är iof van eftersom jag arbetet på en PC med Ubuntu i något år, så då är det svårt att vara utan. Kan nog vara en liten utmaning att få det att fungerar på en gammal ppc-maskin

Kommer nog köra in en dualboot med Ubuntu på min nya iMac också.

Med tanke på att Ubuntu håller på som bäst att avveckla sitt PowerPC-stöd är nog Debian ett bättre val i så fall, eller varför inte strunta helt i Linux och köra OpenBSD.

Jo, Debian kanske vore något. Jag är lite förtjust i apt som pakethanterare.

Någon som vet hur de gamla färgade imacarna håller för värmen? Jag sitter lagom så jag ser fönstret över min, och då ångar det sådär som det brukar göra om varm asfalt om sommaren...

1
Bevaka tråden