Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får man diskutera Jailbreak men inte OSx86

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men min riktiga fråga är:
Jag vill höra en motivering till varför Jailbreak diskusioner är tillåtet när inte OSX86 är det..

Detta har bidragit till att väldigt många inte gillar 99.se och anser att ni verkligen kört över oss användare. Ge oss en föklaring istället

Varför är Jailbreak tillåtet här och inte osx86?

Därför att vi har valt att driva ett forum speciellt riktat mot Mac-användning. Om du vill diskutera användningen av andra datorer får du ta de diskussionerna till ett forum som är lämpat för det.

Motiveringen håller väl knappast eftersom jag utgår ifrån att det är OK att ställa frågor om Apples Windowskompatibla mjukvaror här oavsett datorleverantör?

  • Medlem
  • 2008-04-15 16:46

Torftig förklaring

Ser inget problem i att diskutera det på /musik (som ju är plattformsoberoende), så starta en tråd under Datorer och kringutrustning där. Jag är själv ganska intresserad av OSx86, även om jag inte haft tid att forska närmare i det...

Så då får vi diskutera detta under Musik då?
annars är det ju bra många trådar som skall bort om detta är regeln:

Ursprungligen av Marcus K:

Därför att vi har valt att driva ett forum speciellt riktat mot Mac-användning. Om du vill diskutera användningen av andra datorer får du ta de diskussionerna till ett forum som är lämpat för det.

Finns väldigt mycket som skall bort då..

Tja, sammanslagningen med /musik är ju minst sagt krystad till att börja med (mer än rent logistiskt finns det ju inga beröringspunkter alls egentligen). Och börjar man införa något slags Mac-regler där så hade nog skilsmässan blivit ett faktum illa kvickt...

Sen vet jag ärligt talat inte alls den legala statusen på OSx86, men det borde ju inte vara värre än Jailbreak i alla fall. Konstigt att man inte betraktar OS X som en Mac-produkt fö.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 17:01

Jag skulle nog hålla mig borta från att diskutera osx86 tills vi tagit ett gemensamt beslut hos oss som modererar sidan. Annars finns risken att det blir bortplockat.

Apple är en annonsör på sidan. Det är onödigt att utmana sin trovärdighet hos de som ger dig pengar.

Ursprungligen av Sidde:

Jag skulle nog hålla mig borta från att diskutera osx86 tills vi tagit ett gemensamt beslut hos oss som modererar sidan. Annars finns risken att det blir bortplockat.

Hur svårt är det att förstå, men vill diskutera frågan då det uppenbarligen är ett känsligt ämne.

Den legala statusen på osx86 och Jailbrak
är det ingen som vet.

Inget är olagligt förens det testats i domstol.
Det finns många som hävdar att jailbreak och osx86 är olagligt
och många hävdar motsatsen..
Det jag tycker är konstigt är att moderatorerna härifrån går in och säger vad som är rätt och vad som är fel i något Apple inte ens uttalar sig om.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 17:04
Ursprungligen av olofdahlbom:

Den legala statusen på osx86 och Jailbrak
är det ingen som vet.

Inget är olagligt förens det testats i domstol.
Det finns många som hävdar att jailbreak och osx86 är olagligt
och många hävdar motsatsen..
Det jag tycker är konstigt är att moderatorerna härifrån går in och säger vad som är rätt och vad som är fel i något Apple inte ens uttalar sig om.

Kanske du som är så handlingskraftig kan ta upp det med en av juristerna från Apple Sverige då. Så vi får klart för oss vad som gäller. Dina ord är inte mycket värda i detta sammanhang tyvärr, du är extremt partisk.

Ursprungligen av olofdahlbom:

Varför är Jailbreak tillåtet här och inte osx86?

OSx68 är i gråzonen men sist det var på tapeten valde vi att inte tillåta det. Du kan läsa en motivering här, men den kanske du redan sett. Och har man väl gjort det en gång måste man vara konsekvent sedan. Men inget är ju omöjligt, det hänger lite i luften att diskutera både den biten och det här med att folk diskuterar att de använder versioner av systemet som inte är släppta (se hela debatten kring Leopard-betorna).

Jag såg din andra tråd och det är förstås ingen som hävdar att det är olagligt att diskutera det, jag tror du fått det om bakfoten om du tror att vi tror det. Det är så vitt jag vet inte olagligt att diskutera hur man får tag i piratkopior och det är antagligen inte ens olagligt att diskutera hur man knäcker kopieringskydd i program eller var man hittar serienummer osv. Men vi har valt att inte ha med sådana diskussioner här för att vi inte vill bidra till sådant. Inte för att vi tror att vi bryter mot lagen då.

Jag håller inte med om att jailbreak är samma sak, däremot. Men det blir säkert hårklyverier om vi går in på den biten.

Ni är väl lika partiska åt andra hållet?

Summa sumarum, Man får alltså inte diskutera Osx86 för att ni är rädda att
gå i stä med era annonsörer??

kloner

Det kostar att leva så låt de som måste ta hänsyn till detta och som skapat forumet bestämma. Det finns nog gott om plats på andra ställen att diskutera. Ni kan ju fråga psystar.

Varför anser du att Jailbreak är annorlunda??

Jailbreak är ju inte olagligt men det häver dock din garanti. Att köra OSX på en icke-Appledator är ju helt andra bullar.

Att köra OSX på en icke-Appledator tycker jag kan jämföras med att köra Xbox-mjukvara på ett Playstation. På samma sett som ett Xbox är både hårdvara och mjukvara är en Mac både hårdvara och mjukvara.

okej, tack för alla svar.
Då vet jag hur det ligger till.

Skall hålla mig borta från detta ämne.

Tack för ett annars kanonbra forum!

  • Medlem
  • 2008-04-15 17:16

Men det är i det fallet ok att köra playstation-mjukvara på en xbox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 17:27

Personligen ser jag ingen relevans att ha med jailbreak i denna topic ens en gång. Varför ta två frågor samtidigt...

Men angående OSx86 så är det enligt IDG nu två firmor (ett svenskt och ett amerikanskt) som säljer datorer för OSX.
http://www.idg.se/2.1085/1.156228
Detta gör det ju än mer intressant att ta upp frågan, även om dessa inte nämner OSx86 utan snarare att man får själv köpa och installera OSX.

För rent krasst så är OSx86 som att piratkopiera Windows Vista eller vad som, man köper aldrig en licens för OSX i och med OSx86 och det är ju där det går illa till.

Ursprungligen av Trineo:

Men angående OSx86 så är det enligt IDG nu två firmor (ett svenskt och ett amerikanskt) som säljer datorer för OSX.
http://www.idg.se/2.1085/1.156228
Detta gör det ju än mer intressant att ta upp frågan, även om dessa inte nämner OSx86 utan snarare att man får själv köpa och installera OSX.

Även om Apples PC-datorer är mycket bra datorer så är de fortfarande i grunden vanliga datorer. De här datorerna som det tipsas om i IDG-artikeln är inget annat än vanliga datorer med hårdvara som Mac OS X har stöd för. Det är inte som på 80-talet då klontillverkarna kopierade Apples ROM-kretsar.

Ursprungligen av Trineo:

För rent krasst så är OSx86 som att piratkopiera Windows Vista eller vad som, man köper aldrig en licens för OSX i och med OSx86 och det är ju där det går illa till.

Fast var inte tanken att "själv köpa och installera OSX"? Det kan väl knappast vara piratkopiering?

nej, rent krasst har det marginellt med mjukvaran att göra, det är väl uppenbart att apples intäkter kommer från datorförsäljning och inte mjukvaruförsäljning, även fast de i monopolställning självklart går hand i hand. klart jag ser poängen med bannlysning av osx86trådar, samtidigt tycker jag att det är hyckleri.
angående xbox-mjukvarujämförelsen är ju inte trådar om xbmc bortplockade,även fast microsoft väl annonserat här en del. det är litet fånigt tycker jag, det saknar genomgående konsekvens. jag tror man ska vara väldigt försiktig med censur på fora öht, inte mycket att hänga i granen utan användare..

Jag har svårt att tänka mig att en majoritet av användarna kommer att försvinna bara för att just OSx86 inte får diskuteras här. Med hyfsat stor säkerhet kan jag säga att dom flesta användarna på /mac-delen har en "äkta" mac.

När man köper Mac OS så går man med på att bara installera det på Apple-hårvara (typ). I alla fall är det min tolkning av det avtal som man läser igenom som en del av installationen. Således går OSx86 emot detta avtal. Vad gäller iPhone/iTouch så vet jag inte vad som gäller - godkänner man ett avtal om att inte installera "icke Apple mjukvaror" som en del av köpet / registrering? Om så borde även Jailbreak inte diskuteras då det bryter mot detta avtal... Annars tycker jag det är fritt fram!

  • Medlem
  • 2008-04-15 19:00
Ursprungligen av MagnusB:

När man köper Mac OS så går man med på att bara installera det på Apple-hårvara (typ). I alla fall är det min tolkning av det avtal som man läser igenom som en del av installationen. Således går OSx86 emot detta avtal. Vad gäller iPhone/iTouch så vet jag inte vad som gäller - godkänner man ett avtal om att inte installera "icke Apple mjukvaror" som en del av köpet / registrering? Om så borde även Jailbreak inte diskuteras då det bryter mot detta avtal... Annars tycker jag det är fritt fram!

Man ingår inga avtal när man köper en iPhone om det inte är ändrat nyligen. Hur avtalet i iTunes ser ut vet jag inte.

15% av alla macanvändare kör osx86
ute i världen..

Det innebär 8626 st här på 99.se

Bara statistik!

Många tror inte att det är så vanligt med osx86, men det är det..
Samma sak som att man knappt tror att var 10:e är homosexuell.
Tabuämnen är svåra att se spridningen på..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 18:07
Ursprungligen av olofdahlbom:

15% av alla macanvändare kör osx86
ute i världen..

Det innebär 8626 st här på 99.se

Bara statistik!

Många tror inte att det är så vanligt med osx86, men det är det..
Samma sak som att man knappt tror att var 10:e är homosexuell.
Tabuämnen är svåra att se spridningen på..

Nu är största spridningen i Asien och i sverige är spidningen inte så enorm. Sedan har vi byggt en användarbas med majoritet ppc-macar som nu gått över till intel. Tror siffran kanske är några hundra som kör osx86 och inte äger en mac.

  • Medlem
  • 2008-04-15 18:46
Ursprungligen av olofdahlbom:

15% av alla macanvändare kör osx86

Kan på rak arm påstå att 0% av alla macanvändare kör osx86.

Apple tillverkar Mac(intosh). Mac kommer med OS-X förinstallerat. Finns ingen som helst anledning att köra ett hackat OS på en dator som kan köra samma OS ohackat.

Aha, du menar MacOS-användare. 15% som använder? Eller 15% som någon gång testat att installera? Jag känner en hel det homosexuella, konstigt nog känner jag inte en ända som kör osx86 (ingen heterosexuell som gör det heller för den delen).

Personligen är jag tveksam till huruvida iPhone-hack hör hemma här på forumet. osx86 gör det inte, i min mening.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 18:54
Ursprungligen av SirN:

Kan på rak arm påstå att 0% av alla macanvändare kör osx86.

Apple tillverkar Mac(intosh). Mac kommer med OS-X förinstallerat. Finns ingen som helst anledning att köra ett hackat OS på en dator som kan köra samma OS ohackat.

Aha, du menar MacOS-användare. 15% som använder? Eller 15% som någon gång testat att installera? Jag känner en hel det homosexuella, konstigt nog känner jag inte en ända som kör osx86 (ingen heterosexuell som gör det heller för den delen).

Personligen är jag tveksam till huruvida iPhone-hack hör hemma här på forumet. osx86 gör det inte, i min mening.

I homosex.sammanhanget blir det lite lustigt att du stavar enda med ä (ända).:D

Ursprungligen av SirN:

Kan på rak arm påstå att 0% av alla macanvändare kör osx86.

Apple tillverkar Mac(intosh). Mac kommer med OS-X förinstallerat. Finns ingen som helst anledning att köra ett hackat OS på en dator som kan köra samma OS ohackat.

Aha, du menar MacOS-användare. 15% som använder? Eller 15% som någon gång testat att installera? Jag känner en hel det homosexuella, konstigt nog känner jag inte en ända som kör osx86 (ingen heterosexuell som gör det heller för den delen).

Personligen är jag tveksam till huruvida iPhone-hack hör hemma här på forumet. osx86 gör det inte, i min mening.

Vad i helvete hade du tänkt dig med att dra in sexuell läggning i det hela?
DET finns det ju verkligen andra forum för www.qx.se t ex.

Min högst personliga åsikt är att om man kör ngt fulhackat OS X på en urkig PC så är man snål eller så vågar man väl inte byta dator eller nåt.

  • Medlem
  • 2008-04-15 19:03
Ursprungligen av Goflorp:

Vad i helvete hade du tänkt dig med att dra in sexuell läggning i det hela?

Ähum, nu var det faktiskt inte jag som drog in det, utan trådskaparen... I framtiden uppskattar jag om du sätter dig in i diskussionen innan du använder dylika kraftuttryck.

Bevaka tråden