Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Licensvillkoren för Photoshop är ju lite tröttsamma...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 16:06

Enligt licensenvillkoren för Photoshop får/kan man aktivera samma licens på två datorer samtidigt. Förutsatt då att de datorerna är antingen två Win-kärror eller två Mac:ar. En av varje går inte, vilket är lite tröttsamt för mig, med en stationär PC och en sprillans ny MacBook. Visst, man kan ju köra parallels, men skälet att skaffa macbook var ju lixom att slippa widows...

FY, Adobe, FY

Ta kontakt med Adobe och hör om de är villiga att byta ut dina nuvarande licenser mot Mac-licenser.

Ursprungligen av Marcus K:

Ta kontakt med Adobe och hör om de är villiga att byta ut dina nuvarande licenser mot Mac-licenser.

Det hjälper väl inte?

Han har 1 licens, och den skulle han vilja använda på 1 PC och 1 Mac.

Det är tydligen tillåtet att aktivera på 2 Macar eller 2 PC, men inte 1 av varje.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 16:42

Jo, fast det är inte jag, eftersom jag har bättre skärm på min stationära PC... =/

Strängt taget är det ju bättre med PC-licens om man kör blandat, eftersom macen kan köra win, men PC:n kan inte köra mac. Skulle ju trots det kraftigt föredra att slippa köra win på macen som sagt...

Ursprungligen av rydan:

Jo, fast det är inte jag, eftersom jag har bättre skärm på min stationära PC... =/

Du kan ju skippa den stationära PCn, och köra den skärmen som extern skärm på MacBooken.

Edit:
Två själar, samma tanke, samma minut.

Du kan ju ändå kontakta Adobe. Det är möjligt att de kan hjälpa dig. Situationen blir ju inte värre av det. Om inte annat kan du kanske koppla skärmen till MacBooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 16:46

Jag har f ö pratat med Adobe om det, och de är kraftigt ovilliga att hjälpa till kan jag meddela. HAr tydligen nått att göra med att de har olika pris (!) på Photoshop fö PC och Mac.

Ursprungligen av rydan:

Jag har f ö pratat med Adobe om det, och de är kraftigt ovilliga att hjälpa till kan jag meddela. HAr tydligen nått att göra med att de har olika pris (!) på Photoshop fö PC och Mac.

Kontakta dem igen i så fall. Den personen visste nog inte riktigt vad han/hon pratade om.

Jag kollade priserna på Adobes hemsida nu...

Fullversion kostar 10.075 för både Win och Mac
Uppgraderingsversion kostar från 2.775 för både Win och Mac.

Så priset borde inte vara något hinder för att byta en Win-licens till en Mac-licens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 16:56

Då kanske det kan vara på G att lösa sig. Vet att Lightroom går att aktivera både på PC och Mac, och när jag diskuterade det här med Adobe var väl kanske ett par månader sedan, och då kostade de olika...

Måste säga att Adobe är så drygo!
De är dyra, spionerar och är väldigt väldigt snåla

Förmodligen det som händer när ett företag blir förstort kanske...

Värsta är väll att man inte kan ha CS sviten på både Mac OS X och Windows om man har båda OSen på samma dator.
Ska man betala för två licenser som ska vara på samma dator, samma program.

Det här gör mig riktigt förbaskad på Adobe, faktiskt! Det enda de gör är att uppmuntra piratkopiering...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 08:24

Adobes lilla inlåsning nu upplever jag som bara strulig. men det kan å andra sidan bero på att jag(vi) har fem skarpa CS3 licenser. Det är möjligt att dom inte har gjort denna fiffiga inlåsning på grund av användare som jag.

Jag har inte Photoshop nu, men jag har just köpt Dreamweaver CS och bekantat mig med det där med registreringen.

Är det samma för DW som med PS, att man kan installera samma licens på två datorer? Jag tänkte ha en dator hemma...

Jag tycker det är att hålla sig inom så väl lagens arm som dem moraliska aspekten, att ha en fungerande kopia på datorn hemma. Jag menar, jag är ju knappast på företaget OCH hemma sammtidigt...!! Ja, det där är ni bekanta med.

Jag kör Windows på denna variant.

Ursprungligen av Eclipse:

Jag har inte Photoshop nu, men jag har just köpt Dreamweaver CS och bekantat mig med det där med registreringen.

Är det samma för DW som med PS, att man kan installera samma licens på två datorer? Jag tänkte ha en dator hemma...

Jag tycker det är att hålla sig inom så väl lagens arm som dem moraliska aspekten, att ha en fungerande kopia på datorn hemma. Jag menar, jag är ju knappast på företaget OCH hemma sammtidigt...!! Ja, det där är ni bekanta med.

Jag kör Windows på denna variant.

http://www.adobe.com/products/eula/tools/

Kolla punkt 2b...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 11:55

Det är nog mer tänkt att om någon har en stationär och en bärbar dator så måste han inte köpa 2 licenser bara för att kunna använde CS när man reser eller är på kund besök. Fast jag håller med att Adobes olika serienummer för PC/Mac är rätt dåligt. Men är det något som är sämre så är det Adobes kundtjänst.

//Rob

1
Bevaka tråden