Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Psystar tillverkar billig Macklon

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Företaget Psystar har börjat marknadsföra en dator kallad OpenMac som använder standardkomponenter och som uppges komma med Leopard förinstallerat. Och den är billig."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.155925

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-14 12:33

Är en vanlig PC med OSx86. Som någon säljer...

Jag undrar hur länge det tar innan Apples advokater har fått tag i kedjor och blyrör... det vankas slarvsylta.

Bra! Precis den där datorn har Apple länge saknat i sitt produktutbud. Om inte Apple kan tillverka den är det ju fantastiskt om någon annan tar initiativet.

Ursprungligen av Marcus K:

Bra! Precis den där datorn har Apple länge saknat i sitt produktutbud. Om inte Apple kan tillverka den är det ju fantastiskt om någon annan tar initiativet.

Problemet är att det bryter mot licensavtalet för OS X. Apple har ju avstått från den marknaden just för att den erbjuder låga vinstmarginaler och högre supportkostnader i och med att variationen av hårdvara kommer att bli större.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-14 14:47

http://www.psystar.com/ är nere nu. Troligen överbelastat. Eller så har apples advokater redan agerat?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-14 19:59
Ursprungligen av IngoX:

http://www.psystar.com/ är nere nu. Troligen överbelastat. Eller så har apples advokater redan agerat?

Tror på advokaterna hos Apple:p

Ursprungligen av IngoX:

http://www.psystar.com/ är nere nu. Troligen överbelastat. Eller så har apples advokater redan agerat?

Jag tror att det är Daring Fireball-effekten.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Problemet är att det bryter mot licensavtalet för OS X. Apple har ju avstått från den marknaden just för att den erbjuder låga vinstmarginaler och högre supportkostnader i och med att variationen av hårdvara kommer att bli större.

Vad jag vet ingår inte något licensavtal i OSx86.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-04-14 20:50

Det börjar lukta ploj om det hela.
V ar det ett marknadsföringstrick så var det uppenbarligen Apples jurister som snabbt slog till?

Tjopp!

Ursprungligen av oqvist:

Det börjar lukta ploj om det hela.

Nej, jag tror inte det är ploj. Sajten är uppe nu. De har bytt ut namnet Open Mac mot Open Computer.

Blir spännande att se om de får fortsätta, och i så fall hur länge det håller...

Senast redigerat 2008-04-15 10:04

Är det inte dax att tillåta diskussion om OSx86 på 99.se snart.
eller har ni ännu kvar eran censur i detta ämne era fanboys?

Ni sitter gärna och Jailbreakar era Iphones.. men att det finns en halv miljon
OSx86 användare och att det är en enorm scen blundar ni för.

Psystar tar ett steg i helt rätt riktning enligt mig.

//MVH Olof Dahlbom

För ett år sedan blev jag utkasttad från detta forum för att ha startat en tråd om osx86.
Jag tycker det är ett av de intressantaste ämnena rådanade mac idag.

  • Medlem
  • 2008-04-15 09:55

De har ju väldigt svårt att garantera att den är framtidssäker utan att man är tvungen att hacka den igen med "minimal kext patching".

Att installera OS X på x86 är att bryta mot OS X licensavtal, vad jag förstår.

Ursprungligen av Mattias H:

Att installera OS X på x86 är att bryta mot OS X licensavtal, vad jag förstår.

Men nu är det väl iaf detta som sitter i maskinen?

Ursprungligen av micke_nkpg:

Men nu är det väl iaf detta som sitter i maskinen?

Ja, det är det. Men det är ju ändå en Leopard inblandad där någonstans, eller hur?

Och då är det ett brott mot Apples licensavtal för Leopard.

Hur detta sedan behandlas rent juridiskt är en annan femma - jag tror inte att något sådant faktiskt har prövats juridiskt - men det är ett brott mot Apples EULA

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är det. Men det är ju ändå en Leopard inblandad där någonstans, eller hur?

Och då är det ett brott mot Apples licensavtal för Leopard.

Hur detta sedan behandlas rent juridiskt är en annan femma - jag tror inte att något sådant faktiskt har prövats juridiskt - men det är ett brott mot Apples EULA

Om OSx86 är en ren klon ja, annar inte. Sedan vore det kul o veta om denna EULA gäller utanför USA. För det skulle jag inte tro att den gör. Dock krävs det troligen domstol för att avgöra detta.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Om OSx86 är en ren klon ja, annar inte.

Det får du gärna förklara närmare... Är inte OSx86 en patchad Leopard? Har man inte utgått från en Leopard, och sedan fixat och trixat med den?

Ursprungligen av micke_nkpg:

Sedan vore det kul o veta om denna EULA gäller utanför USA. För det skulle jag inte tro att den gör. Dock krävs det troligen domstol för att avgöra detta.

Japp, håller med. Skulle vara intressant att se hur en sådan EULA håller juridiskt utanför USA.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det får du gärna förklara närmare... Är inte OSx86 en patchad Leopard? Har man inte utgått från en Leopard, och sedan fixat och trixat med den?

Det vet jag inte, men sålänge det inte framgår så kan vi bara sia om detta i skyarna. OSx86 fanns vad jag vet innan Leopard.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, håller med. Skulle vara intressant att se hur en sådan EULA håller juridiskt utanför USA.

jag är gansk övertygad om att den inte gör det nämligen. Detta pga att det nästan aldrig ändras i dom när produkter byter marknad. Databranschen är inte ensam om detta.

Sedan att ett företag tillverkar enclone av en anan dator är väl igentligen inte allvarligt i sig. För det som sitter i apples macmini är inga unika komponenter i sig. Det är mest OEM-saker som är en skräddarsydd kombination för just Mac OS X. Det är kombinationen som är unik, inte komponenterna i isg. Och vad jag vet så har apple inte patent på detta. (men det kommer säkert )

Ursprungligen av micke_nkpg:

Det vet jag inte, men sålänge det inte framgår så kan vi bara sia om detta i skyarna. OSx86 fanns vad jag vet innan Leopard.

Ja, OSx86 fanns kanske före Leopard - och i så fall byggde den ju på Tiger, eller på en beta av Leopard.

Om det inte finns en Leopard (eller Tiger) i botten av OSx86 - hur skulle det ha gått till?

Skulle någon programmerare ha suttit och gjort ett nytt operativsystem, som ser ut exakt som OS X, men som inte innehåller någonting från en äkta OS X? Det tror inte jag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 10:58

Problemet eskalerar väl vidare från EULA-licensavtal till vem tar hand om supporten av mjukvaran. Sedan är det också en äganderätt. Som upphovsman får du faktiskt bestämma vilka som får använda din produkt offentligt och vilka som inte får det.

Mjukvara/Kod behandlas som litteratur enligt upphovsrätten. Vilket gör att en dator som säljs med Leopard som inte apple godkänt blir olaglig i alla länder som har skrivit under de internationella konventionerna.

Ursprungligen av Sidde:

Mjukvara/Kod behandlas som litteratur enligt upphovsrätten. Vilket gör att en dator som säljs med Leopard som inte apple godkänt blir olaglig i alla länder som har skrivit under de internationella konventionerna.

Men nu är det ju inte Leopard i den, så vad är problemet? Apples attityd kanske.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 11:13
Ursprungligen av micke_nkpg:

Men nu är det ju inte Leopard i den, så vad är problemet? Apples attityd kanske.

Skulle tro att marknadsföringen är ett stort problem. De bryter mot upphovsrätten troligtivs med den marknadsföringen, samt att de har moddat firmwaren, beroende på vilken kod som ligger där i, kan också bryta mot upphovsrätten.

Men men, det är upp till jurister att avgöra det. Tror knappast att du har den makten att avgöra vad som är rätt och fel.

Ursprungligen av Sidde:

Men men, det är upp till jurister att avgöra det. Tror knappast att du har den makten att avgöra vad som är rätt och fel.

Ingen här har det, så varför bara skriva att jag inte har det?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 17:14
Ursprungligen av micke_nkpg:

Ingen här har det, så varför bara skriva att jag inte har det?

För att vi som driver sidan har rätt att avgöra vad vi vill ska diskuteras och inte. Vi har dragit en gräns, och du får acceptera den. Sedan kan du ifrågasätta och ge argrument mot. Men eftersom detta är en gråzon kanske du får acceptera att följa våra regler.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 18:14
Ursprungligen av Sidde:

För att vi som driver sidan har rätt att avgöra vad vi vill ska diskuteras och inte. Vi har dragit en gräns, och du får acceptera den. Sedan kan du ifrågasätta och ge argrument mot. Men eftersom detta är en gråzon kanske du får acceptera att följa våra regler.

Är du med och driver sidan? Jag trodde att du bara var en vanlig oavlönad moderator.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 18:37
Ursprungligen av Konrad:

Är du med och driver sidan? Jag trodde att du bara var en vanlig oavlönad moderator.

Även om vi inte får en lön så är vi med och driver sidan. Vi modererar, det är en del av sidans drift...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 18:57
Ursprungligen av Sidde:

Även om vi inte får en lön så är vi med och driver sidan. Vi modererar, det är en del av sidans drift...

Vi som skriver är en del av sidans drift också.
Om ingen skrev hade ni inget att modda.
Give and take, du vet.
Bra att det finns moderatorer, men man behöver ju inte sitta och tycka att man är märkvärdig för det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-15 19:08
Ursprungligen av Konrad:

Vi som skriver är en del av sidans drift också.
Om ingen skrev hade ni inget att modda.
Give and take, du vet.
Bra att det finns moderatorer, men man behöver ju inte sitta och tycka att man är märkvärdig för det.

märkvärdig, nja. jag bara konstaterade att vi upprätthåller lag och ordning på forumet. eftersom stålliga medlemmar ibland finner sig på fel sida av dem.

Ursprungligen av Sidde:

märkvärdig, nja. jag bara konstaterade att vi upprätthåller lag och ordning på forumet. eftersom stålliga medlemmar ibland finner sig på fel sida av dem.

Även lagen om kränkande behandling? nej!!

Men ska jag tolka dig så är det enligt dig "förbjudet" att diskutera negativa saker om apple här. Detta är alltså ett nickedocka forum som sla slicka skärt på apple?

Bevaka tråden