Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjacka TV, ca. 40" för ca. 10 papp

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 21:46

Nu kommer jag inte undan längre. Vår TV pajade för några månader sedan och vi har fått titta på vår lill-TV i sovrummet. Nu har damen ruttnat på detta faktum. Dags att köpa ny.

Problemet för mig är att jag är helt ointresserad av TV, och finner det oerhört segt att sätta mig in i alla möjligheter och finesser. Ser att vi nog skulle kunna få någon för under 10.000:-.

Vi kommer med största sannolikhet ej att investera i en Blu-ray-spelare de närmsta åren (och ej heller i en HD-DVD-spelare ). Däremot kommer vår fyraåring snart att vilja att far och mor investerar i något slags spelkonsoll (inte mig emot).

Jag lyssnar hellre i juste stereo än i surround. Hemmabioljud är ointressant.

Vet inte om det finns fler som känner som jag att många recensioner

  1. kommer från en källa som jag inte litar på, utan som försöker få mig att lägga de där extra tusenlapparna (som skulle kunna vara grundplåt till nästa dator eller cykel).

  2. kommer från folk som i fjol tyckte att det lätt var prisvärt med 25-30 tusen för en juste TV, och som nu funderar på att byta upp sig.

  3. är, för mig, tämligen obegripliga.

  4. är inaktuella (vilket de ju fort blir).

Har hört att inbränning ej längre är något större problem hos plasmaapparater, men då det ej endast är vuxna som kommer att hantera apparaten, lutar vi nog åt LCD-hållet.

Hjälp! Vad skall vi köpa?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-04-14 22:11

Brorsan köpte en 36" Sony bravia för sex och ett halvt. Två scart, HDMI och DVI in. Stereo ut. Både analog och digital kanalväljare. LCD med skarp bild och mustiga färger.

Funkar kung att koppla in datorn, och få 720p (1366x768). Macen kräver SwitchResX för att fylla hela bredden, men det går att köra 1280 out-of-the-box i 1:1 pixelmappning.

Tror du skulle bli nöjd med en liknande.

Har samma problem. Har en fete-TV på 28" som går på sista ryckt just nu.
När skatteåterbäringen kommer skall det pöttas ner ca 10000 i en ca 40"-42" LCD.

Men vilken ?

1080i, Digital inbyggd ("Ca-Accessmodul 495:-) skall det vara enl kompisar...
Sony, samsung, LG pratar de om...

Sicken djungel

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-14 22:50

Panasonic TH-42PX70 ska vara grymt värd sitt pris o bild i kr

Har bara hört lov ord om den ( finns PV och PX i 700 modell oxå)
tydliget grym i svärta o mjuk fin kontrast

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160374

Ursprungligen av Trisen:

Panasonic TH-42PX70 ska vara grymt värd sitt pris o bild i kr

Har bara hört lov ord om den ( finns PV och PX i 700 modell oxå)
tydliget grym i svärta o mjuk fin kontrast

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160374

Den ligger nu på 9500 ungefär på NetonNet (som jag gillar)...
CA-modul tillkommer med 500:-

Snyggt! Både CA+TV för 10 papp jämt...

Jg har en Pioneer DV-585A DVD-Spelare som står hemmavid.
Finns inget digitalt ut på den. Digitalt ljud ut finns...

Ngn som har en ide om bästa vägen att koppla in den i ovan TV.

SCART? S-Video eller gå via Composite

Bara för att ta ett exempel på alltings jävlighet så svalde CD'n i bilen en CD i morse och vägrade pötta ut den igen... kul.... CD-spelaren i bilen är degraderad till Radiospelare. Hittade iofs en kul sak i Pioneer FH-P80BT......för 2600 i England...

PV och PX ?

Upplys en idiot , snälla?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-14 23:09

Panasonic TH-42PX70 ersätter en av de bäst säljande plasmaskärmarna genom tiderna: 42PV60. Skillnaden mellan PV70 och PX70 är att PX70 har en inbyggd digitalmottager för Boxer.
Den nya 70-serien använder sig av Panasonics G10-panel som har ännu bättre svärta och kan visa fler färger än tidigare. Kontrasten anges till 10.000:1 och det syns att Panasonic lyckats få till en bättre bild än på tidigare modeller. Bildbehandlingen med V-Real II kan hantera upp emot 30 miljarder färger för att ge en så naturtrogen bild som möjligt.
Upplösningen är 1024 x 768 och skärmen kan ta emot 1080p-signaler från tex HD-DVD spelare och spelkonsoler.
Digital Optimizer är en funktion som enligt Panasonic ska reducerar störningar i bildsignalen och ge en klarare bild än tidigare.

och är en PLASMA! men grym sådan kan jämföras med apparater
i prisklass ->10000+ lock till... alltsåledes 20-25 lock

Ursprungligen av Trisen:

Panasonic TH-42PX70 ersätter en av de bäst säljande plasmaskärmarna genom tiderna: 42PV60. Skillnaden mellan PV70 och PX70 är att PX70 har en inbyggd digitalmottager för Boxer.
Den nya 70-serien använder sig av Panasonics G10-panel som har ännu bättre svärta och kan visa fler färger än tidigare. Kontrasten anges till 10.000:1 och det syns att Panasonic lyckats få till en bättre bild än på tidigare modeller. Bildbehandlingen med V-Real II kan hantera upp emot 30 miljarder färger för att ge en så naturtrogen bild som möjligt.
Upplösningen är 1024 x 768 och skärmen kan ta emot 1080p-signaler från tex HD-DVD spelare och spelkonsoler.
Digital Optimizer är en funktion som enligt Panasonic ska reducerar störningar i bildsignalen och ge en klarare bild än tidigare.

och är en PLASMA! men grym sådan kan jämföras med apparater
i prisklass ->10000+ lock till... alltsåledes 20-25 lock

Så fort skattepengarna kommer blir det en sådan, tack Trisen!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-23 23:27
Ursprungligen av Goflorp:

Så fort skattepengarna kommer blir det en sådan, tack Trisen!

Kul att höra ..

Har själv snöat in på den ett tag men är inte i dir behov att byta...
men har polare som köpte gemensamt på jobbet.. 3 st närmre bestämt
och vad jag hört är dem aldeldes super NÖJDA

desutom är en av dem totalt dvd freak och samlar på musicals och div klassiks..
och har rotat genom det mästa i Tv utbud..

Hur går det med voven?? inga ny bilder på flickr ??

Ursprungligen av Trisen:

Hur går det med voven?? inga ny bilder på flickr ??

Har mycket att stå i just nu;

Fått bilen påkörd - verkstad och hyrbil strax, , vi skall ställa ut hundarna, fullt blås på jobbet ( 1 års leveranstid på en lastbil idag), påbörjat processen sälja huset samt att jag inte är helt frisk och äter GI-mat så jag tappat 14kg nu...
Så det är lite på G just nu....men det kommer fler bilder....

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-25 23:07
Ursprungligen av Goflorp:

Har mycket att stå i just nu;

Fått bilen påkörd - verkstad och hyrbil strax, , vi skall ställa ut hundarna, fullt blås på jobbet ( 1 års leveranstid på en lastbil idag), påbörjat processen sälja huset samt att jag inte är helt frisk och äter GI-mat så jag tappat 14kg nu...
Så det är lite på G just nu....men det kommer fler bilder....

14 kg ?!? och GI ..det må jag säga !! då är väl chipps påsar o TVtittande
ingen bra Vikt reduserare??

Men det var inte illa pinkat !!

Lycka till med hus bil o vove..:) och vikt redusering om det nu behövs..?

Är också på väg att byta TV och slänga ut den stora traktorn jag har hemma.
Ska nog skaffa en "framtidssäker" TV som det står i annonsen som Valfrid länkar till.
Önskar jag kunde framtidssäkra mer i mitt liv...hade varit tryggt...och tråkigt.

Jäkligt svårt att köpa utifrån spec:ar, det är ett måste att kolla bildkvalitet i lugn och ro och ändra butikernas ofta uppfukkade inställningar. Vi valde en 40" Samsung (LE-40R86WD) som "bara" är "HD-ready" därför att vi tyckte den hade bättre bild än "Full HD"-skärmarna i samma prisklass (10 papp). Använder den mest med Xbox 360 och Wii, och är helt nöjd.

Senast redigerat 2008-04-15 10:04

1080p och 1080i Vad är det för skillnad på dessa?

1080i är väl det som kallas "Full HD"
(Att pixelantalet/linjeantalet stämmer med HD och inte skalas om?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-18 12:53

1080p är det man kallar Full HD. 1080i är, likt dagens TV-sändningar, "halvbilder" men i Full HD upplösning.

Ganska basic och lättläst info på området finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

Ursprungligen av Solid:

1080p är det man kallar Full HD. 1080i är, likt dagens TV-sändningar, "halvbilder" men i Full HD upplösning.

Ganska basic och lättläst info på området finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

Tack. Den wikipedia-artikeln klargjorde en held del.
Ser den som "required reading" för att kunna tillgodogöra sig infon i tråden.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-18 13:02

Jag har sedan 2 år tillbaka en Swedx och den har en jättefin bild. Matar den via HDMI och CanalDigitals HD box och det blir kanonbild.

Kan verkligen rekommendera den. Bild på min 40" hemma på väggen.

Som konsoller rekommenderar jag Wii eller PS3 (med blu-ray)

oj! Jag gillade verkligen stilen på swedx grejer. Synd frun är "furu-allergiker"...

Här i Australien sänder dom HDTV i allmänna digitala nätet och då finns det en poäng med att köra ny tv. Jag hyr en Samsung 40" LCD med halv-HD (720) men ångrar att jag inte tog en med 1080i - särskilt om man ska investera i en Sony Playstation 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 17:05
Ursprungligen av Björnström:

Här i Australien sänder dom HDTV i allmänna digitala nätet och då finns det en poäng med att köra ny tv. Jag hyr en Samsung 40" LCD med halv-HD (720) men ångrar att jag inte tog en med 1080i - särskilt om man ska investera i en Sony Playstation 3.

Enligt artikeln Solid länkade till gjorde du inget felval:

Citat:

SVT har tillsammans med BBC mfl inom EBU genomfört omfattande tekniska bildkvalitétsbedömningar av de olika HDTV-formaten progressiv och interlaced och har kommit fram till att för absoluta merparten av all rörlig video (vilket man får säga är själva vitsen inom TV) är progressivt format (720p och 1080p) bättre än interlaced (1080i) och rekommenderar således 720p före 1080i (vilket får stöd att de allra flesta public service). (För stillbilder och bildmaterial med mycket lite rörelse kan 1080i vara bättre än 720p, men som sagt kanske inte sådant TV-material som man som tittare enbart önskar titta på)

Vänligen, Ylan

www.ylan.nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 10:44
Ursprungligen av Björnström:

...Jag hyr en Samsung 40" LCD...

Det är faktiskt smått galet att det faktiskt nu i många fall lönar sig att hyra en TV. En kollega räknade ut att hans HDTV kostat honom ca 1000 kr/mån i prisfall hittills och han är ute efter en ny nu, eftersom den gamla börjar bli just lite gammal...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 18:10
Ursprungligen av Solid:

Det är faktiskt smått galet att det faktiskt nu i många fall lönar sig att hyra en TV. En kollega räknade ut att hans HDTV kostat honom ca 1000 kr/mån i prisfall hittills och han är ute efter en ny nu, eftersom den gamla börjar bli just lite gammal...

Hur skall jag tolka "lite gammal..."? Som att den är gammal och således kostat 1000 spänn i månaden i många år? Eller att "lite gammal..." betyder ungefär "hyfsat ny..."?

Vänligen, Ylan

www.ylan.nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 17:04
Ursprungligen av Ylan:

Hur skall jag tolka "lite gammal..."? Som att den är gammal och således kostat 1000 spänn i månaden i många år? Eller att "lite gammal..." betyder ungefär "hyfsat ny..."?

Vänligen, Ylan

www.ylan.nu

Tror det var en icke HD-ready, men halskaplig upplösning och bra när det begav sig helt enkelt, av märket Philips.

jag kan inget om TV, bortsett från det lilla jag läste på innan jag slog till på en 32" Andersson hos netonnet.se. Den hade de specar jag behövde, och hade fått bra omdömen på pricerunner och liknande. 4500kr inkl. väggstativ (och + typ 300-500kr för hemleverans).

Jag är mycket nöjd, eftersom priset var lågt och den funkar bra. Snygg är den också. Det enda jag stör mig på är att när den sitter på väggen är det svårt att se kontakterna för antenn med mera, eftersom de sitter på undersidan.

Här är en länk till en 37" för en bra bit under 10 lök. Finns i flera storlekar. http://www.netonnet.se/item.asp?iid=103745&sid=1004204&SpaceCode=SectionRow3Left

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-23 18:36

Min Swedx kostade 13k ny, nu 2 år senare får man samma samma TV för 8k. Således kan man tycka att jag förlorat 5 tusen spänn eller att jag roat mig med film och TV med stor och bra bild för 6:85/dag.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-23 23:40
Ursprungligen av MatsOlov:

Min Swedx kostade 13k ny, nu 2 år senare får man samma samma TV för 8k. Således kan man tycka att jag förlorat 5 tusen spänn eller att jag roat mig med film och TV med stor och bra bild för 6:85/dag.

Hehe .. ja det är väl vad en pilsner i danmark kostar..
exkl resa

Tror inte ett piss på "framtidssäker", inget är framtidssäkert.

Däremot tror jag på att om man skaffar det som är i ropet NU så står man ju sig en stund. Vad morgondagen har i sitt sköte vet man ju aldrig...

Jag har en kompis som inte köpte DVD under många år för han väntade på Bluray...Jag har nog avverkat tre apparater under tiden.

Vad kostar en billig DVD ? 500:-, en "dyr" bra sak, 1500-2000 ?

Han bär sig hela tiden åt som om varje pryl han köper är den sista...

Jag köper den här TV'n nu, och även en ny bilstereo. OM 7-8 år kostar en ny TV inte många papp, stereon i bilen ...tja, jag har nog bytt bil tills dess....

Samma med iPhone. "Skall jag köpa en nu. Tänk om de kommer med en 3G om ett halvår." Ja, tänk om. Då får man väl köpa den DÅ. De tretusen man spenderar på en iPhone behöver ju inte vara de sista tretusen man gör av med här i livet.

En sak är bra med pengar - om man jobbar kommer det nya!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-25 23:35
Ursprungligen av Goflorp:

.

En sak är bra med pengar - om man jobbar kommer det nya!

BRA SAGT

http://www.loewe.de/individual_de,41807,53.html

Bara slå till !! super bild

Nästa dönickegrej...

DVB-C Alltså Digital Video Broadcast-Cable kommer ur ComHems bredband... Dit vi skall flytta är det ComHem som gäller.

Jag vill kunna spela in det som kommer ur tåten in i datorn via lämplig Elgato (det är väl de som gäller?) pryl. Men vilken skall man ha? Modell 250 Plus ?

Skalljag tänka på ngt redan då jag köper TV'n?

Jädra djungel med CA-moduler och en massa teknik.

Vill ju inte köpa skit eller fel saker.... TV'n är Vald (Panasonic TH-42PX80)

1
Bevaka tråden