Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar jag köra ojordat?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 16:47

Har fått hem en begagnad G5:a från USA med amerikansk strömsladd. Har en liten "plugg" som jag kan sätta på så den passar i svenskt uttag...men pluggen är ojordad (har bara 2 stift). Vågar jag köra ojordat tills jag skaffat en svensk sladd? Finns det några risker med att göra så, vad kan hända?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-14 16:57

Kör på - och skaffa en svensk jordad sladd vid tillfälle.

Ärligt talat - har du jordat uttag vid skrivbordet? Det har då inte jag iaf...

Har kört med en konverter, är dock inte en liten plugg utan mer en transformator, i massor av år på ett par bra datorhögtalare som jag köpte i us för länge sedan, också ojordat. Den rekommenderas bara för tillfälligt bruk iofs, men jag har kört på med den i alla fall över 10 år. Men för en G5 så skulle jag nog bara göra det tillfälligt i alla fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-14 18:12

Jorden har ju ingen funktion så länge grejerna inte får överslag/kortslutning. Jorden är passiv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 18:17

precis det som jorden är till för! Säkerhet....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 18:34

O.K. Tack för alla svar. Jag är helt novis på det här med elsäkerhet...så vad kan hända - worst case scenario - kan jag sabba datorn helt om det vill sig riktigt illa...kan jag bli elektrifierad och typ dö...?
En liten följdfråga: När jag kopplar in datorn...känner den automatiskt vilken strömstyrka det är? På min gamla G4 fanns det en switch på baksidan, men jag kan inte hitta nån sån på G5:an.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 19:16
Ursprungligen av Joma:

O.K. Tack för alla svar. Jag är helt novis på det här med elsäkerhet...så vad kan hända - worst case scenario - kan jag sabba datorn helt om det vill sig riktigt illa...kan jag bli elektrifierad och typ dö...?
En liten följdfråga: När jag kopplar in datorn...känner den automatiskt vilken strömstyrka det är? På min gamla G4 fanns det en switch på baksidan, men jag kan inte hitta nån sån på G5:an.

Du kan bli elektrifierad och dö, om någon av de "heta" ledningarna kommer i kontakt med chassit så blir det inte så roligt för dig om du tar i det och samtidigt greppar tex ett element. Har du fungerande jord så leds ju strömmen bort den vägen. Dessutom slår jordfelsbrytaren i elcentralen av.

Risken är dock minimal så länge du inte meckar med nätagget i datorn, så kör du utan jord så länge.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-04-14 20:19
Ursprungligen av rhesus:

Du kan bli elektrifierad och dö, om någon av de "heta" ledningarna kommer i kontakt med chassit så blir det inte så roligt för dig om du tar i det och samtidigt greppar tex ett element. Har du fungerande jord så leds ju strömmen bort den vägen. Dessutom slår jordfelsbrytaren i elcentralen av.

Men jorden krävs ju inte för att jordfelsbrytaren ska lösa ut om chassit blir strömförande och han tar i det och ett element. Jordfelsbrytaren löser ut ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 20:27
Ursprungligen av Marco:

Men jorden krävs ju inte för att jordfelsbrytaren ska lösa ut om chassit blir strömförande och han tar i det och ett element. Jordfelsbrytaren löser ut ändå.

Det har du rätt i. Den mäter ju strömskillnaden mellan strömförande ledare och nollan och räddar en just i sådana fall där jorden inte är ansluten eller är felaktig, därav namnet "jordfelsbrytare".

Dock är man ju inte helt safe bara för att man har en jordfelsbrytare. Tar du en strumpsticka i varje hand och petar in i var sitt hål i vägguttaget så blir det inte roligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 21:08
Ursprungligen av Joma:

O.K. Tack för alla svar. Jag är helt novis på det här med elsäkerhet...så vad kan hända - worst case scenario - kan jag sabba datorn helt om det vill sig riktigt illa...kan jag bli elektrifierad och typ dö...?
En liten följdfråga: När jag kopplar in datorn...känner den automatiskt vilken strömstyrka det är? På min gamla G4 fanns det en switch på baksidan, men jag kan inte hitta nån sån på G5:an.

Du kanske redan har hittat svaret. Annars kan du kika här på din modell och läsa specifikationerna.

http://support.apple.com/specs/powermac/

Så vitt jag vet så klarar alla Power Mac G5 100-125V eller 200-240V växelström.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 19:47

Tack för svar. Jag har inga planer på att mecka med nätagget.
Och det här med strömstyrkan och eventuell manuell/automatisk switch...nån som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 09:34

Ja, tack...jag hittade svaret på min fråga här:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75099

Där står det att det är "auto-switching"...och då får man väl lita på det.

1
Bevaka tråden