Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förekommer det mobbing av "oliktänkande" på 99mac?

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apropå en något urspårad tråd i Switcher-forumet...

Där hävdas att alla som skriver något som på minsta sätt kritiserar Apple och Mac blir idiotförklarade och mobbade.

Har vi några exempel? Jag har letat lite, men inte kunnat hitta något. Men å andra sidan så har vi tusentals trådar, så någonstans förekommer det kanske...

Vad tycker ni? Stämmer det? I vilken omfattning förekommer det i så fall?
Någon som känner sig drabbad?

Nog händer det att "mobbing" förekommer p.g.a. den anledningen men samtidigt tycker jag att vi moderatorer är bra på att kväva denna typ att mobbing/personangrep.
Det är inget vi här på 99.se accepterar - överhuvudtaget alla har rätt till sin egen åsikt oavsett vad den är.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-14 13:07

Att ha i åtanke i denna tråd är att "mobbing" är inte något som en enskild person gör, utan mobbing är ett agerande av en stor grupp människor som agerar i samförstånd.

Ursprungligen av Jogin:

Att ha i åtanke i denna tråd är att "mobbing" är inte något som en enskild person gör, utan mobbing är ett agerande av en stor grupp människor som agerar i samförstånd.

OK, men om vi inte är så inriktade just på mobbing... Om vi vidgar samtalsämnet lite...

Till att även gälla enskilda personer som "kastar skit" på någon för att de sagt något kritiskt om Apple.

Hur vanligt är sådant? Någon som har något exempel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 13:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

OK, men om vi inte är så inriktade just på mobbing... Om vi vidgar samtalsämnet lite...

Till att även gälla enskilda personer som "kastar skit" på någon för att de sagt något kritiskt om Apple.

Hur vanligt är sådant? Någon som har något exempel?

Sök på ordet "taliban" här på 99.se och Ni kan finna en del hätska diskussioner…

- Torkel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-14 13:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Till att även gälla enskilda personer som "kastar skit" på någon för att de sagt något kritiskt om Apple.

Detta är ju mycket subjektivt. Personen som har sagt något skitkorkat om Apple — exempelvis den gamla klassikern att de borde släppa Mac OS X till Windows för då skulle de tjäna skitmycket pengar — upplever säkert svaranden som "Mactaliban" bara för att det känns bättre än att erkänna för sig själv att det man sa var jävligt ogenomtänkt och rent ut sagt korkat.

Men åter till ämnet; nej, jag tror inte det har förekommit att en grupp Mac-användare angripit någon personligen, snarare än angripit en persons dåliga argument.

Förövrigt är det inte särskilt många här som är särskilt lojala till allt Apple gör heller. De allra flesta är kritiska till vad än Apple hittar på, antingen är det för dyrt eller så har det för få funktioner, eller så har det inte just deras favoritfunktion, osv. Ta diskussionerna kring MacBook Air som exempel på just detta.

Dessutom finns det ju ingen brist på människor som känner att de är bättre på det här med att tjäna pengar och att Apple borde lyssna på just deras (vanligtvis tafatta) ideer om hur de borde förändra sin affärside.

Ursprungligen av Jogin:

Att ha i åtanke i denna tråd är att "mobbing" är inte något som en enskild person gör, utan mobbing är ett agerande av en stor grupp människor som agerar i samförstånd.

Helt riktigt. Det är fråga om systematiska övergrepp av någon art som möjliggörs av omgivningens tysta samtycke.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-04-14 17:33
Ursprungligen av Jogin:

Att ha i åtanke i denna tråd är att "mobbing" är inte något som en enskild person gör, utan mobbing är ett agerande av en stor grupp människor som agerar i samförstånd.

Varför skulle inte EN person kunna utsätta En annan för mobbning? ? ?
Om EN person konstant gör påhopp på EN annan är det väl lika mycket mobbning som när en GRUPP gör det ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-14 17:43
Ursprungligen av basic:

Varför skulle inte EN person kunna utsätta En annan för mobbning? ? ?
Om EN person konstant gör påhopp på EN annan är det väl lika mycket mobbning som när en GRUPP gör det ?

Mnja, om man ska var petig behövs det en mobb för mobbing. Trakassera någon kan man göra själv utan att förvirra begreppen. Egentligen kan man nog mobba någon själv också, fast inte utan förvirring...

Allvarligt, så är definitionen av mobbing något som ständigt diskuteras. En eller flera mobbare må vara, men det centrala är att det är återkommande. Rent tekniskt har jag svårt att kalla det för nätmobbing om det är en diskussion det hadlar om. I så fall är det någon person som är systematiskt utsatt i varenda tråd han/hon deltar i.

Illa behandlad kan man ju bli, dock.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-14 17:45
Ursprungligen av basic:

Varför skulle inte EN person kunna utsätta En annan för mobbning? ? ?
Om EN person konstant gör påhopp på EN annan är det väl lika mycket mobbning som när en GRUPP gör det ?

Nej, då är det inte mobbing. Då är det dumt. Men inte mobbing. Ordet "mobbing" kommer från ordet "mob" som betyder "stor grupp" — mobbing är alltså när en stor grupp går till attack på en individ (eller mindre grupp). Mobbing betyder alltså inte "dumt beteende i största allmänhet".

En del med varma känslor för OS 9 och tidigare har använt ordet mobbning när andra har tyckt att de klamrar sig fast vid något gammalt och tekniskt underlägset. Detta börjar dock bli länge sedan.

Nyligen så har ordet använts när en användare har blivit utklassad i diskussioner. Jag tror att det mest är fråga om att man känner sig dum efter att ständigt ha blivit motbevisad av flera andra användare.

Att använda det ordet i det här sammanhanget visar bara vilken liten förståelse man har för riktig mobbning i samhället där folk misshandlas fysiskt och psykiskt på skolor och arbetsplatser. Det är att tänja ordentligt på definitionerna att applicera det på en situation där man inte får gratis medhåll från andra på ett diskussionsforum för folk med vissa preferenser.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

En del med varma känslor för OS 9 och tidigare har använt ordet mobbning när andra har tyckt att de klamrar sig fast vid något gammalt och tekniskt underlägset. Detta börjar dock bli länge sedan.

Det har förekommit, men "mobbing" var det inte direkt. Mer så att en eller två personer haft en stark tendens att dyka in i OS9-trådar och raljera om hur dumt det är att köra OS9 (speciellt när det var utan minsta hänsyn till vad problemet var), och det kändes som om det mest var för att sabba trådarna. Så det var inte mobbing, men troll-inlägg, definitivt med målet att stoppa "oliktänkande". Eftersom jag ibland behöver OS9 i mitt arbete så blev jag så klart irriterad.

Och de där inläggen var som jag minns dem gjorda med kategorisk vägran att förstå varför man behöver en viss lösning. Är det inte det som driver alla konfliker av det här slaget? Att inte förstå och vägra lyssna, bra grund för onödiga gräl.

  • Medlem
  • 2008-04-14 13:28

Den vanliga situationen är att ett plattformskrig växer till sig, och efter ett tag börjar kontrahenterna ta argumenten personligt. I regel rusar debatten sedan iväg för att bevisa Godwins lag, och infinner sig på det man i dagligt tal kallar "dagisnivå". Det är en, om inte normal, så väldigt vanlig händelseutveckling. Blir man motsagd av mer än en person i samma tråd, kan man anse sig utsatt för mobbing. Jogin påpekar att just den kollektiva akten är definitionen av mobbing, men som Redglittercoffin säger används det ofta lättvindigt. Ungefär som ordet ångest.

Det som förbryllar mig är hur ofta självbetitlade mobboffer fortsätter forumkriget med oförändrad inställning. Som om de trots allt finner någon sorts tillfredställelse i att bli attackerade. Är det för att provocera motståndaren till allt värre angrepp? Är det samma taktik som att tvärstanna diskussionen genom att gråta krokodiltårar? För mer konstruktivt än personangrepp (verkliga eller ej) är det inte ett dugg.

Det handlar inte bara om plattformskrig. Läs till exempel inlägg 143 och 144 i sagda tråd. Att dessa inlägg har fått gå omodererade är för mig obegripligt. Vi har en medlem som inte kan stava. Fine. Att överhuvudtaget kommentera det är småaktigt. Att sen efter att han/hon erkänt att han/hon är medveten om det men inte kan hjälpa det fortsätta hacka på medlemmen i fråga tycker jag är oförsvarbart. Det spelar ju ingen roll hur personen i fråga stavade, alla fattade vad han/hon menade (och jag räknar mig vanligtvis verkligen inte till de språkliberala). Jag tycker att det är skamligt av moderatorerna att inte radera de inläggen, de är så onödiga. Fatta att man inte vågar skriva något om man har problem med stavningen i fortsättningen...

Kanske lite OT, men kände att jag behövde skriva av mig lite...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-14 15:07
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det handlar inte bara om plattformskrig. Läs till exempel inlägg 143 och 144 i sagda tråd. Att dessa inlägg har fått gå omodererade är för mig obegripligt.

Herregud... obegripligt att författarna av de två inläggen inte begriper att de flesta människor inte tycker att det är ballt med bullies...

Hellre dyslexi än total empatisk oförmåga.

Ursprungligen av Skilling:

Herregud... obegripligt att författarna av de två inläggen inte begriper att de flesta människor inte tycker att det är ballt med bullies...

Hellre dyslexi än total empatisk oförmåga.

Du, det där var ngt som vi redde ut tämligen omgående. Inga problem där.
Jag har dessutom bett vederbörande om ursäkt.

För det vill du kalla mig en bullie (bully?) (alltså amerikanska för mobbare).
Du vill dessutom påskina att jag saknar empatisk förmåga?

Och du är ?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-14 17:11
Ursprungligen av Goflorp:

För det vill du kalla mig en bullie (bully?) (alltså amerikanska för mobbare).

En "bully", flera "bullies", så det var inte fel. Förutom svengelskan då.

För att lägga till något till själva ämnet, sjävla problemet är attityden hos vissa personer. Eller åtminstone hur attityden uppfattas när man läser deras inlägg.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-14 17:31
Ursprungligen av Goflorp:

Du, det där var ngt som vi redde ut tämligen omgående. Inga problem där.
Jag har dessutom bett vederbörande om ursäkt.

För det vill du kalla mig en bullie (bully?) (alltså amerikanska för mobbare).
Du vill dessutom påskina att jag saknar empatisk förmåga?

Och du är ?

Bra. Fortfarande var det bulldozervarning och bully-beteende. Trevligt att ni redde ut det.

Resterande del av ditt inlägg är ungefär på samma vis som när du förklarade för den där norrköpingskillen att det är skillnad på att säga rakt ut att någon är något (jmf bully/brist på empati med uteliggare). Jag ser fortfarande dyslexin som en bättre egenskap än att inte ha empati. Fixar du den biten och inlägget jag reagerade på bara var ett klumpigt snedsteg, så är det väl bra med det. Gott så.

Vem jag är? Tja, t ex jobbar jag en hel del med ungdomar som bl a har problem med dyslexi, vilket förmodligen inte gjorde att jag reagerade mindre på ditt inlägg.

Ursprungligen av Skilling:

Herregud... obegripligt att författarna av de två inläggen inte begriper att de flesta människor inte tycker att det är ballt med bullies...

Hellre dyslexi än total empatisk oförmåga.

Det ser naturligtvis inte bra ut om man bara läser de där inläggen, men om man fortsätter läsa lite, så ser man att det där reddes ut ganska snabbt, man bad om ursäkt, och ursäkten accepterades.

Så börja nu inte med "name-calling" i den här tråden också!

  • Medlem
  • 2008-04-19 20:48
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det handlar inte bara om plattformskrig. Läs till exempel inlägg 143 och 144 i sagda tråd. Att dessa inlägg har fått gå omodererade är för mig obegripligt. Vi har en medlem som inte kan stava. Fine. Att överhuvudtaget kommentera det är småaktigt. Att sen efter att han/hon erkänt att han/hon är medveten om det men inte kan hjälpa det fortsätta hacka på medlemmen i fråga tycker jag är oförsvarbart. Det spelar ju ingen roll hur personen i fråga stavade, alla fattade vad han/hon menade (och jag räknar mig vanligtvis verkligen inte till de språkliberala). Jag tycker att det är skamligt av moderatorerna att inte radera de inläggen, de är så onödiga. Fatta att man inte vågar skriva något om man har problem med stavningen i fortsättningen...

Kanske lite OT, men kände att jag behövde skriva av mig lite...

Utan att det kommer rapporter är chansen mycket mindre att illdåd beivras. Klicka på "Rapportera" så kommer slikt till vår kännedom. Annars icke. Vi läser inte allt utan måste i hög utsträckning förlita oss på er, medlemmarna.

(Jag låter den vara orörd ett tag till tills jag har hinnit läsa resten av tråden för att kunna överblicka konsekvenserna.)

Jag har inga konkreta trådar att hänvisa till men jag har ibland upplevt att oliktänkande blivit illa bemötta. Att man betett barnslig mot denne, märkt ord när det är hela sammanhanget som diskuterats.

Ska söka och se om jag hittar något av det jag menar.

Men jag har nog aldrig sett att någon varit direkt elak mot en annan. Vilket är bra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-14 13:38
Ursprungligen av henkebarn:

Jag har inga konkreta trådar att hänvisa till men jag har ibland upplevt att oliktänkande blivit illa bemötta. Att man betett barnslig mot denne, märkt ord när det är hela sammanhanget som diskuterats.

Du är helt säker på att det är oliktänkandet som är anledningen till det dåliga bemötandet? Det kan inte varit respektlöst beteende som var anledningen till det dåliga bemötandet?

Jag menar, varenda kotte här tänker ju olika. Det är ju inte så att vi är ett stort gäng som tänker och tycker precis likadant här. Jag påstår att det finns inget som heter "oliktänkande" på detta forum, just pga att alla tänker olika.

Edit: Så, i frågan i detta topic så är både "mobbing" och "oliktänkande" sensationalistiska ogenomtänkta påståenden.

Ursprungligen av Jogin:

Du är helt säker på att det är oliktänkandet som är anledningen till det dåliga bemötandet? Det kan inte varit respektlöst beteende som var anledningen till det dåliga bemötandet?

Jag menar, varenda kotte här tänker ju olika. Det är ju inte så att vi är ett stort gäng som tänker och tycker precis likadant här. Jag påstår att det finns inget som heter "oliktänkande" på detta forum, just pga att alla tänker olika.

Edit: Så, i frågan i detta topic så är både "mobbing" och "oliktänkande" sensationalistiska ogenomtänkta påståenden.

Men ärligt talat Jogin, både du, jag, Jesper O och resten av forumet förstår ju vad som menas med rubriken. Och i ett fall där det handlar om eventuellt oförtjänt negativ särbehandling tycker åtminstone inte jag att rubriken är för sensationalistisk.

Som svar;
Vare sig det varit respektlöst beteende eller ej ska vi forummedlemmar vara kloka nog att inte bete oss som idioter. Då slutar det aldrig. Då blir diskussionerna, som i slutändan handlar om ingenting, bara större och större.
Men jag har visst reagerat på oförtjänt bemötande. Det har jag. Tyvärr bokför jag inte tillfällena.

Och ja, alla tänker olika. Det vet jag.

Ursprungligen av Jogin:

Edit: Så, i frågan i detta topic så är både "mobbing" och "oliktänkande" sensationalistiska ogenomtänkta påståenden.

Jag använde de orden för att det var de orden som användes i anklagelserna i "ursprungstråden".

Och jag satte "oliktänkande" inom citationstecken...

Ursprungligen av Jogin:

Du är helt säker på att det är oliktänkandet som är anledningen till det dåliga bemötandet? Det kan inte varit respektlöst beteende som var anledningen till det dåliga bemötandet?

Japp, här ligger nog en del av problemet. Det är nog ganska vanligt att den som känner sig illa behandlad tar för givet att det var åsikten/oliktänkandet som orsakade reaktionerna, och inser inte att det kanske var något helt annat, t.ex respektlöshet eller attityd, som fick någon annan att reagera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 13:54

Jag gillar tonen på forumet, det ställer givetvis lite krav på mig och andra som användare att skriva sann och relevant information.

Om man är dålig på att framföra sina åsikter så får man räkna med att få kritik.

Om man inte kan förklara sig på ett bra sätt kan man skriva det i första inlägget - "Ha överseende med mig, jag vet inte riktigt/eller har svårt för att formulera mig", det skulle göra att man får ett annat bemötande.

Jag menar, jag påstår inte något under Videoproduktion, eftersom jag kan för lite om det, jag påstår inget under programmering för det kan jag inte heller tillräckligt mycket om.

Jag kan vara mer konkret och ställa folk mot väggen vad gäller de saker jag kan mycket om. men inte på alla delar av ett forum.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-14 14:08

Jag hänger mest på 99musik. Där tycker jag det är mycket god samtalston i minst 99% (!) av inläggen. Man behöver inte be om ursäkt i förväg (eller efteråt heller) när man lägger ut sin egen (i mitt fall ibland patetiskt ointressanta ) musik till exempel, vilket man inte sällan ser på YouTube.

Håller med @Jogin om att det knappast går att säga vad som är oliktänkande eftersom det är omöjligt att definiera vad som är normen i någon åsikt.

Jag skulle vilja vinkla det på ett annat sätt - att man går på personen istället för sak

Jag har har inte letat trådar men visst händer det att folk får påskrivet att de inte kan stava, inte ha särskilt många inlägg, eller är unga - ibland i ironiska termer som kanske kan uppfattas t o m sarkastiskt - i akt och mening att ringakta. Nej, jag uppfattar inte att det händer särskilt ofta men vi kanske alla ska vara mer uppmärksamma.

Mobbing å mobbing, vet inte riktigt. Jag är iofs inte så aktiv här på forumet men jag tycker att en del bajkastning händer väl då å då men så äre de väl mer eller mindre på alla forum. Dock tycker jag de är lite "hård ord" ibland i diskutioner. Tex. mot slutet av denhär tråden:
http://www.99.se/itunes/241156-ljudkvalitet-varf-r-bryr-sej-3.html

Själv blev jag ordentligt idiotförklarad i min första tråd som jag skapade här. Inte så jävla lätt att kunna allt i os x när man kört pc hela livet. Men min uppfattning har ändrats, tycker detta är ett finfint forum faktiskt, lite dålig start bara

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-14 16:48
Ursprungligen av peppz1:

Själv blev jag ordentligt idiotförklarad i min första tråd som jag skapade här. Inte så jävla lätt att kunna allt i os x när man kört pc hela livet.

Nu vet jag inte vilken tråd det var, men anledningen var förmodligen inte att "du inte kan allt" redan — jag har personligen aldrig någonsin sett någon idiotförklara någon nybörjare för att de inte kan allt.

Själv kan jag dock bli irriterad på nybörjare som går in och ställer nån slags krav på att allting i Mac OS X ska fungera exakt som i Windows, ned till minsta tangentbordskommando och gör det inte det så är det så jävla dåligt, gärna med en pissig attityd också, och självklart har de inte bemödat sig med att söka eller googla först heller. Det är helt rimligt att tycka att sådant uppförande är idiotiskt och vägra hjälpa vederbörande, dock beror det ju i så fall inte på att nybörjaren inte kan allt.

Bevaka tråden