Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om minnen till iMac G4

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Jag har nyligen köpt mig en iMac G4 Cube (begagnad). Innan hade jag PC så jag är ganska ny på det här. Så här kommer en fråga om minnen. Jag har läst (har jag för mig) nånstans att det inte så är bra med minnen av olika storlekar till just den här datorn. Kanske bara var skitsnack... eller inte. Hur som helst så tänkte jag kolla upp det nu. Nedan är mina minnen som sitter i datorn. Är de shyssta ihop och så? Jag tycker faktiskt inte att datorn ibland är så kvick som den borde vara med så mycket ram... kanske bara inbillning.

DIMM0/J22 512mb DDR SDRAM PC2700U-25330
DIMM1/J20 256mb DDR SDRAM PC2100U-25330

Jag antar att du menar iMac G4 globe (aka. flat panel). När du har två minnen med olika hastigheter, så körs båda på det långsammaste minnets nivå, allså som PC2100, 266 MHz i ditt fall.

Detta gäller alla datorer, och framför allt de som har stöd för dual channel, alltså alla G5or (både powermac och iMac G5).

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag antar att du menar iMac G4 globe (aka. flat panel). När du har två minnen med olika hastigheter, så körs båda på det långsammaste minnets nivå, allså som PC2100, 266 MHz i ditt fall.

Detta gäller alla datorer, och framför allt de som har stöd för dual channel, alltså alla G5or (både powermac och iMac G5).

Jaha, ok. vad innebär det egentligen då? är det stor skillnad på det snabba läget och det långsammare läget?

skulla jag tjäna mycket på att ta bort det som är på 256mb och sätta i ett likadant på 512mb som är ditsatt i efterhand? Antar att det är det på 512 som är det nya och inte tvärtom?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag antar att du menar iMac G4 globe (aka. flat panel). När du har två minnen med olika hastigheter, så körs båda på det långsammaste minnets nivå, allså som PC2100, 266 MHz i ditt fall.

Detta gäller alla datorer, och framför allt de som har stöd för dual channel, alltså alla G5or (både powermac och iMac G5).

Fråga till Marcus
Har följande minnes konfig. 2 x 256 MB i en Imac G4 med proc. 1.25 mHz, DDR SDRAM PC2700U-25330. Skulle vilja få in 1 GB till och var kan man få tag på förutom hos apple som är svin dyra 1,395 ink.moms!

Byta ut ett 256 mot 1Gb vore bra. Kan någon ge tips? Ronnie

Jag tror att skillnaden är marginell. Och tar du ut det långsammare, utan att installera ett nytt snabbare, så blir datorn långsammare på grund av att du har mindre RAM.

Alltså: Ett långsammare minne är bättre än inget alls, men bäst är två snabba. Så låt det sitta.

Att installera ett nytt snabbare är nog bara növändigt om du vill pressa ut maximal prestanda ur datorn, och jag tror inte att du någonsin kommer att märka skillnaden själv.

Har följande minnes konfig. 2 x 256 MB i en Imac med proc. 1.25 mHz, DDR SDRAM PC2700U-25330. Skulle vilja få in 1 GB till och var kan man få tag på förutom hos apple som är svin dyra 1,395 ink.moms!

Byta ut ett 256 mot 1Gb vore bra. Kan någon ge tips? Ronnie

Jäklar vilken gammal tråd.

Vilket minne är det du ska byta? Det finns ju ett 184-pins DIMM och ett 200-pins SO-DIMM i datorn.

Minne kan du få tag på lite varstans. Ett 184-pins DIMM på 1 GB kan du få för 425 kronor på Dustinhome. SO-DIMM kostar 750 kronor för 1 GB.

Du kan köpa PC3200 trots att datorn från början hade PC2700; det nyare är bakåtkompatibelt.

Betyder det att jag kan blanda ett st 256MB PC2700U-25330 i en G4 17" Imac med ett st DDR SDRAM PC3200?
Antar att 256MB SO-DMM(inre minne?) är det svåra att byta ut och därför byter bara ett eller heller skulle vilja byta båda o får 2 GB. Jag klarar lite av varje och med lite försiktighet borde gå o utföra. Vad tycker du?

Ursprungligen av Ronnie747:

Betyder det att jag kan blanda ett st 256MB PC2700U-25330 i en G4 17" Imac med ett st DDR SDRAM PC3200?
Antar att 256MB SO-DMM(inre minne?) är det svåra att byta ut och därför byter bara ett eller heller skulle vilja byta båda o får 2 GB. Jag klarar lite av varje och med lite försiktighet borde gå o utföra. Vad tycker du?

Japp det kan du.

Det är SO-DIMM som är enkelt att byta. Det sitter i botten av datorn, så det räcker att du lossar bottenplattan så kommer du åt det.

Det andra minnet sitter längre in. Du måste lossa fler skruvar, samt byta kylpasta.

Kika här.
http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_G4/imacg4_takeapart.html

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 16:19
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Japp det kan du.

Det är SO-DIMM som är enkelt att byta. Det sitter i botten av datorn, så det räcker att du lossar bottenplattan så kommer du åt det.

Det andra minnet sitter längre in. Du måste lossa fler skruvar, samt byta kylpasta.

Kika här.
http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_G4/imacg4_takeapart.html

Var försiktig när du lossar det gamla minnet. Det är obehagligt lätt att knäcka plastpiggen som ska hålla minnet på plats.

Får jag en snabbare Imac G4, 1,25 mHz med o byta ut 2 x 256 mot 2 x 1 G? Jag tänker då på att de nya PC3200 är snabbare? Eller can man göra något mer?

Ursprungligen av Ronnie747:

Får jag en snabbare Imac G4, 1,25 mHz med o byta ut 2 x 256 mot 2 x 1 G? Jag tänker då på att de nya PC3200 är snabbare? Eller can man göra något mer?

Du vinner inget på att ha snabbare minnen (bortsett från att de säkert är billigare). Minnesbussen är bara 333 MHz, så installerar du snabbare minnen kommer de att klockas ner till 333 MHz.

Däremot är 512 MB minne oftast för lite för att systemet ska fungera optimalt. 300 MB blir upptaget bara du startar datorn. Så visst kommer datorn bli mindre långsam om du installerar mer minne.

2 GB är en god minnesmängd, som inte alls är för mycket för någon.

Tack för info, ett problem återstår dock nu att välja ut för 17" Imac G4, 1,25 mHz två st 1 GB minnen hos t.ex Dustins flora med varierande beteckningar, förslag? Jag blir kort sagt inte klok på vilka DDR SDRAM PC3200, en med 200 pin och en med 184 pin men resten av parametrarna som nämns...?
Passar t.ex Kingston Kingston ValueRAM KVR400X64C3A / 1G 1024Mb / 1Gb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin och KINGSTON VALUERAM SO-DIMM 1GB DDR PC3200 400MHZ KINGSTON (pin 200? på denna) eller denna Kingston Kingston 1024MB DDR PC3200 400MHz CL3 200-pin (SODIMM)?

Minnesval IMac?, fysiska förutsättningar och även data kompatibillitet mellan minnena beaktas?

Hej, kan jag välja dessa minnen?:
Kingston Kingston ValueRAM KVR400X64C3A / 1G 1024Mb / 1Gb DDR-DIMM PC3200 400MHz CL3 184pin och KINGSTON VALUERAM SO-DIMM 1GB DDR PC3200 400MHZ KINGSTON

Det där är precis vad du behöver.

Tusen tack, beställer i morgon. MVH Ronnie

Hej, såg på Kingstons OnLine Konfigurator:

Apple iMac G4 Flat Panel 1GHz/1.25GHz (PC2700) Min Imac spec.
Kingston # Beskrivning Välj
KTA-G4333/256 256MB PC2700 Module Välj
KTA-G4333/512 512MB PC2700 Module Välj
KTA-PBG4333/512 512MB PC2700 SODIMM Välj

System Memory Configuration
Standard Memory: 0MB (Removable) SODIMM slot
256MB (Removable) DIMM slot
Maximum Memory: 1GB
Expansion: 2 Sockets one DIMM and one SODIMM
CPU & ChipSet: IBM PowerPC G4 1 GHz
IBM PowerPC G4 1.25 GHz

Verkar som jag inte kan expandera mer än till max 1GB? 2 x 512MB!

Det är fel. Din iMac klarar 2 GB minne i verkligheten, men enligt Apple klarar den bara 1 GB. Tror det beror på att det inte fanns 1GB-moduler på den tiden då datorn byggdes.

Bra, då sätter jag in 2 x 1 GB.
Har hittat ett SO-DIMM 1GB DDR PC2700 333MHZ KINGSTON 780:- och
ett DIMM DDR 1GB PC2700 333MHZ NON-ECC, KVR 335:-.

Kan de fungera ihop? Vad är non-ecc?
Jag blev avrådd från en Apple återförsäljare att inte sätta in större inre minne, dom har dålig erfarenhet påstod han, fungerar dåligt och samma man påstod att den inte kunde tillgodogöra sig 1GB på inre minnet? När jag tittar på bilderna verkar det inte o vara speciellt komplicerat och naturligtvis ta det försiktigt o dit med termo pasta etc.1 timmas jobb eller mindre.

ECC står för Error-correcting code. Sådana minnen kan känna av och rätta till bitfel; alltså när någon bit (etta eller nolla) i minnet har flippats så att ett blir noll och vice versa.
Såna här fel kan t.ex. bero på kosmisk strålning, eller att transistorcellerna på minnet påverkar varandra när de kommer så nära som de gör i moderna minnen (minnena krymper ju hela tiden - hårddiskar har samma problem).

ECC-minnen är mest intressanta hos workstations och servrar där feltoleransen är lägre.

Vad jag kan läsa mig till är att alla iMac med DDR-minnen (som du har) kan hantera 2 GB minne. Har inte hittat bevis för något annat.

Jag läste däremot att det stod så (felaktigt) i Mactracker ett tag. Då gällde det att iMac 17-tum med 1,0 GHz klock inte skulle hantera mer än 1,5 GB totalt. Men numera står det 2,0 GB för alla DDR-iMacs.

Kom just på en grej. Det kan vara så att den där återförsäljaren har använt OS 9 på en sådan iMac. OS 9 kan nämligen inte hantera mer än 1,5 GB.

Åtminstone fanns den begränsningen med OS 9 på äldre G4-maskiner. Har inte hittat någon som tyder på att begränsningen ligger i själva systemet.

Skillnad mellan minnen som har samma beteckning?

Hej

Jag såg denna diskussion och har en fråga. Jag har exakt en sådan iMac: G4, 1,25 mhz och 17 tums skärm. Jag tänker använda den till Logic och behöver maximera ramminnet. En säljare på PC-City sade att det kan bli fel om man bara tar ett DIMM-minne med 184 pinnar, samt ett SODIMM-minne med 200 pinnar, om det inte är avsett för appledatorer. Jag förstår inte var problemet ligger.

Kan någon förklara?

Med vänlig hälsning/ T & J

Imac uppgradering av RAM till 2 GB

Hej,
Inga problem med 2 GB och tog mig 15 min att installera.
Jag köpte från Dustin, se nedan:
5010069094 SO-DIMM 1GB DDR PC2700 333MHZ KINGSTON 1 624,00 624,00
5010052253 DIMM DDR 1GB PC2700 333MHZ NON-ECC, KVR 1 280,00 280,00
5010104943 ARCTIC SILVER CERAMIQUE KYLPASTA 2,7G 1 40,00 40,00

Dvs 624 + 280 +40= 944:- för 2 GB
Hälsn o lycka till Ronnie

Ursprungligen av Tom & Jerry:

En säljare på PC-City sade att det kan bli fel om man bara tar ett DIMM-minne med 184 pinnar, samt ett SODIMM-minne med 200 pinnar, om det inte är avsett för appledatorer. Jag förstår inte var problemet ligger.

Kan någon förklara?

Jag skulle tro att den säljaren pratade ur en kroppsöppning som inte är munnen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag skulle tro att den säljaren pratade ur en kroppsöppning som inte är munnen.

Luktlöst dock...

Tack för snabba svar!

Trevlig helg!

T & J

Hej
En..ibook G4 med Leopard men Tiger passar mycket bätre tycker jag
Jag är också ny och därför frågar jag vad betyder uppgradera 1g minne vad hjälper det mig? och också
hur gör man det....? vet ej faktisk inte. Tack för revange

Titta i Apples dokumentation. En annan hemsida som du kan kolla är lowendmac.com, närmare bestämt:

http://lowendmac.com/powerbooks.html

Mvh/ T & J

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 20:27

behöver man värmepasta (=kylpasta?) för att byta den lättåtkomligare av minnesmodulerna?

Bevaka tråden