Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur riggar jag en OpenBSD-filserver?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Inför mitt köp av Mac Mini på måndag har jag bestämt mig för att ställa min nuvarande HP som en OpenBSD-server (ganska kraftfullt eftersom HPn ursprungligen köptes för att spela de allra senaste spelen på marknaden) utan att installera något grafiskt i den som Xorg. Min tanke är att det ska få köra irssi, brandvägg via pf och agera filserver med sina närmare 600gb i lagringsutrymme. Nu till frågan...

När OpenBSD-grunden är installerad och klar. Vad kan jag tänkas behöva för att få den att agera filserver och öppna för möjligheten att ansluta till den via min Mac Mini? Finns det också en bra "how to" för hur man får igång mjukvaran till att fungera korekkt så uppskattas det.

Den som har tips inom FreeBSD-området är också välkommen att besvara min fundering. Linux är totalt uteslutet i denna diskussion. Det kommer aldrig någonsin att ske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-23 22:25

Det är möjligt att jag inte förstår din fråga, men om du skall ha den som filserver till en mac som kör osx så är mitt förslag netatalk för att hämta filer. Nfs funkar väl också och även samba men i mitt tycke så är netatalk snabbare än de båda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-23 23:10

En del bra saker att läsa finns på http://www.openbsdsupport.org/ men det bästa är ju som manualerna i *BSD, då dessa alltid innehåller minst 98% av det som man behöver veta för att få saker att fungera som man vill.

Sen finns det ju även Bonjour daemons som man kan installera, så att du får upp mappar och annat som maskinen har hand om direkt utan att göra några inställningar i OS X..

Personligen kör jag samba då jag har andra saker med som behöver komma åt filerna på min OpenBSD server, men som jawa skrev, om det är uteslutande OS X klienter som du skall ha så är AFP en bättre lösning.

Det kan förvisso vara bra om man ser till att även Windows-maskiner kan ansluta. Då faller väl isåfall valet av mjukvara till Sambas fördel.

Vad ska du med irssi till? Är inte det en IRC-klient? Kan tyvärr inte assistera i din fråga men grattis till valet av kanske världens säkraste operativsystem. Varför gillar du inte Linux dock? :/

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Vad ska du med irssi till? Är inte det en IRC-klient?

Det är ganska vanligt att man kör irssi genom screen på en server för att komma åt den överallt och inte behöva logga in på nytt bara för att man sitter någon annanstans.

Senast redigerat 2009-11-14 12:30
  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-02-26 11:52

pkg_add samba, så kan du fildela till både Mac och Windows.

  • Medlem
  • Ale
  • 2008-03-04 10:48

Samba är både slött och jobbigt att konfa, men visst behöver man windowsfildelning så kan det funka.

Själv har jag kört afp (apple filing protocol) på FreeBSD länge, lättkonfat, snabbt och smidigt. jag kör även vsftpd med kryptering så jag kan ansluta krypterat om jag vill det utan att behöva bråka med tunnling.

Sök på google efter "freebsd afp" så finns det lite kortare guider att hitta, men det mesta är lätt att lista ut själv.

Har du några specifika frågor kan jag försöka svara på dem också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-11 13:14

En fråga bara: Varför OpenBSD ? Om du installerar en allmän linux-dialekt som Ubuntu så finns det ett hav med Howtos o dyl. för att integrera såväl mac som windows klienter. Kör själv ubuntu på servern nmot 3 macar, fileshare via nfs (softmount) vilket efter mätning och lite inställningar är betydligt snabbare än AFP, framförallt på större filer. Finns flera guider på nätet som hjälper dig att få igång NFS mot mac:ar på ett smidigt sätt. Annan mjukvara jag kört in är naturligtvis Samba + en LAMP-server för webbgränssnitt mot vanligaste admin-sysslor och status på apps. Du kan även prova firefly media server för att få en mt-daap gränssnitt mot itunes (delar ut låtar + spellistor) så kan du hantera all musik från ett ställa oavsett klient (ansluter mot alla klienter med mt-daap stöd dvs. nästan alla mediaspelare)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-11 15:49
Ursprungligen av duhd:

En fråga bara: Varför OpenBSD ? Om du installerar en allmän linux-dialekt som Ubuntu så finns det ett hav med Howtos o dyl. för att integrera såväl mac som windows klienter. Kör själv ubuntu på servern nmot 3 macar, fileshare via nfs (softmount) vilket efter mätning och lite inställningar är betydligt snabbare än AFP, framförallt på större filer. Finns flera guider på nätet som hjälper dig att få igång NFS mot mac:ar på ett smidigt sätt. Annan mjukvara jag kört in är naturligtvis Samba + en LAMP-server för webbgränssnitt mot vanligaste admin-sysslor och status på apps. Du kan även prova firefly media server för att få en mt-daap gränssnitt mot itunes (delar ut låtar + spellistor) så kan du hantera all musik från ett ställa oavsett klient (ansluter mot alla klienter med mt-daap stöd dvs. nästan alla mediaspelare)

OpenBSD har något som Ubuntu inte har. Secure by Default.
Det har också PF. PF enbart är en anledning att köra *BSD före Linux. Sedan att *BSD är bra mycket mer standardiserat är också bra.

Ursprungligen av duhd:

En fråga bara: Varför OpenBSD ? Om du installerar en allmän linux-dialekt som Ubuntu så finns det ett hav med Howtos o dyl. för att integrera såväl mac som windows klienter. Kör själv ubuntu på servern nmot 3 macar, fileshare via nfs (softmount) vilket efter mätning och lite inställningar är betydligt snabbare än AFP, framförallt på större filer. Finns flera guider på nätet som hjälper dig att få igång NFS mot mac:ar på ett smidigt sätt. Annan mjukvara jag kört in är naturligtvis Samba + en LAMP-server för webbgränssnitt mot vanligaste admin-sysslor och status på apps. Du kan även prova firefly media server för att få en mt-daap gränssnitt mot itunes (delar ut låtar + spellistor) så kan du hantera all musik från ett ställa oavsett klient (ansluter mot alla klienter med mt-daap stöd dvs. nästan alla mediaspelare)

Eftersom OpenBSD nästan är vattentätt (finns väl inga kända buggar?) som standard och i ett minimalt utförande så ger det mig möjlighet till full kontroll över systemet. Det är också "lättare" att få support på systemet eftersom det är betydligt mer standardiserat än den uppsjö av linux-distrubitioner som finns där ute.

Jag ska heller inte sticka under stolen med att jag är kritisk mot linux på grund av dess spridning och dess brist på en gemensam universell standard.

Tack för tipsen dock.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-04-14 12:36
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eftersom OpenBSD nästan är vattentätt (finns väl inga kända buggar?) som standard och i ett minimalt utförande så ger det mig möjlighet till full kontroll över systemet.

Inget OS är buggfritt. OpenBSD råkar väl kanske ha färre än andra, men det är absolut inte buggfritt.

1
Bevaka tråden