Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook dör utan sladd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min macbook fungerar utmärkt så länge jag har sladden i, men dör direkt när jag tar ur den. Datorn är 2 år. Såväl datorn som batteriet självt visar att det är fulladdat. Jag har inte haft några problem med det tidigare.

Jag testade att ta ut batteriet och göra rent kontakterna från damm. Det gjorde att allt funkade som det skulle i två dygn. Nu är problemet tillbaka.

Försöker jag sätta på datorn utan sladd hörs det att den gör ett ryck, men sedan blir det tyst. Ibland hörs startsignalen. På skärmen hinner ingenting att hända.

Jag tror att det är glapp i kontakten, men samtidigt har jag aldrig fått några "no battery"-varningar när jag kört med sladd.

Jag funderar på att gå och köpa kontaktspray. Är det någon som har rekommendationer? Läste en kommentar om installation av "battery shim" - gäller det även macbook och hur gör man isf? Och så har Slice skrivit om krympslang och varmluftspistol, men jag vill helst inte starta ett tredje världskrig

Ursprungligen av Ronny Isaksson:

Du måste installera en sk "Battery Shim", en liten plastremsa som monteras innanför kontakten på batteriet så det blir bättre kontakt...
Mycket enkelt gjort men svårt att beskriva tillvägagångssättet.

Ursprungligen av - Slice -:

Felet är att en av styrpiggarna på batteriet är lite för liten. Detta resulterar i att batteriet kortsluts när man lyfter datorn eller vickar lite på den.
Fixas superlätt med lite krympslang och en varmluftspistol alt tändare.

Slutligen undrar jag om det kan det vara det lilla batteriet som spökar? Har någon tips på var man köper/hur man byter ett sådant på en macbook?

Senast redigerat 2008-04-16 13:58

Tillägg: tidsinställningar och allting annat är kvar som det ska när jag startar datorn igen. Och Disk Utility hittar ingenting att reparera heller

  • Medlem
  • 2008-04-14 13:03

Har du provat att köra programmet Coconut Battery? Det kan du hämta här: http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/ och talar om för dig i vilket skick ditt batteri är.

Tack för tipset!

Nu har jag gjort det.

charge 99%
capacity 69%
load-cycles 359
age 22 months

Allting ser (förhållandevis) bra ut.

Nu fungerar det igen. Jag löste det med en kombination av åtgärder:

kontaktspray (Teslanol Lektro Clean SP, 89 kr hos Kjell & Co) på både batterikontakterna och datorns kontakter,

remsor av silvertejp runt hörnen på batteriet (på motsatt sida kontakterna) för att minimera risken för glapp

och så bände jag ut datorns kantkontakter lite försiktigt så att de säkert skulle ha fullgod kontakt med batteriet.

Jag vet att kontaktsprayen var det som framför allt gjorde susen, men är inte säker på att de andra åtgärderna inte också fyllde sin funktion. Hoppas att detta kan hjälpa någon.

1
Bevaka tråden