Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote Desktop Connections betaperiod över - finns ny version?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-04-02 09:21

Verkar som beta perioden är över och nu gnäller den på att man borde ladda hem en ny version varje gång programmet startar. Något irriterande då man använder det ganska ofta. Hos pyttemjuk finns ingen ny version, fortfarande beta 2.. Något som sett något nyare ?

I deras blogg säger de att det kommer en ny version i maj. Man kan klicka förbi meddelandet så länge. Alternativet Cord finns också. http://cord.sourceforge.net

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-04-04 11:45

Tack för tipsed om CoRD. Kört den som alternativ ett par dagar och tycker den funkar minst lika bra som MS egna.

Man kan ange en delad mapp i Remote Desktop vilket saknas i Cord. Rätt bra grej jag saknar eftersom man inte kan dra och släppa filer mellan miljöerna.

Ursprungligen av studiox:

Hos pyttemjuk finns ingen ny version, fortfarande beta 2.. Något som sett något nyare ?

hemsidan för RDC står det, som Anders var inne på, att det bara är att klicka bort dialogrutan och fortsätta använda programmet i väntan på den nya versionen som kommer i april-maj:

RDC 2 Beta Update
Please note: the beta expired on March 31st, 2008. Although the beta period has ended, you will still be able to use it by simply dismissing the pop-up beta expiration message. The new version of Remote Desktop Connection Client for Mac 2 will be available for download in April or May.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-14 10:57

Den nya betan verkar inte klara av svenska tecken. Är jag ensam om detta?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-14 10:58

Det löste sig, servern jag ansluter mot verkar ställa om sig till EN automatiskt när jag ansluter, ändrar jag till SV efter det så fungerar det. Knasigt är det iaf.

Ursprungligen av Mija:

Det löste sig, servern jag ansluter mot verkar ställa om sig till EN automatiskt när jag ansluter, ändrar jag till SV efter det så fungerar det. Knasigt är det iaf.

Vår PC gjorde samma sak. Jag ställde tillbaka till SV som språk och sen inga problem.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-14 11:44

Här ställer det om sig till engelska varje gång jag loggar in, trots att jag går in i kontrollpanelen och raderar engelska som möjjligt tangentbordsval

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 11:02
Ursprungligen av Mija:

Här ställer det om sig till engelska varje gång jag loggar in, trots att jag går in i kontrollpanelen och raderar engelska som möjjligt tangentbordsval

Öppna "Nationella inställningar och språkinställningar" i kontrollpanelen och välj fliken Avancerat.
Kontrollera att Svenska står som val för "Språk för program som inte stöder Unicode".
Klicka sen i rutan längst ner, "Standardinställningar för användarkonton" och tryck OK i fönstret som poppar upp.
Starta om datorn och nästa gång du loggar in borde du ha svenska. Funkae för mig.
Dock så står den En i inloggningsrutan men det är svenska när jag väl är inne i Windows...

Min PC står kvar på SV när jag stänger av RDC och sen återansluter.

Om jag loggar ut i Windows så är den tillbaka till EN vid nästa anslutning.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-09 11:12

Det hjälper inte. Dessutom är det så roligt att inställningen även är applikationsberoende, så när jag loggar in börjar jag med att ställa om till svenska och startar jag t.ex Firefox då blir det engelska i det fönstret så jag får ställa om igen. Öppnar Word, får ställa om till svenska. Öppnar nåt tredje och får på nytt ställa in svenska för just den applikationen.

shift-TAB fungerar inte heller för att hoppa bakåt. Tappar RDC servern helt så måste jag tvångsavsluta RDC. Om jag skriver in @ så kan jag inte skriva mer utan måste stänga ner RDC och återansluta till min session för att kunna arbeta vidare.

Version 103 var nog bäst trots att den var långsamare.

Finns det inte nån freeware RDP klient ?

JO,

Hittade CoRD

CoRD: Remote Desktop for Mac OS X

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-09 11:17
Ursprungligen av lilledanne:

Finns det inte nån freeware RDP klient ?

JO,

Hittade CoRD

CoRD 0.4.3 software download - Mac OS X - VersionTracker

Cord nämns redan i början av denna tråden. MS RDC kostar f.ö. ingenting heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 11:18

Tråkigt Mija. Jag löste det idag efter sökning på Google på det sätt jag skrev.
Nu återstår bara shift-problemet. Shift och pil åt sidan för att markera tecken tar bort tecken istället...

Sen jag bytte till Mac (efter at ha varit ett Windows freak) i november förra året har jag börjat ogilla MS mer & mer. Och det här bättrar ju inte på deras poäng hos mig!

Oops... sorry - tänkte mer på CoRD som ett alternativ..som kanske fungerade bättre..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-09 11:30

Cord fungerar inte för mig pga av att den saknar möjligheten att skriva ut lokalt.

Enklaste lösningen är att ta hem RDC 1.03 och köra igen, så det har jag gjort nu.

Cord kan visst skriva ut lokalt... "Show inspector", klicka för "Forward printers"

  • Oregistrerad
  • 2008-05-12 16:15

MS klient är den bästa jag sett. Jag ser faktiskt ingen anledning att använda alternativ. Skulle du mot förmodan jobba lite PRO med Windows och då Windows Server 2008 exempelvis kan det hända att du måste använda RDP 6.0 som bara microsoft har en klient för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 16:40

Nån som vet vart man kan få tag i 2.0b2 igen? b3:an är ju värre än värst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 16:41

Ingen som sitter på RDC 2.0beta2 som kan dela med sig?

Cord funkar mot 2008 servrar. Möjligheten att ha flera sessioner igång och bokmärkes hanteringen i Cord är avgörande för min del.
Anslutning till fjärrskrivbord som RDC numera heter (vem kom på det otroliga namnet?) kör jag även det ibland.

1
Bevaka tråden