Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bestämmer man plats för iTunes library?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ändrar man vart iTunes Library filen hamnar? Nu hamnar den i "min musik" mappen på datorn. Jag vill att den ska hamna på delade mappar eller på externa hårddisken så att 2 användare kan använda samma bibliotek utan att behöva uppdatera varje gång man loggar in.

Jag har all musik på en extern hårddisk och jag har länkat placering av mappen iTunes Music på båda användarna på datorn. Men ändå hamnar iTunes library filerna på i de båda användarnas "min musik" mapp.

Någon som vet hur jag fixar dettta? Det finns även en Library fil på externa men den är inte uppdaterad sedan 2006-12-29. När jag lägger in en skiva i iTunes hamnar den på externa men det är library filen i "min musik" på datorn som uppdateras.

Du måste ändra i iTunes. Gå in under avancerade inställningar i iTunes (se bifogad bild) och välj där vilken katalog du vill att musiken ska sparas i. Om du vill att flera användare ska kunna nyttja samma katalog så måste den ligga i den delade katalogen

Jo, det har jag förstått. Det är ju det som är problemet. Jag har det länkat till den externa hårddisken, så alla skivor jag lägger in hamnar där.

Men det hamnar ändå en iTunes mapp i "min musik" och i den iTunes mappen lägger sig iTunes library filen.

Går det att fixa? Så Library filen också lägger sig på externa hårddisken?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-08 16:17

Du kan ju göra en symlink där iTunes förväntar sig filen som pekar mot valfri plats. Det borde väl lura iTunes?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-04-12 03:31

Flytta hela biblioteket till den externa disken.. Sen startar du itunes med 'alt' nertryckt. Då kan du välja bibliotek själv, och då väljer du biblioteket på den externa disken

När jag startar iTunes med alt nertryckt kommer "egenskaper för iTunes" upp. Alltså samma ruta som om man högerklickar på iTunes ikonen och väljer egenskaper.
Det finns ingen info om bibliotek i den rutan. Så vad ska jag göra?

Ursprungligen av zerorez:

När jag startar iTunes med alt nertryckt kommer "egenskaper för iTunes" upp. Alltså samma ruta som om man högerklickar på iTunes ikonen och väljer egenskaper.
Det finns ingen info om bibliotek i den rutan. Så vad ska jag göra?

Hur ser den rutan ut, kan du ta en skärmdump?

There You go!

Är det windowsvarianten av iTunes vi snackar om här? Ser ut som win på bilderna. I vilket fall som helst så är det där fel inforuta - du ska högerklicka på iTunes originalikon och inte på en genväg. Originalet borde befinna sig någonstans där du har alla program. Alternativt borde du från någon av ovanstående rutor välja att få se originalfilen. Om det nu är windows det handlar om så är jag inte ens säker på om det är Alt du ska hålla ner på uppstarten...

Senast redigerat 2008-04-13 18:25

yes, det är Windows Vista

Vågar man fråga om det är Vista på en Mac eller på en PC?

I vilket fall som helst så tror jag du hade fått bäst hjälp på den avdelning som berör Windows på Mac - http://www.99.se/windows-p-mac/

iTunes är iofs ett program från Apple men vi vet ju alla att det ofta uppstår olikheter mellan samma program på olika plattformar, oftast ifråga om tangentval. Windows är inte min starka sida, gör mitt bästa för att undvika det.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

I vilket fall som helst så tror jag du hade fått bäst hjälp på den avdelning som berör Windows på Mac - http://www.99.se/windows-p-mac/

99.se är mer än bara 99mac. iTunes-forumet berör iTunes, både på Mac och på Windows.

Prova med andra tangenter som shift, ctrl, alt, alt gr osv. Så här ser fönstret ut i Mac-versionen och ett liknande borde finnas i Windows-versionen.

Ursprungligen av Marcus K:

99.se är mer än bara 99mac. iTunes-forumet berör iTunes, både på Mac och på Windows.

Prova med andra tangenter som shift, ctrl, alt, alt gr osv. Så här ser fönstret ut i Mac-versionen och ett liknande borde finnas i Windows-versionen.

Iofs men vad jag lite försiktigt menade var att zerorez troligen fått ett snabbare svar om han/hon redan från börjat talat om vilken plattform det handlade om...

Det är en PC med windows Vista jag har.

Tror att mitt problem löst sig nu. Det var "shift" man skulle hålla ner för att få fram den rätta rutan.

Tack så mycket för hjälpen. Hoppas det kommer funka nu.

1
Bevaka tråden