Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

länka kundregister till faktura i excel 2008

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-12 14:01

finns det något sätt för att slippa skriva in adresserna manuellt varje gång.

Använder mig av en fakturamall i excel och tänkte om det kanske fanns något sätt för att länka dokumentet till en form utav databas/register.

mvh Erik

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-12 17:39

Excel till Excel vet jag inte. Däremot är det väldigt smidigt att använda mail-merge funktionen i Word. Man gör alltså sin mall i Word och sedan länkar man in data från Excel.

Fast i ditt fall blir det kanske lite knepigt. Jag misstänker att du har fakturainformationen i en Excel-fil och adressuppgifterna i en annan och då funkar inte mail-merge.

Jag tycker att det närmast verka vara ett problem som bäst löses med någon form av databaslösning.

Det finns en funktion i Excel som heter Letarad och en som heter Letakolumn. Den kan leta i antingen i ett annat blad (om du har kundregistret det, dvs spara hela kundregistret med varje faktura, eller i ett annat blad i ett annat dokument (dvs ditt kundregister). Kolla dels i hjälpfunktionen hur du kan referera till andra blad och till andra celler och dels i funktionshjälpen.

Men att använda Excel både som databas och för att producera fakturor påminner mig återigen om ett bra citat: "Om det enda verktyg man har är en hammare, tenderar alla problem att se ut som spikar".

FileMaker Pro är vad du skall använda för sådant här. Det finns tom en färdig gratis lösning för just kundregister och fakturor:

http://www.filemaker.se/smallbiz

Kan förtydliga hur referenser till celler i andra blad och till celler i andra kalkylark ser ut i beräkningar i Excel.

Referens till samma kalkylark, men ett annat blad ("Marketing") ser ut så här:

=MEDEL(Marketing!B1:B10)

Referens till annat kalkylark ("Budget.xls"), valfritt arbetsblad ("Årlig"), ser ut så här:

=SUMMA([Budget.xls]Årlig!$C$10:$C$25)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-13 11:57

då ska jag se om jag kan få till det med hjälp av dessa funktioner, tack så länge.

1
Bevaka tråden