Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nå mitt nätverk från internet?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en mac mini och en macbook. Har ett trådlöst nätverk hemma med minin som mediacenter trådlöst kopplad till en AE med två externa hårdiskar med all min musik, film och foton. Skulle vilja nå detta nätverk från min macbook när jag inte är hemma via internet. Någon som kan hjälpa mig

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-12 20:35

Sätt igång fildelning, ftp, på minin. I routern öppnar du port 21 (ftp) och pekar den på den IP som minin har. När du sitter borta, anslut med FTP mot externa IP som routern har.
Ev, skaffa en DynDNS adress till routern så är det enklare att komma åt den.

ska testa det, tack för hjälpen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-13 10:50

du ska nog försöka kryptera trafiken

ftp är bra men stfp via ssh är bättre. Då har du krypterat förbindelsen och slipper skicka användarnamn o lösenord i klartext

AFP fungerar också bra, lite mera "Äppligt" än de andra

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-13 12:44
Ursprungligen av Johan S:

AFP fungerar också bra, lite mera "Äppligt" än de andra

Om inte din internetleverantör spärrar trafiken på den porten:tveksam:

har telia som internetoperatör.

Ursprungligen av Johan S:

AFP fungerar också bra, lite mera "Äppligt" än de andra

Jag använder afp, men då kan man inte samtidigt ha hårddiskar till AE.n.
Afp är port 548.
Ftp har aldrig fungerat för mej.

Om du inte får det att funka föreslår jag att du använder afp (Personlig fildelning) och kopplar diskarna till Minin i stället.

Så gör jag.

Du måste också gå in i AirPort-verktyget - Internet - NAT och aktivera "förvald värd" där du skriver in Minins IP-adress. Antagligen 10.0.1.200.

Hur går det förresten?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-13 15:03

Det finns en annan lösning. Jag har en KDX-server installerad på min Mini och har en KDX-klient på iBooken. Då kommer jag åt alla filer på Minin utifrån och kan dessutom fjärrköra hela Minin á la Remote Desktop.

www.haxial.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 15:49

Är det bara jag som tycker det är riktigt kasst att AExtreme inte har Dyndns klient inbyggt???

Ursprungligen av Trineo:

Är det bara jag som tycker det är riktigt kasst att AExtreme inte har Dyndns klient inbyggt???

Några fler kanske tycker det, men inte jag. Behovet är väldigt litet eftersom det lätt ordnas på annat sätt. Kör DynDNS-klienten på den dator i nätverket som du vill komma åt (eller den som oftast är vaken) så är du hemma, så att säga.

Har man .mac-konto så finns dessutom "tillbaka till min mac". Fungerar bra för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 17:30

Jo, men med Dyndns i routern så behöver du ingen dator på andra sidan... det är det som jag verkligen saknar.
I dagsläget har jag bara en macbook hemma (kommer fler snart) men när jag reser så är den inte hemma men jag vill ändå kunna komma åt filerna på disken som är kopplat till AEBS´n men det går ju inte då.

Tack för all hjälp är utomlands för tillfället och hann inte få det att funka innan jag åkte men ska försöka få till det när jag kommer hem.

tack tack

1
Bevaka tråden