Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många"pling" för att nollställa pram?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-12 12:12

Hej!
Har hört från andra macägare att det ska plinga 4 gånger innan pram är helt nollställt. Stämmer det? När jag gör det drar startar datorn igång redan efter 2 pling. Har OSX 10.4.11 på en Imac G5 PowerPC.

Två startljud ska det vara. Alltså:

- Startljud
- Knapptryck
- Startljud igen

Klart. Allt enligt manualen. Det är alltså bara ett av startljuden som orsakas av tangentkombinationen.

Citat:

Reset the PRAM by restarting the computer while holding down the Command,
Option, P, and R keys until you hear the startup sound a second time. Then start up
using the Software Install CD.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 13:41

För att vara på den säkra sidan ska man göra omstarten 3 gånger.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 13:55
Ursprungligen av Robo-X:

För att vara på den säkra sidan ska man göra omstarten 3 gånger.

//Rob

Det skall inte behövas. Det skada inte att göra det, men det är inget man *ska* göra...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-12 18:24
Ursprungligen av ufred:

Det skall inte behövas. Det skada inte att göra det, men det är inget man *ska* göra...

Sista gången jag pratade med AppleCare sa dom åt mig att starta om den 3 gånger. Det är något som Apple själv rekommenderar.

//Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-12 17:16
Ursprungligen av Robo-X:

För att vara på den säkra sidan ska man göra omstarten 3 gånger.

//Rob

Varför skriver då Apple inte det i sin instruktion?

Jag tror att det där får hänföras till avdelningen för moderna myter.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-12 23:47

Men om datorn går igång redan efter två pling är det ju svårt att göra 3... Även om jag har kvar kommando+alt + p + r intryckt alltså.

Ursprungligen av K-son:

Men om datorn går igång redan efter två pling är det ju svårt att göra 3... Även om jag har kvar kommando+alt + p + r intryckt alltså.

Den går inte igång. Du kan fortsätta att plinga i all evighet om du vill.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-14 17:01

Går igång!

Ursprungligen av thevil:

Den går inte igång. Du kan fortsätta att plinga i all evighet om du vill.

Tack för insatta svar!.Men, även om jag fortsätter att hålla nere alt + kommando + p+r så startar datorn upp och skrivbordet dyker upp. Kan man nollställa nvram på något annat sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 17:58
Ursprungligen av K-son:

Tack för insatta svar!.Men, även om jag fortsätter att hålla nere alt + kommando + p+r så startar datorn upp och skrivbordet dyker upp. Kan man nollställa nvram på något annat sätt?

Har du ett USB tangentbord måste du släppa tangenterna mellan omstarterna. När du hör startljudet släpper du tangenterna och trycker ner dom igen. Jag har för mig att det är för att USB busen måste återställas och det fungerar inte alltid om man håller nere några tangenter.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

För att vara på den säkra sidan ska man göra omstarten 3 gånger.

//Rob

Ursprungligen av Gunnar B:

Varför skriver då Apple inte det i sin instruktion?

Jag tror att det där får hänföras till avdelningen för moderna myter.

Det är inte någon myt (eller det finns förstås en myt omkring hela "zappa pram"-cermonien som är lite lustig och konstig), däremot finns det två olika delar som går att återställa.

Det vi kallar för PRAM (Parameter RAM) återställs genom att plinga två gånger.
PRAM är en del av NVRAM (Non-volatile random access memory).

För att återställa NVRAM måste du 1.) Stänga av din Mac helt och 2.) starta den och därefter plinga 3 gånger. NVRAM återställs den tredje gången det plingar.

Den möjliga myten är förstås att detta hjälper mot allt möjligt och omöjligt. Det gör det förstås inte. Om man vill titta på vad det är som finns i NVRAM och som alltså är det som återställs eller tas bort kan man skriva in

nvram -p

i terminalen.

1
Bevaka tråden