Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga streck och utsmetningar i grafiken på skärmen!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-12 19:11

Någon som upplevt likadant och vet lösningen? Kanske får byta grafikkort eller skärm kanske? Eller ska jag prova att installera och återgå till Tiger-versionen?

Sedan jag uppgradera (nyinstallera) Leopard från Tiger så har jag då och då fått ett streck som går över skärmen på olika ställen och i olika längder. Och det kan dyka upp mot skrivbordsbakgrund, webbfönstret och när jag kollar film över helskärm. Även när jag skrollar på webbsidor så smetar/fastnar grafiken på vissa ställen och blir konstiga trianglar.

Jag har gjort Apple Hardware Test (både utökad och enkeltest) och den indikerar inga fel med hårdvaran. Och har gjort alla programuppdateringar via Programuppdateraren.

Fakta om datorn:

Skärmdumpar på grafikfel:

Hej

Hade något liknande problem, också i Leopard, men som försvann efter omstart.

http://www.99.se/emac-imac/232530-f-rgglada-trianglar-ver-hela-sk-rmen-grafikkortsfel.html

De har dock erkännt fel på imacens grafikstöd och de ev kan fixa ditt fel också. Men ring apple och hör med dem då det kanske är ett känt problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-14 10:03

Hade ett liknande men mycket allvarligare problem med vår gamla mac. det var dock ett typfel på moderkakan för precis den modellen som efter några samtal gick på garantin fastän den hade gått ut. Imac 1.83gh. Kan det vara något liknande?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-14 18:38
Ursprungligen av chikuba:

Hej

Hade något liknande problem, också i Leopard, men som försvann efter omstart.

http://www.99.se/emac-imac/232530-f-rgglada-trianglar-ver-hela-sk-rmen-grafikkortsfel.html

De har dock erkännt fel på imacens grafikstöd och de ev kan fixa ditt fel också. Men ring apple och hör med dem då det kanske är ett känt problem.

Ja, det försvinner för stunden med en omstart. Det dyker upp när jag belastar datorn en längre stund, typ par timmar. T ex om jag kör med många flikar i webbläsaren, har flera nedladdningar igång eller liknande.

Ursprungligen av Ponzuz:

Hade ett liknande men mycket allvarligare problem med vår gamla mac. det var dock ett typfel på moderkakan för precis den modellen som efter några samtal gick på garantin fastän den hade gått ut. Imac 1.83gh. Kan det vara något liknande?

Mm, när jag blir tillräckligt less på det så får jag ta och ringa till Apple och kolla vad de kan göra för mig.

Tips! Ring dem först en gång nu och se vad det säger. du kommer då få ett nummer som du kan ta upp om du måste ringa ang datorn en annan gång om problemet inte löser sig. detta kommer ge dig mer att komma med då de vet att problemet är återkommande.

(om jag tex nu skulle få samma problem igen med trianglarna och ringer till dem så skulle de nog bara hämta datorn och vara tysta.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-15 06:50
Ursprungligen av chikuba:

Tips! Ring dem först en gång nu och se vad det säger. du kommer då få ett nummer som du kan ta upp om du måste ringa ang datorn en annan gång om problemet inte löser sig. detta kommer ge dig mer att komma med då de vet att problemet är återkommande.

(om jag tex nu skulle få samma problem igen med trianglarna och ringer till dem så skulle de nog bara hämta datorn och vara tysta.)

Tack för tipset. Men jag ominstallera datorn igår kväll, med de skivor som medföljde datorn, dvs Tiger. Vill se om det är Leopard eller om det är min dator eller skärm. Återstår att se nu. Om det inte dyker upp igen så får jag se om jag lägger in Leopard igen och tar kontakt med Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-25 06:30

För några veckor sedan tog jag tag i detta och lämnade in datorn hos Kullander i Malmö. Det visade sig att grafikkortet fick jobba onormalt mycket oavsett vad jag utförde på datorn, t ex surfa, kolla film eller videoklipp på YouTube mm.

Tack vare AppleCare bytte de ut grafikkortet kostnadsfritt.

Intressant. Och hur upptäckte dom att ditt grafikkort jobbade mer än normalt? går det att kolla själv?

Även jag dras med samma problem, har kommit iom en uppgradering 10.5.? något…
Hade hoppats på en lösning nu när 10.5.7 släpptes. nån som har en lösning?
Byta grfikkort på en imac24´är väl inget man gör själv eller?

  • Oregistrerad
  • 2009-05-13 22:20

Jag sätter en balja rotmos på att det är ditt grafikkort som blir för varmt. Grafikfel är i 99.99997% relaterade till värme.

Gå till classe eller teknikmagasinet och köp dig lite tryckluft på burk, ta sedan ur ditt grafikkort och blås rent det. Ta burken när du ändå är igång. Har du en egen kompressor så desto bättre.

klart.

Just 1900XT korten är skräp, den fläkten (kylning) som medföljer är skit, man måste i princip byta den.

Ja, det låter som att GPU:n överhettar. Om inte en urblåsning hjälper så skulle jag lämna in den så den inte dör av överhettning.

känns konstigt att problemet skulle dyka upp vid en uppdatering av systemet om det är damm, men skall köpa luft hos classe, det sista som överger är hoppet

för övrigt sitter det ett annat kort ett
nvidia geforce 7600 gt som jag la till som option…

Nån som vet om det är svårt att byta det själv? kanske är fastlött på kortet?

Vad skall man isåfall köpa, som är bra idag?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-05-15 08:45

Har skrivit i en annan tråd om min iMac som även hänger sig ibland speciellt när jag använt foton som skärmsläckare men jag upplever även problemet med utsmetning..Nu har jag inte applecare på min imac, tror ni att den kan fixas på goodwill?

1
Bevaka tråden