Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 2 vägrar lägga in vissa bilder

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-04-12 17:12

Hej!

Har ett litet störande problem, har 611 filer i en mapp, har importerat alla bilder till ett projekt och alla 611 bilder räknas i projektmappen, problemet är att vissa bilder inte visas, alla är numrerade i en obruten kedja så man ser glappet på filnamnet.

Jag har inte satt på autostack med tidsintervallen, vad kan problemet vara?

http://farm4.static.flickr.com/3159/2407942510_bbc32873f6_o_d.png

Sitter inte vid Aperture nu men om man:

1). ctrl+klickar (höger klickar) finns det ett alternativ som heter "Update previews for project" i så fall välj detta!

2). Om man skapar stacks (högar) så visas inte alla bilder om högarna är stängda.

3). Annars är det svårt att veta, sista alternativet är att kasta projektet och skapa nytt och göra en ny import.

Senast redigerat 2008-04-12 18:53
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-04-12 19:02

Tack för svaret.

1) Gör jag så så det att previews är up to date

2) Finns inga stacks

3) Gjort det 4:a gånger, samma filer som vägrar läggas in

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 19:25

Försök att importera bara de filer som inte kom in. Det har jag fått göra i iPhoto ibland.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-04-12 19:30

Har gjort det också, står att det importerar objektet men den syns ändå inte i browsern

Märkligt värre, går det att öppna filerna i andra program?
Skapa kopia på de filer som inte fungerar och testa om kopiorna fungerar!
Testa att dra och släpp filerna i Aperture.

Märkligt problem, ja - minst sagt. Korrupta bildfiler?

Känner igen flygplanet, hmm..

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-04-12 20:24

Jajjemen, filen går att öppna i andra program, filerna är inte korrupta.

Gjorde en liten film, ligger på en ganska seg server man iaf:
http://www.rogatio.com/temp/FinderScreenSnapz001.mov

På tal om film, kan lägga till en liten orelaterad fråga:
Om man kollar på filmen jag gjorde så är den i upplösningen 1440x900px, samma som min skärmupplösning, Quicktime player blir då lika stor så jag får inte tag i förminskningshantaget som är längst ner till höger i alla fönster, hur förminskar man då så man ser hela filmytan?

Utgår ifrån att du har senaste ver. 2.1
Här är två saker till att testa.

radera Aperture.plist
Home>Library>Preferences>com.apple.Aperture.plist

Det går att återskapa biblioteket håll ned kommando (äpple) och alt samtidigt och starta Aperture, du får ett meddelande om du vill återskapa biblioteket.

Läste ditt första meddelande en gång till, det står ju faktiskt att det är 611 = alla bildfiler är importerade i projektet. Sorteringen har spökat för mig, kan det vara så enkelt? Ändra sortering från filnamn till capture date + sök på de filnamn som ser ut att saknas ex. IMG_0675 och IMG_0676, dyker dom upp?

Senast redigerat 2008-04-12 22:49

Vad hände, fick du fram bildfilerna?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-04-14 18:40

Tack för förslagen Snoopy, har dock inte fått fram bilderna än, är en på ett utlänskt forum som har haft samma problem som mig, han visste inte hur han gjorde iaf.

Är ju lite tråkigt för jag hade tänkt att jag skulle lägga in hela mitt bibliotek nu men inte värt att slösa tid på det om vissa bilder kommer att "fattas"

Helt klart mysko, håll oss uppdaterade!

Några småfrågor bara, jag får intrycket att det är samma bildfiler som inte visas. Vad händer om du bara importerar en enda av dessa bildfiler som inte visas ex. IMG_0676?

Om du ändrar filnamnet på alla 611 masterfilerna inne i Aperture och sen exporterar till annan ny katalog har alla 611 filerna ett nytt namn? För i så fall så har de i alla fall varit inne i Aperture och vänt. Om du sedan tar och importerar den nya katalogen med nya filnamn, visas dessa?

Killen som hade samma problem som dig, var de bilderna också tagna med Canon?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-04-23 20:22

Njaa, inte hittat någon lösning på problemet än, säger till om jag löser det.

Iaf, andra projekt jag har importerat har varit felfria så det är skumt

datavärldens motsvarighet till Bermudatriangeln, skönt att det inte återupprepats.

1
Bevaka tråden