Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man en FileMaker runtime-app?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall göra en inventarieförteckning till en förening/organisation.

Har sedan länge en mall för inventarieförteckningar i AppleWorks, tänkte nu göra om den i FileMaker Pro (ingen idé att försöka konvertera - jag startar från grunden i FMP, det är ändå inte så stort jobb).

Men tyvärr vill inte föreningen köpa FMP till sig. Eftersom de (naturligtvis?) är PC så antar jag att de har åtminstone någon Office-version med Microsoft Access, men jag har ingen lust att börja jobba med Access.

Ett alternativ är förstås att göra inventarieförteckningen i Excel, har redan gjort ett ganska bra utkast till det, men det blir ju inte lika bra som i FMP.

Sedan slog mig tanken att jag kanske kunde göra en RunTime-applikation i FMP? Men hur är det: blir det en "read-only" applikation, eller kommer de att kunna lägga till egna poster i inventarieförteckningen? Om de inte själva kan lägga till nya objekt i inventarieförteckningen blir det ju lite meningslöst. (Eller kanske bra: då måste de anlita mig varje gång de vill uppdatera listan.)

Jag har aldrig gjort någon runtime-applikation, så jag vet inte riktigt hur de fungerar. Men, Ja, jag har tillgång till FileMaker Pro Advanced 8.5, så jag borde ju kunna lära mig det.

Din databas fungerar i stort sett som en FM databas som körs med FM med några skillnader; databasen går tex inte att dela så att flera kan accessa den samtidigt eftersom bara en åt gången kan använda den. Sen kan du bara köra en runtime åt gången på samma dator (tror jag) - vill du köra runtime db 2 så måste du avsluta runtime db 1.

På mig låter det som runtime skulle funka utmärkt så länge bara en person åt gången använder den.

/CX

Låter bra så långt. Får ta upp frågan med min uppdragsgivare också.

En annan sak som jag har funderat på också: När man lägger in en bild i ett fält i FMP, går det att göra så att när man klickar på bilden så får man upp den i stort format?

Det måste väl gå, man är ju så van att det är så det fungerar på Internet. Jag har bara inte orkat leta upp själv hur man ska göra det i FMP.

Spontant hade jag gjort ett script och kopplat till bilden - vid klick på bilden så kör du scriptet som öppnar ett nytt fönster med en större bild. Lämpligen så kopplar du sedan ett script till den stora bilden som gör att fönstret stängs då den klickas på.

/CX

En sak att tänka på, som i alla fall inte var helt uppenbar för mig från början, är att FileMaker Pro Advanced för Mac gör en runtime som bara funkar på Mac. För att få en runtime som funkar på PC behöver man också skapa runtime-filen på en PC.

Riktigt ninjanja. Men när man köper FileMaker Pro Advanced (som är den version som kan göra runtimes vilket nämns ovan) så får man med både Mac och PC-versionen av FileMaker Pro Advanced på skivan.

Aha! Jag har bara fått programmet nedladdat till min dator via mitt universitetsvolymlicensavtal, så jag har aldrig haft en fysisk skiva. Kanske ska kolla om jag också har tillgång till PC-versionen...

Jepp, det är en separat fil.

1
Bevaka tråden