Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat dödar MBA

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-10 20:14

En kompis har nyss skaffat en MBA och hon berättar att när hon kör ichat med den inbyggda isighten så fungerar det ett tag med sedan börjar bilden hacka tills bilden fryser och hela datorn hänger sig.

kan det röra sig om mjukvara fel eller är det datorn som inte pallar video?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-10 21:35

Måste vara något fel för den ska absolut palla video

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-11 12:13

Ja, självklart ska datorn inte hänga sig. Frågan är lite vad jag ska rekomendera henne att göra, någon som varit med om något liknande att Ichat får hela datorn att låsa sig.är det några filer man kan testa att kasta eller ska man instalera om hela systemet, alt ska man kontakta Apple. kan de hjälpa henne.

Att jag frågar här är ju lite för att datorn i inköpt i USA men hon befinner sig i Brasilien men skulle det göra någon skildnad på att få hjälp med att fixa problemet. Datorn var tänkt att användas till oss med men nu kan vi inte prata med henne.

Jag kan inte heller åka till Brasilien och fixa problemet så jag behöver något kontrekt.

/tacksam för all hjälp!

Ursprungligen av what:

Jag kan inte heller åka till Brasilien och fixa problemet så jag behöver något kontrekt.

/tacksam för all hjälp!

Du kan väl koppla upp dig mot hennes dator och köra lite felsökning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 12:49

Låter ju mer som en internet fråga. Dvs, att uppkopplingen inte hinner med.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-11 13:18
Ursprungligen av acke:

Låter ju mer som en internet fråga. Dvs, att uppkopplingen inte hinner med.

Uppkopplingen hinner inte med, så datorn hänger sig? Jag är en ny OSX-användare, men det låter oerhört osannolikt och korkat programmerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 21:43
Ursprungligen av sensy:

Uppkopplingen hinner inte med, så datorn hänger sig? Jag är en ny OSX-användare, men det låter oerhört osannolikt och korkat programmerat.

Mja, så inte att datorn låste sig. Känns inte så troligt nej.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-13 18:09

jo.. men vad ska jag felsöka?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-13 18:14

för att förtydliga hur datorn hänger sig...

efter ett tag då man chattat så kan bilden börja hacka men inte alltid men när det kommer så hackar det mer och mer tills bilden fryser. själva hängningen består av att badbollen kommer fram och man är då oförmögen att göra något med datorn förutom att tvångsavsluta.

Vi har provat med att bara ha ichat igång och alla andra program avstängda men med samma resultat.

What, dessa symptom du beskriver har jag sett 10-tals gånger på apples egna supportforum... Då handlar om en överhettning av processorn där den i nödläge stänger av en kärna och throttlar ner den andra.... Processoroperationerna stannar upp rätt fort då... Det är ett problem som faktiskt visat sig vara mycket vanligare i varmare länder som Italien, Spanien, Indien, Australien och hör o häpna... Brasilien bland annat.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1387729&tstart=15

Läs in dig här, det verkar vara problem med vissa batchar av MBA, och vissa personer har bytt upp till 2-3 gånger för att till slut få en välfungerande och kylande MBA... SMC-updateringen som gick ut några veckor sedan för att optimera CPU-fläkten tycks fungera sådär... Fortsätter datorn att hänga sig tycker ajg absolut att ni likt folket i forumet försöker få MBA'n utbytt.. men det kan bli svårt att återskapa problemet i ett svalare land.

Om det nu är detta som verkligen är problemet i ert fall.....
I sådant fall verkar det finnas en "temporär" lösning, ett program som heter CoolBook.. som throttlar ner cpu'n när det inte behövs och håller datorn svalare.. verkar som att flera användare säger det fungerar... skulle coolbook lösa problemet så kan ni iaf utgå från något. Låt henne installera iStat för att kolla temps också!

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1480545&tstart=45

1
Bevaka tråden