Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förmarkerade knappar i dialogrutor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 13:27

Jag sitter med 10.5.2 och saknar en sak från Tiger: att 2 knappar är förmarkerade på 2 olika sätt när dialogrutor kommer upp. Exempel: Om du trycker på powerknappen så kommer "Är du säker på att du vill stänga av datorn?" upp. I Tiger var "Stäng av" markerad i helblått medans "Vila" var markerad med en blå ram. "Enter" valde helblå knapp och "space" valde knapp med blå ram. Samma sak gällde när man stängde dokument: enter - spara som; space - spara inte.

Vad ska jag ta mig till med mig och min dator? Jag vet inte om jag klarar det här. Man vet aldrig vad en människa kan ta sig till ensam i ett rum om natten stirrande stint på sin skärm flämtande med en dialogruta och bara en (1) blå knapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 15:13

Tryck på tab tangenten, så hoppar den blå ringen runt bland knapparna..

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-09 15:58
Ursprungligen av ntity:

Tryck på tab tangenten, så hoppar den blå ringen runt bland knapparna..

Det funkar inte för mig. (10.5.2)
/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-09 16:18
Ursprungligen av sodemus:

"Enter" valde helblå knapp och "space" valde knapp med blå ram. Samma sak gällde när man stängde dokument: enter - spara som; space - spara inte.

Escape väljer ju "avbryt" eller "spara inte" alternativet

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-09 16:49

Fast hur väljer man "Starta Om" eller "Vila" utan mus om man trycker på startknappen? Antingen blir det "Stäng av" eller "Avbryt".
/M

Ursprungligen av Mattias L:

Fast hur väljer man "Starta Om" eller "Vila" utan mus om man trycker på startknappen? Antingen blir det "Stäng av" eller "Avbryt".
/M

Tryck S för Vila (Sleep)
R för Omstart (Restart/Reboot)
Enter för Stäng av
Escape för Avbryt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 17:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tryck S för Vila (Sleep)
R för Omstart (Restart/Reboot)
Enter för Stäng av
Escape för Avbryt

klart det fanns färdigt redan

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-09 17:08

Esc = avbryt
cmd-D = spara inte (Don't save)

Stänga av datorn-rutan:
R = omstart (Restart)
S = vila (Sleep)
Retur/Enter = Stäng av

För att aktivera tabb/mellanslag-tricket krävs att man aktiverar den funktionen. I Tiger är det ctrl-F7, eller Systeminställningar > Tangentbord & Mus > Kortkommandon. Kolla längst ner. Hur man gör i Leopard kan jag inte svara på just nu.

Edit: När ska man lära sig att man inte kan ta flera minuter på sig att skriva ett inlägg?

Ursprungligen av hugin:

cmd-D = spara inte (Don't save)

I många program behövs inte cmd, utan det räcker med D
(t.ex i Adobes CS-program)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-09 17:48
Ursprungligen av sodemus:

Jag sitter med 10.5.2 och saknar en sak från Tiger: att 2 knappar är förmarkerade på 2 olika sätt när dialogrutor kommer upp. Exempel: Om du trycker på powerknappen så kommer "Är du säker på att du vill stänga av datorn?" upp. I Tiger var "Stäng av" markerad i helblått medans "Vila" var markerad med en blå ram. "Enter" valde helblå knapp och "space" valde knapp med blå ram. Samma sak gällde när man stängde dokument: enter - spara som; space - spara inte.

Vad ska jag ta mig till med mig och min dator? Jag vet inte om jag klarar det här. Man vet aldrig vad en människa kan ta sig till ensam i ett rum om natten stirrande stint på sin skärm flämtande med en dialogruta och bara en (1) blå knapp.

Det kan du delvis ställa in. Öppna Inställningnarna och Keyboard & Mouse pref pane. Klicka på Keyboard shortcuts och längst ner se till att All controls är i kryssat. Sen kan du hoppa mellan knapparna med tab och välja med mellanslag.

//Rob

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-09 18:41
Ursprungligen av Robo-X:

Det kan du delvis ställa in. Öppna Inställningnarna och Keyboard & Mouse pref pane. Klicka på Keyboard shortcuts och längst ner se till att All controls är i kryssat. Sen kan du hoppa mellan knapparna med tab och välja med mellanslag.

//Rob

Ja det löser ju det hela! Shit vilken Noob jag känner mig som......
/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-09 23:09

Man tackar för svaren. Nu kan jag sova. Om det inte är någon som vet hur man väljer vilken knapp som ska vara markerad på vilket sätt (från början, utan att man trycker tab). Äh, det är nog lite överkurs. Tack i alla fall.

Ursprungligen av sodemus:

...Om det inte är någon som vet hur man väljer vilken knapp som ska vara markerad på vilket sätt (från början, utan att man trycker tab)...

Vilken knapp som ska vara markerad från början, är nog upp till programmeraren som gör dialogrutan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-11 20:34

Jag kan ju passa på att tipsa om ctrl-eject för er som inte har en powerknapp, om ni har missat det kommandot.

1
Bevaka tråden