Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista i Filemaker?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

jag vill göra en video lista i filemaker och jag vill ha det så att det blir som en lista som ser ut som denna

A
Air force one
Assault on precinct

B
Beck 1
Beck 2

mmmm

med vänliga hälsningar

Thomas

vill tiläga har filemaker 7.0

Absolut enklaste sättet att skapa en databas för sin video/dvd-samling är att starta FileMaker Pro, välja Arkiv > Ny databas och sedan skapa en ny databas från en mall. Mallen du vill ha heter Hemma-Samlingar > Filmkatalog.

I den finns två layouter, en av dem är en lista, det hela ser alltså ut så här:

det vet det har jag gjort men så vet jag att det ska finnas ett sätt att få i rapporten man skriver ut så man får en likt rubrik

Videolista

A
filmer som börjar på a

B
filmer som börjar på b

C
filmer som börjar på c

och om jag ¨köper en ny film så lägger jag in den och den ska hamna på första bokstaven i filmens namn??

finns det något sätt att ändra i rapporten för det?

Hejsan frodovellinge.

Om du inte berättar vad du har provat så kan du nog inte räkna med att jag eller någon annan vet det, tankeläsning är inte min starka sida.

Det är klart att det går att skapa ett sådan layout eller få fram en sådan lista. Jag vet inte hur mycket Filemaker du kan, så du får fråga igen om du inte förstår nedanstående.

Det finns i huvudsak tre metoder:

1. Quick and Dirty: Skapa "extra" poster i din databas som är "rubrikerna". Om du lägger till ett fält, vi kan kalla det "Bokstav" och sedan lägger till 29 poster (A-Ö) som endast innehåller något i det fältet, dvs titelfältet skall vara tomt. Sedan lägger du till första bokstaven från titeln i alla andra poster. Du kan göra ersätt fältinnehåll > beräknat värde > Left(Titel; 1). Sedan måste du ha en snygg listlayout som innehåller två fält: Bokstav och Titel. Sortera sedan dina poster på Bokstav och sedan Titel. Det betyder att alla poster har ju något i bosktavsfältet, dvs A-Ö men dina "rubrik"-poster har ju ingentin i titelfältet, vilket betyder att de kommer först, alltså får du just en sådan utskrift du vill ha.

2. Manus: FileMaker-snurra. Du gör här allt i steg 1 men du behöver inte listlayouten. Istället bygger du en FM-snurra (det är en vedertagen term jag förklarat flera gånger tidigare här på 99.se) som loopar igenom alla dina poster, lägger ihop Bokstav och Titelfälten med radbrytningar och petar in det färdiga resultatet i ett variabelfält. Du behöver lite fiffig logik här, som bara lägger till bokstavsfältet EN gång, dvs den första gången (eller ännu enklare, varje gång den hittas och titelfältet är tomt). I variabelfältet så får du då all text som du ville ha den och kan kopiera den för att klistra in den någon annanstans, tex email eller liknande.

3. Statistikrapport. Du behöver göra samma fält och tilldela dem värden som i punkt 1, men du behöver inte skapa 26 "rubrikposter" i din databas. Du tar sedan och skapar en ny layout som är en rapport där du grupperar resultatet på fältet "Bokstav". Då blir det också som du vill ha det.

Lycka till!

jag tackar jag har för mig när jag gjorde det för länge sedan. Så använde jag det i något som heter del i layout men kommer som sagt inte ihåg hur man gjorde jag ska se om man kan få det att fungera.

Gå till layoutläge, skapa nya layout, välj rapport osv...

Hur gick det med detta?

1
Bevaka tråden