Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Acrobat?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-11 16:25

Satt och kollade runt på priser för Acrobat 8, när jag upptäckte att Acrobat 8 standard endast verkar finnas för PC. Verkar helt galet. Vi behöver knappast Pro-versionen, och den kostar hur mycket som helst. Åtminstone om man har ett antal burkar.

Min fråga är: Finns det ett bra alternativ till Acrobat där det finns möjlighet till grundläggande funktioner såsom att kommentera (även skriva ut kommentarer), editera etc.

Någon som har tips?

Tack på förhand.

Man kan ju editera pdf i Förhandsvisning i 10.5, vet dock inte hur mycket funktioner som finns..

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-11 16:46

Frågan är om det räcker till. Jag har inte ens lyckats skriva ut kommentarer via förhandsvisning. Det har jag iofs inte heller lyckats med i Acrobat Reader heller. Det är ett av kraven som måste funka.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-14 13:31

Ingen som kan rekommendera ett alternativ till Acrobat?

Ursprungligen av lybbe:

Satt och kollade runt på priser för Acrobat 8, när jag upptäckte att Acrobat 8 standard endast verkar finnas för PC. Verkar helt galet. Vi behöver knappast Pro-versionen, och den kostar hur mycket som helst. Åtminstone om man har ett antal burkar.

Min fråga är: Finns det ett bra alternativ till Acrobat där det finns möjlighet till grundläggande funktioner såsom att kommentera (även skriva ut kommentarer), editera etc.

Någon som har tips?

Tack på förhand.

Acrobat Standard finns självklart även för Mac. Var har du fått denna felaktiga infon ifrån?
https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?store=OLS-SE&event=displayCatalog&catalogOID=1575124

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-17 15:34
Ursprungligen av Arch@ngel:

Acrobat Standard finns självklart även för Mac. Var har du fått denna felaktiga infon ifrån?
https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?store=OLS-SE&event=displayCatalog&catalogOID=1575124

Och var där står det att den finns för Mac?
Acrobat 8 Standard finns INTE till Mac, däremot kan man köpa en uplift från tidigare versioner till Acrobat 8 professional. Tyvärr Jag har ett 40-tal acrobat 7-licenser via universitetsavtal idag och hade gärna successivt bytt upp dem till Acro 8 Standard.

Ursprungligen av tinsun:

Och var där står det att den finns för Mac?
Acrobat 8 Standard finns INTE till Mac, däremot kan man köpa en uplift från tidigare versioner till Acrobat 8 professional. Tyvärr Jag har ett 40-tal acrobat 7-licenser via universitetsavtal idag och hade gärna successivt bytt upp dem till Acro 8 Standard.

Sorry, my bad. Läste som en kråka.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-17 15:40
Ursprungligen av Arch@ngel:

Acrobat Standard finns självklart även för Mac. Var har du fått denna felaktiga infon ifrån?
https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?store=OLS-SE&event=displayCatalog&catalogOID=1575124

Jag började med att kolla Dustin. Där fanns den inte för Mac. Kollade även Adobe Store och hittade den bara till Windows.

Följer jag din länk och klickar på Adobe Acrobat 8 Standard och bläddrar ner för att välja plattform så får jag bara upp Windows. Får du upp Mac där? För det får inte jag.

/ Martin

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-14 22:06

Acrobar Reader och Förhandsvisning är ju bara läsare...så editering (hur enkel som helst) låter sig inte göras så klart.
Har inte testat denna:
http://www.smileonmymac.com/PDFpen/

Gör en "PDF" sökning på t.ex. VersionTracker så kanske något billigt/gratis dyker upp...vilket kan vara svårt då Adobe äger formatet.

Acrobat Pro är ett tungt monster som inte lämpar sig när man bara vill öppna ett dokument och göra enkla anteckningar/märkningar. Och dyrt som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 09:00
Ursprungligen av mjg:

Acrobar Reader och Förhandsvisning är ju bara läsare...så editering (hur enkel som helst) låter sig inte göras så klart..

Jo, i Förhandsvisning kan man göra enklare redigeringar. Man kan flytta om sidordningen genom att bara dra sidorna i sidofältet. Man kan lägga till tre olika sorters märkningar och fyra sorters anteckningar — i menyn Verktyg.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-15 13:09
Ursprungligen av Rajje:

Jo, i Förhandsvisning kan man göra enklare redigeringar. Man kan flytta om sidordningen genom att bara dra sidorna i sidofältet. Man kan lägga till tre olika sorters märkningar och fyra sorters anteckningar — i menyn Verktyg.

Det var som fn! hade jag ingen aning om. Det är ju strålande. Förhandvisning är ju utan tvekan den snabbaste och "renaste" pdf-läsaren i världen...och nu kan jag alltså göra markeringar. Hallelujah!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-04-17 16:04
Ursprungligen av mjg:

Acrobar Reader och Förhandsvisning är ju bara läsare...så editering (hur enkel som helst) låter sig inte göras så klart.
Har inte testat denna:
http://www.smileonmymac.com/PDFpen/

Gör en "PDF" sökning på t.ex. VersionTracker så kanske något billigt/gratis dyker upp...vilket kan vara svårt då Adobe äger formatet.

Acrobat Pro är ett tungt monster som inte lämpar sig när man bara vill öppna ett dokument och göra enkla anteckningar/märkningar. Och dyrt som sagt.

Tack. Kollade lite snabbt på PDFPen. Lyckades dock inte skriva ut med kommentarer. Vet inte om detta har att göra med att jag testar demoversionen.

Som jag skrev innan så lyckas jag inte skriva ut kommentarer ens med Adobe Reader 8. Någon som lyckats med detta?

Sedan version 7 av Adobe Reader (gratisläsaren) ska man bl a kunna lägga till kommentarer, förutsatt att PDFen i fråga fått funktionen aktiverad via en fullversion av Adobe Acrobat Professional. Har ej provat detta själv så jag har inte någon större insikt i hur det funkar. Beroende på hur er hanteringsprocess går till så kanske detta kan vara till nytta.

När man har använt Acrobat ett tag inser man hur patetiskt usla alla "konkurrenter" är. Visst kostar det en slant, men det kostar pengar att använda sämre alternativ också. I Acrobat kan man jobba effektivt med PDF-filer, och om det är det man är ute efter finns knappast något alternativ.

Förhandsvisning enligt MacWorlds lista över 25 användbara med underskattade funktioner i Leopard

Citat:

Editing PDFs in Preview
Beyond just copying and pasting text, Preview now offers light editing capabilities for PDF files. The ability to generate PDFs isn’t new; it has always been built into Mac OS X, first as a print preview feature and later as a complete printing alternative. The ability to modify an existing PDF, however, has largely remained the province of desktop publishing.

Leopard introduces full PDF editing capabilities (including adding comments) to Preview, making it a great entry-level PDF management tool.

Dictionary Wikipedia searches and grammar checking

Mac OS X’s systemwide dictionary has gotten a couple of subtle updates. It now offers the ability to look up phrases via Wikipedia as well as through its standard dictionary, thesaurus and Apple-related phrases dictionary. It also includes a grammar-checker in applications such as TextEdit that fully support the use of the dictionary.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-26 07:54
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-28 22:55

foxit är smidig variant som inte alls är lika tung som acrobat, fast numera kör jag acrobat iom att jag har cs3 premium.

Det var ju trevligt att Förhandsvisning hade lite bonusfunktioner... Dock upptäckte jag att man, när man sparar sin kommenterade fil, permanent så att säga bränner in kommentaren i pdf:en. Och eftersom man inte kan lägga kommentarerna utanför befintligt dokument så är det svårt att inte täcka över texten om man har längre kommentarer.

Jag kör Panter, Förhandsvisning version 3.0.9. Är detta ändrat i Leopard? Det bästa vore om det fungerade ungefär som kommentarsverktyget i Word.

Jag har testat med Acrobat, men problemet där är att de filer jag vill arbeta med (vetenskapliga artiklar nedladdade från div databaser) oftast har kommentarsverktyget låst. Mitt syfte är att, nu när allt ändå finns elektroniskt, kunna sluta göra utskrifter bara för att kunna kommentera och kladda i de texter jag läser...

Acrobat 9

Adobe Acrobat Finns som:

Adobe Acrobat 9 Pro & Adobe Acrobat 9 Pro Extended för Mac

Jag har Adobe Acrobat 8 Professional om någon inte behöver 9.an

Anders stlm

1
Bevaka tråden