Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air Får Motståndare

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-11 16:03

Asus släpper en ny data med 7" skärm och SSD-disk. Se mer här : http://eeepc.asus.com/global/product.htm

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-11 16:21

Asus släppte EEE-datorerna 2007, och är inte alls ute efter samma målgrupp.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Asus_eee

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-11 16:54

7" skärm vs en på 13.3". Det gör att de inte är inom samma område

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-11 16:57
Ursprungligen av Laleh:

7" skärm vs en på 13.3". Det gör att de inte är inom samma område

Ahha...:tveksam: Då får väl nån låsa tråden,elr?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-04-11 17:24

Det är även en viss prisskillnad, då EEE startar på $300.

Det är ju HELT SJUKT vad det pratas om alternativ eller motståndare till MBA!!

Sen presenteras datorer som kunde vara uppföljaren till Donkey Kong, eller nåt som IBM haft liggandes på nån hylla sen slutet på 80-talet.

Alltså... skall det vara en utmanare till MBA så får den väl ändå:

  • vara snygg

  • vara en fullvärdig dator i ett litet skal på ett eller annat sätt

  • ha minst lika bra prestanda

Att MBA saknar vissa portar och funktioner är officiellt, men det gör inte att bara för att en ny dator har 2 USB-portar så är det en MBA killer.

Jag tror att om man väljer MBA så är man nog intresserad av design på något plan. Det finns säkert de som väljer den för de rena datoregenskaperna och formatet också. Men att som t ex IBM påstå att deras kloss skulle vara ett alternativ till MBA, är ju som att skjuta i stolpen så att hela målet gungar.

Nä, då hade det varit ärligare att säga att man bara ville rida lite på hypen/vågen...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är ju HELT SJUKT vad det pratas om alternativ eller motståndare till MBA!!

Sen presenteras datorer som kunde vara uppföljaren till Donkey Kong, eller nåt som IBM haft liggandes på nån hylla sen slutet på 80-talet.

Alltså... skall det vara en utmanare till MBA så får den väl ändå:

  • vara snygg

  • vara en fullvärdig dator i ett litet skal på ett eller annat sätt

  • ha minst lika bra prestanda

Att MBA saknar vissa portar och funktioner är officiellt, men det gör inte att bara för att en ny dator har 2 USB-portar så är det en MBA killer.

Jag tror att om man väljer MBA så är man nog intresserad av design på något plan. Det finns säkert de som väljer den för de rena datoregenskaperna och formatet också. Men att som t ex IBM påstå att deras kloss skulle vara ett alternativ till MBA, är ju som att skjuta i stolpen så att hela målet gungar.

Nä, då hade det varit ärligare att säga att man bara ville rida lite på hypen/vågen...

Bra agrument där; "vara snygg"...:"

Ursprungligen av Gilbert 2:

Bra agrument där; "vara snygg"...:"

Javisst.

Som du ser står det även överst i listan. Enligt min mening är det just designen och formatet som gör MBA unik (förutom OSX, men det är ju en helt annan diskussion). Om utseende är egalt, eller av väldigt underordnad betydelse, så finns det ju ortoligt många datorer att välja på i kategorin: klara av ordbehandling, ha en effektiv batteritid på mer än 4 timmar och kanske ha en LED-skärm.

Så när folk kommer dragande med allt möjligt mög (ett härligt gammalt skånskt ord) och säger att det är MBA killer hit, eller MBA utmanare dit så fattar jag ingenting.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-11 21:12

Sony släpper nog en Vaio "Air" snart - det blir nog det enda som kan mäta sig med Apple's Air. Idag finns det inget som ens kommer i närheten av Air. Apple är - som vanligt - långt före sin tid.

Ursprungligen av mjg:

Sony släpper nog en Vaio "Air" snart - det blir nog det enda som kan mäta sig med Apple's Air. Idag finns det inget som ens kommer i närheten av Air. Apple är - som vanligt - långt före sin tid.

Det har funnits en 10" vaio som vägde 835gram och var en riktigt läcker bit. Tyvärr så säljs inte den nå längre.

Jag har kvar min lilla toshiba portegé som är cirka 10 år gammal, den är faktiskt ganska lik mba i både storlek och "snygghet" (den är snygg på ett annat sätt). Den kunde också bäras runt i ett kuvert, däremot är den prestandamässigt lite efter men det är väl inte så konstigt så här 10 år senare.
Om de uppdaterade den, eller tog fram någon liknande vaio (det kanske redan finns) vore de inte så långt från att vara en bra konkurrent, förutom vad det gäller OS. Tyvärr, för deras del, spelar det ingen roll hur schysta grejer de gör, när de vräker in windows på dem så förlorar de ju det mesta av sin charm och funktion.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-12 20:26

asus EEE är en leksak om man ska vara ärlig.

sony har sin 11"are och även en 13.3"are i smidigt format (deras kolfiber variant).. men som sagt.. det är ingen mac.

för mig är en mac en mac och pc en pc. man köper en mac för man vill ha just en sådan, inte för att få en ersättare åt sin pc.

jag valde att köpa min första mac (air) för att:
trevligt användar gränssnitt, slippa allt strul med windows (virus, krångel, krasher, ostabilitet etc), smidigt format och täcker samtidigt alla mina behov med ett litet kompliment av backup hemma.. som du alltid bör ha till en bärbar.

en usb port räcker långt, hur mycket har du inpluggat när du är på vift? blåtands tgb+musen köper man givetvis, då är det inte mycket du behöver plugga in, möjligtvis din superdrive, ett usb-minne kanske.. usb hub har man hemma om man finner det nödvändigt..

jag anser att hystering om fler usb portar är löjlig, jag kan inte se nödvändigheten utav mer än en usb port .. speciellt inte när du har blåtands mus o tangentbord, då är det iprincip din superdrive eller ett usb minne du kan tänkas behöva plugga in.. hemma kan du ha en usb hub med allt överflödigt om du känner för att ha det.

Ursprungligen av tim-:

asus EEE är en leksak om man ska vara ärlig.

Om man vill leka, spela osv på sin dator är nog en MacBook, helst Pro, en bättre leksak än en Eee PC. Jag känner ett par personer som skaffat sig en Eee PC och ingen av dem har gjort det för att leka med den. De har köpt den för enkelt kunna ta med på föreläsningar för att föra anteckningar och när som helst snabbt kunna kolla mail, irc osv.

Ursprungligen av tim-:

för mig är en mac en mac och pc en pc. man köper en mac för man vill ha just en sådan, inte för att få en ersättare åt sin pc.

Fast det gäller ju mer eller mindre alla datorer. Jag är själv väldigt intresserad av en Eee PC, men det betyder ju inte att jag lika gärna skulle kunna köpa vilken PC som helst.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-04-12 22:38
Ursprungligen av tim-:

asus EEE är en leksak om man ska vara ärlig.

Näe, det håller jag inte med om...lägger man Windows XP på den så är den en perfekt resedator...liten och smidig...och den räcker precis till det som i alla fall jag behöver på resa...lite surfning, lite bloggning och lagring av foton...
Ovanpå det så är den kul att modda...satte in pekskärm i den idag...:)

Ursprungligen av lasselu:

Näe, det håller jag inte med om...lägger man Windows XP på den så är den en perfekt resedator...liten och smidig...och den räcker precis till det som i alla fall jag behöver på resa...lite surfning, lite bloggning och lagring av foton...
Ovanpå det så är den kul att modda...satte in pekskärm i den idag...:)

Lägger du windows XP på datorn så har du ett par härliga timmar framför dig innan skiten ens startar. 0.9GHz celeron? Nytänkande må jag säga...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-20 21:39
Ursprungligen av Hallberg88:

Lägger du windows XP på datorn så har du ett par härliga timmar framför dig innan skiten ens startar. 0.9GHz celeron? Nytänkande må jag säga...

Näe, nu är du lite orättvis. Jag har kört XP på en 500 MHz AMD & 256 MB ram en gång i tiden och det funkade fint, tog knappt en minut att boota. För en ultraportabel dator som du bara surfar och skriver på funkar det alldeles utmärkt.

För mig handlar snygghet om så mycket mer än bara yttre utseende. Det är naturligtvis en del av det, men kan också vara snygga lösningar såväl in- som utvändigt. Luckan för portarna på Air är en snygg lösning som jag saknat sedan den försvann i och med AluBook, men det betyder inte att luckan i sig ser speciellt uppseendeväckande ut. En inte alltför snygg lösning är att använda en mini-DVI-port så att man måste ha med sig en adapter. Men att vara snygg är fortfarande ett subjektivt begrepp. Någon kan t ex hävda att mini-DVI-porten är en snyggare lösning om man uppskattar en liten port istället för en stor.

En burk som jag tycker piskar MBA på alla områden, utom att ha OS X och snygghet, är Lenovo X300,

http://www5.pc.ibm.com/us/me.nsf/webdocs-L/Data+Sheet:ThinkPad+X300:English?OpenDocument&cntry=US-L#

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En burk som jag tycker piskar MBA på alla områden, utom att ha OS X och snygghet, är Lenovo X300,

http://www5.pc.ibm.com/us/me.nsf/webdocs-L/Data+Sheet:ThinkPad+X300:English?OpenDocument&cntry=US-L#

Yes, den piskar verkligen mba på alla områden, järnkoll!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En burk som jag tycker piskar MBA på alla områden, utom att ha OS X och snygghet, är Lenovo X300,

ThinkPad X300 notebook

De två bästa områdena

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-27 11:18

finns det någon konkurent med led-skärm? det är min största anledning till att jag funderar på en mba istället för en mb.

Vad tror vi om MSI Wind, då? Ska komma med både Windows (XP) i dagarna, samt med Linux senare i sommar. 80gb hdd, 1gb ram, ok batteritid och jättelågt pris. Rätt tjusig för vad den är också:

MSI's 10in Eee PC rival priced up in UK | Register Hardware

Ursprungligen av henkebarn:

Vad tror vi om MSI Wind, då? Ska komma med både Windows (XP) i dagarna, samt med Linux senare i sommar. 80gb hdd, 1gb ram, ok batteritid och jättelågt pris. Rätt tjusig för vad den är också:

Verkar vara ett vettigt alternativ till Asus Eee PC 901, vilken vi antagligen inte kommer at få se på våra breddgrader den närmsta tiden. Jag säger det med tanke på att vi ganska nyss fick 701 som resten av världen haft sedan 1 år tillbaka.

Nackdelen som jag ser det är att nästan alla dessa "nya" maskiner kan fås med ett utdaterat, trasigt operativsystem som inte är gjort för det tilltänkta användningsområdet (och ja, jag åsyftar Windows XP). Jag ser hellre att de slipar mer på Linux grafiska användargränssnitt och gör det än mer anpassat till skärmytan, samt att de fattar att de inte behöver ha så större skärm än ungefär 9 tum. Ska de vara ultraportabla, så ska de verkligen vara små och pronografiskt lätta att bära med sig.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-17 05:55

Haha, MSI Wind. Undrar vilken dator de har sneglat på..

För övrigt tycker jag det verkar som om folk vill hitta en MBA-killer bara för att bevisa att Apple inte är bäst, som om man måste hävda sig. Köp den dator ni vill ha liksom, jag tror inte att MBA-ägare känner sig tillintetgjorda bara för att IBM släpper en dator med bättre specs till lägre pris. Den kommer fortfarande inte vara lika snygg (gissningsvis) och kommer fortfarande inte köra OS X, vilket är hela poängen med MacBook Air. Det är en ultraportabel dator ifrån Apple, så att folk som gillar Mac kan få en ultraportabel dator. Det är inte tänkt att vara den bästa, minsta och mest prisvärda bärbara datorn i hela världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 11:48

Här är en som faktiskt har rätt storlek (13,3"), är rätt tunn och snygg och ungefär samma specifikationer: Ny ultratunnis från HP utmanar Macbook Air - TechWorld

Ursprungligen av doomas:

Här är en som faktiskt har rätt storlek (13,3"), är rätt tunn och snygg och ungefär samma specifikationer: Ny ultratunnis från HP utmanar Macbook Air - TechWorld

Då tycker jag Toshiba´s senaste är läcker. Fattas bara osx.
Första bärbara med 128GB SSD - Toshiba Portégé R500 | Allt Om Prylar | din prylguide på nätet

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-19 17:38

ja som sagt, inget os x, inte intressant

Det är ju faktiskt så. Inget OS X - inte särskilt intressant. Men om de levereras med Ubuntu kan de ju faktiskt vara användbara!

Skulle dock inte köpa en med Windows på.

  • Medlem
  • 2008-06-20 02:54

Skulle vilja installera OSX på min eeepc eller ännu heller BeOs / Haiku..

Vet att vissa har lyckats.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-20 21:41
Ursprungligen av nixon:

Skulle vilja installera OSX på min eeepc eller ännu heller BeOs / Haiku..

Vet att vissa har lyckats.

BeOS eller Haiku hade ju varit helt optimalt på en sån dator. Finns Firefox portat till BeOS? Isf har den allt man behöver, och en kall start-tid på 20 sekunder hade ju inte skadat.

Edit & OT: Fick precis igång Haiku i VMware och håller nu på att tanka Firefox 2. Snacka om trevlig flashback

Senast redigerat 2008-06-20 21:54
Bevaka tråden